Det så unektelig ganske koko ut

Derfor ser amerikansk filmbransje til Norge.

||| CANNES (Dagbladet.no): En flying start kan man vel karakterisere åpningen av Cannes onsdag kveld, med festivalhistoriens første 3D-visning av «Up», den nye filmen til animasjonsstudioet Pixar (Monsters Inc, Finding Nemo, Wall-E).

Selv om 3D-brillene fikk alle ikledd gallakjoler eller smoking til å se rimelig koko ut, var det mange som trivdes med dem påført da tårene begynte å trille. Filmen var nemlig akkurat så sympatisk sentimental som man har blitt vant med fra Pixar.

Hollywood har brukt mye penger på å bruke Cannes som plattform for en ny 3D-offensiv. Amerikanerne insisterer på at det nå — endelig — er snakk om et gjennombrudd for teknologien. På ordentlig.

Og Norge — som foregangsland innen digitalisering — nevnes hyppig.

- Det er blitt sagt at 3D er det viktigste som har skjedd filmen siden introduksjonen av lyd. Det er kanskje en overdrivelse, men når teknologien har utviklet seg så mye som den har nå, tror jeg den har kommet for å bli, sier Kristin Hellebust i norske Storm Studios til Dagbladet.no.

Krevende og dyrt
Storm Studio — som blant annet står bak «Slipp Jimmy Fri» og den Oscar-vinnende kortfilmen «Peter og Ulven» — sysler selv med 3D-planer, sammen med britiske BreakThru Films.

I 2010 skal de etter planen ha klar kortfilmen «Chopin» i 3D i forbindelse med 200-årsjubileet for komponistens fødsel. 

- Teknisk sett er det krevende, og det er dyrere å lage 3D. Til «Chopin» må vi hente inn spesialkompetanse fra de store studioene i utlandet, sier Hellebust.

Allerede har flere filmer blitt vist i 3D i Norge, og Oslo Kino melder om godt besøk på 3D-utgavene av «Coraline» og «Monsters vs. Aliens».

PÅ JAKT ETTER RESPEKT: Regissør Pete Docter har laget den første 3D-filmen som er vist i Cannes. FOTO: SCANPIX/REUTERS
PÅ JAKT ETTER RESPEKT: Regissør Pete Docter har laget den første 3D-filmen som er vist i Cannes. FOTO: SCANPIX/REUTERS Vis mer

Men det er først nå at filmene som virkelig er spesiallaget for 3D begynner å komme. Hver detalj i «Up» er planlagt med 3D i tankene.

- 3D er som et nytt leketøy, og vi har oppført oss som barn. Samtidig er det også et verktøy, på linke med farger og cinematografi, sa regissør Pete Docter på pressekonferansen etter filmen.

Lang historie
3D har en historie nesten like lang som filmens fødsel. Allerede i 1895 relanserte Louis Lumiere «L'Arrive du Train» i 3D.

På 1950-tallet var 3D en kortvarig trend, med formål å lure publikum tilbake til kinoen. Men stort sett begrenset utvalget seg til sjangerfilmer, og billettkjøperne var lunkne.

Denne gangen er det imidlertid storfiskene i Hollywood — blant dem James Cameron (hans sci-fi-film «Avatar» kommer i 3D seinere i år), Robert Zemeckis og George Lucas — som har bestemt seg for å satse på teknologien.

Riktignok har det vært en del hindre på veien. Det kreves nemlig investeringer fra kinoenes side, og i og med finanskrisen har dette arbeidet blitt forsinket.

Det er her Norge nevnes, blant annet i Hollywood Reporter, som et foregangsland. Her til lands skal nemlig digitaliseringen være fullført i løpet av 2010.

- Fantastisk virkemiddel
Produsent John Lasseter var på pressekonferansen opptatt av å understreke at 3D-teknologien må brukes med manus i fokus, og ikke som en gimmick. Wow-effekten forsvinner nemlig fort, og en drittfilm blir ekstra bedriten i 3D.

- 3D er et fantastisk virkemiddel for å få publikum til å fordype seg i historien, men det er ikke alfa og omega. Vi bruker fire-fem år på hver film i Pixar, og tre av disse årene brukes på manus. Det er det viktigste, sa han.

HAR 3D-TRO: Produsent Kristin Hellebust skal sørge for at det også lages norsk film i 3D.
HAR 3D-TRO: Produsent Kristin Hellebust skal sørge for at det også lages norsk film i 3D. Vis mer

3D kan også — i hvert fall fram til teknologien kommer like langt på hjemmeunderholdningsfronten — gi kinomediet et etterlengtet boost og et fortrinn i kampen mot piratkopieringen.

Men er det ikke også en risiko for at den dyre teknologien kan forsterke klasseskillene i filmverden, mellom de rike og de mindre pengesterke?

- Klart det er en fare. Nettopp derfor er det ekstra viktig at et land som Norge har gode finansieringssytemer på plass. Samtidig utelukker ikke 3D alt annet — det vil fortsatt være mange måter å lage film på, sier Hellebust.  

FLØY AVGÅRDE: En fransk tv-personlighet gjorde som Carl Fredricksen i Up - han fløy avsted, som et promostunt i Cannes. FOTO: SCANPIX/AP
FLØY AVGÅRDE: En fransk tv-personlighet gjorde som Carl Fredricksen i Up - han fløy avsted, som et promostunt i Cannes. FOTO: SCANPIX/AP Vis mer