ELBILEN MÅ VINNE: Det skal alltid lønne seg å velge elbil framfor en fossilbil, skriver artikkelforfatterne i et svar til gårsdagens kronikk i Dagbladet med tittelen «Fem myter om elbilen». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
ELBILEN MÅ VINNE: Det skal alltid lønne seg å velge elbil framfor en fossilbil, skriver artikkelforfatterne i et svar til gårsdagens kronikk i Dagbladet med tittelen «Fem myter om elbilen». Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Debatt: Klima

Det skal alltid lønne seg å velge elbil

Å bytte ut fossilbiler med elbiler er helt avgjørende for å kutte CO₂-utslipp og minske helseskadelig luftforurening i de store byene. Elbiler må vinne konkurransen over fossibiler.

Meninger

Elektroingeniør Geir Martinussen hevder at norske politikeres satsning på elbil er feilslått fordi elbiler ifølge ham ikke er klimavennlige og forurenser luften. Martinussens motforestillinger er alt for vanlige og derfor viktige å diskutere. For de stemmer ikke.

Lars Haltbrekken (SV)
Lars Haltbrekken (SV) Vis mer

For å ta klima først: Transportsektoren står for en tredjedel av norske utslipp. Personbiltrafikken står for mye av dette. Skal vi gjøre Norge til et lavutslippssamfunn, må vi få ned utslippene fra personbiler. Én viktig måte å gjøre det på, er å bygge bedre kollektivløsninger og å sørge for å bygge byer der folk må reise minst mulig. Men mange mennesker er, og vil være, avhengig av bil. De må flyttes til biler som ikke forurenser. Her er elbil helt avgjørende.

Arne Nævra (SV)
Arne Nævra (SV) Vis mer

En utbredt innvending, som også Martinussen kommer med, er at selve produksjonen av elbil fører til så høye CO₂-utslipp at elbilen totalt sett ikke forurenser mindre enn bensinbilen. Det stemmer ikke. Det forurenser mer å produsere en elbil enn en fossilbil, men en rekke studier viser at de ekstra utslippene tjenes inn i løpet av levetiden til elbilen. En viktig grunn til det er at elbiler er mer energieffektive enn bensinbiler. Bensin- og dieselbiler bruker flere ganger så mye energi på å forflytte seg en mil enn det en tilsvarende elbil gjør. Satsing på elbil er dermed en av de viktigste tingene vi kan gjøre i kampen mot miljøskader.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre innvender Martinussen at elbilene ikke går på ren strøm, men på importert forurensende kullkraft. Men norsk strøm er fornybar. Og vi har bygget ut mer fornybar energi samtidig som vi har faset inn elbiler. Norske elbiler går på fornybar kraft. I verden for øvrig har man en lenger vei å gå, men faktum er at strøm er en utslippsfri energibærer. Man kan legge til rette for at biler kan gå på fornybar energi over hele verden.

En ny studie viser også at selv om vi legger til grunn at elbiler går på en miks av strøm som inkluderer kullkraft, som i EU, så slipper elbilene ut betydelig mindre i løpet av sin levetid enn bensinbilen gjør. Ja, selv i Kina, hvor nesten all strøm er fra kullkraft, vil elbiler føre til mindre CO₂-utslipp på grunn av energieffektiviteten ifølge nye beregninger. Etter hvert som det bygges ut mer fornybar energi vil klimafordelene til elbilen bare øke.

I tillegg til kraftig å redusere CO₂-utslippene fra veitrafikken, bidrar elbiler til å redusere helseskadelig luftforurensning. Forurensning er skadelig for alle, men verst for barn med astma, som ikke kan være ute på de mest forurensede dagene. Det er NOx-utslipp, ikke CO₂-utslipp, som bidrar til denne luftforurensningen. Elbilen slipper ikke ut noe NOx, i motsetning til dieselbiler. Flere elbiler betyr derfor mindre lokal forurensing. Det er riktig at en elbil med piggdekk vil produsere svevestøv. Løsningen er ikke å jobbe mot elbiler, men å jobbe mot piggdekk. SV vil ha høye piggdekkavgifter.

Fordi elbiler fører til mindre klimagassutslipp og mindre luftforurensing har alle partier på Stortinget forpliktet seg til et mål om at alle nye biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler.

For å få til det må politikere sørge for at elbiler alltid skal lønne seg framfor fossilbiler. På grunn av elbilfordelene er vi er ett av landene i verden hvor det selges mest elbiler totalt sett. Men vi er fortsatt langt unna målet om en bilpark uten utslipp.

Rundt regnet fem prosent av bilene på norske veier er elbiler. Den andelen må økes betydelig de neste årene om vi skal lykkes. Derfor må den vellykkede elbilpolitikken styrkes, ikke svekkes som Regjeringen foreslo i sitt budsjett.

Poenget er ikke at elbiler skal være billigst mulig, men at det alltid skal lønne seg å velge elbil framfor en fossilbil. SV vil kjempe for at elbiler alltid vinner den konkurransen.