HELHVITT: Vokalist og trommis Sebastien Grainger i Death From Above 1979 lignet umiskjennelig på en eller annen tysk trance-artist der han stilte i helhvitt på scenen i Trondheim i går. Foto: Elling Finnanger Snøfugl
HELHVITT: Vokalist og trommis Sebastien Grainger i Death From Above 1979 lignet umiskjennelig på en eller annen tysk trance-artist der han stilte i helhvitt på scenen i Trondheim i går. Foto: Elling Finnanger SnøfuglVis mer

Det skal ikke være mulig for to mann å lage så mye lyd

Death From Above 1979 er fremdeles ganske så levende.

KONSERT: Før Death From Above 1979s første konsert i Norge siden 2005, gikk det gjetord om opptredener som har inneholdt ustyrlige konsertgjengere, opprørspoliti med pepperspray og raserte sikkerhetsgjerder.

Akkurat dét var det lite av under gårsdagens Pstereo-konsert i Trondheim, selv om det ikke sto på aggressiviteten i DFA1979-duoens hyperaktive dansepunk.

For - de vekslet på å kile og å mørbanke publikums primalnerve fra start til slutt, der det etter hvert ikke var viktigst å synge med på de sexfikserte tekstene til vokalist og trommis Sebastien Grainger, men å forsøke å hyle med på og etterligne lyden av Jesse F Keelers skrikende bassriff.

De slet innledningsvis med å fininnstille støyen - det er kort vei mellom gromlyd og grøt når man nærmer seg det desibelnivået DFA1979 opererer på. Særlig ble «Dead Womb», inkludert den kule Crystal Castles-introen, ganske så herpa.

Men da låtrekka «Black History Month», «Little Girl» og «Sexy Results» ble pumpa ned fra scenen, ble det mer og mer klart hvorfor brasilianske CSS har dedisert ei låt kalt «Let's Make Love and Listen to Death From Above» til den kanadiske duoen.

Det var svett, sexy og svært, svært skittent.

Selv om det nesten er naturstridig for to mann å lage så mye lyd som DFA 1979 gjør, hørtes det imidlertid at de var plassert på festivalens største scene. Det vitner likevel om trønderballer å plassere Pstereo-festivalens minst folkelig headliner noen sinne på den samme scenen som Robyn og DumBum Boys spilte i fjor.

Så selv om en hel del hadde dratt fra området da Grainger forlot trommesettet sitt midt i «Romantic Rights» for å gjøre vokaljobben ute på scenekanten foran en gravstein med inskripsjonen «2001-2006», beviste de at Death From Above 1979 anno 2011 fremdeles er ganske så levende.