Mange hatter: Han sprenger ting, har flere tv-programmer, selger kondomer og Lothepils. Man slipper ikke unna Lothepus når kulturåret skal oppsummeres. Foto: NTB/Scanpix
Mange hatter: Han sprenger ting, har flere tv-programmer, selger kondomer og Lothepils. Man slipper ikke unna Lothepus når kulturåret skal oppsummeres. Foto: NTB/ScanpixVis mer

Det skal bli vanskelig å glemme kulturåret 2017

Antiheltenes år.

Meninger

Kulturåret 2017 begynte med et rop om hjelp. Kamuflert som en hyllest til vafler og brunost. Kulturminister Helleland var bekymret for mangelen på melkesjokolade i det norske hus og fikk sporenstreks hjelp fra partikollega Torbjørn Røe Isaksen. Kunnskapsministeren var pedagogisk, han ville katalogisere, nummerere, lage en norsk kulturkanon. Slik at Linda ikke mistet oversikten. Han fikk nei. Siden har Linda stadig vært på glattisen når hun har snakket om kultur.

Heldigvis skiftet Norge raskt fokus fra vafler til Lothepus. Det er ingen som sier «Hvem faen er Lothepus» nå lenger, nei. Mannen som stakk av med den første «Farmen kjendis»-seieren ble forrige uke kåret til Årets medienavn 2017 av nettstedet Kampanje. At 2017 skulle bli antiheltenes år ble åpenbart allerede i januar.

Odd Nerdrum ble benådet av kongen i statsråd. Karl Ove Knausgård kuraterte Edvard Munch til stor publikumssuksess. Bjarne Melgaard fikk kanskje lov til å bygge sitt dødshus likevel. Mens konspirasjonsteoretiske Leif i tv-serien «Valkyrien» var av en eller annen grunn mer opptatt av strømnettet enn overgangen fra FM til DAB. Enigheten om at FM-slukkinga er noe herk var for øvrig like samlende som langrenn i 2017.

Sana ble hovedperson i «Skam». Og der folk tidligere snakket om at alle snakket om «Skam», snakket de nå om at ingen snakket om «Skam». Selv om alle selvfølgelig så på «Skam» – og nå har voldsomme skamstinenser. Serien sto for øvrig for det Dagbladet seinere skulle kåre til årets tv-øyeblikk, ved hjelp av Cezinando og hans «Håper du har plass».

Apropos norsk rap, Karpe Diem gjennomførte tre utsolgte Oslo Spektrum-konserter og sprengte skalaen for det folk trodde var mulig å gjennomføre i Musikk-Norge. Igjen.

Og apropos hijab på NRK, «Faten tar valget» satt ny rekord for hvor mange klager Kringkastingsrådet kan få før et program er sendt på tv.

Men nå må vi ikke glemme at kulturministeren mottok mediemangfoldsutvalgets rapport om framtidas mediepolitikk! Selv om hun tilsynelatende har glemt det selv.

Samtidskunstmuseet rakk heldigvis å sette opp Tori Wrånes’ «Hot pocket» før det ble stengt 3. september. Kommunalminister Jan Tore Sanner bestemte seg for å skrote det fantastiske 22. juli-minnestedet til fordel for ...

Gudene vet.

Men heldigvis har vi Vanessa Baird, hvis 56 papirpaneler på Kunstnernes Hus ble utropt som «Et av de viktigste kunstverkene i nyere tid» av Aftenposten.

«Snømannen» viste seg på sin side å ikke være viktig i det hele tatt.

Neinei, jeg har slett ikke glemt søstrene Hjorth. Debatten om virkelighetsliteratur nådde tidligere uante metanivåer med Helga Hjorths motroman «Fri vilje». Men hva kan man si, utenom at Kaja Schjerven Mollerins samtalebok «Vigdis, del for del» er mye, mye bedre?

Det aller viktigste som har skjedd kulturlivet i 2017 er uansett #Metoo og Harvey Weinstein. Grensene for hvordan det er mulig å oppføre seg på jobb er trukket opp på ny. Forhåpentligvis står vi overfor en viktig og varig samfunnsendring. Da er det lett å bli forhåpningsfull når vi nå spaserer inn i kulturåret 2018.

God nytt år!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook