«Hele uken blir et endeløst mayhem av selfies og hashtags og rapporter om hvor glamorøst man har det», skriver Suzanne Aabel blant annet om Gullruten. Her sammen med de andre deltagerne i programmet «Bloggerne», som er nominert: Marna Haugen, Sophie Elise Isachsen, Emilie «Voe» Nereng. 
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
«Hele uken blir et endeløst mayhem av selfies og hashtags og rapporter om hvor glamorøst man har det», skriver Suzanne Aabel blant annet om Gullruten. Her sammen med de andre deltagerne i programmet «Bloggerne», som er nominert: Marna Haugen, Sophie Elise Isachsen, Emilie «Voe» Nereng. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpixVis mer

Det skruppelløse selvskrytet

Mote og mediebransjen er om mulig enda mer motbydelig på sosiale medier enn nybakte foreldre og hobbygastronomer.

Meninger

Det er blitt hvisket lenge i kulissene og også rett fra hovedscenene om hvor falske vi alle er på sosiale medier.

Om hvor feilaktig vi fremstiller oss og hverdagen vår for våre «venner» på internettet. Om hvordan vi har behov for å fremstå på en viss måte slik at dine nære og mindre nære skal oppfatte ditt liv som over middels behagelig og innholdsrikt.

Jeg ser ikke helt problemet med det. Internett hadde vært et temmelig dystert og bedritent sted om jeg bare skulle lese om alle blow-jobsene du ikke får av kona di eller hvor lite kjærlig mannen din er når han ikke er full.

Jeg får heller ikke vann i munnen av bilder av overstekte lammesteker eller svidd toast. Og det er jo det jeg vil ha når jeg ser matbilder. Jeg vil bli inspirert. Eller så vil jeg peke og le. Eller så vil jeg lære noe nytt eller få med meg en nyhet «før alle andre».

FØLG DAGBLADET MENINGER PÅ TWITTER OG FACEBOOK

Det er det jeg elsker med sosiale medier. Å le, bli underholdt, snuse i andres «privatliv», få nyheter på løpende bånd og ikke minst henge med på hva som er dagens eller ukens snakkis. Jeg vil chatte med venner og uvenner og kjente og ukjente og la det skure til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Internett er helt topp for folk som meg! Jeg gir et stort rungende «F» i om du er glad det endelig er helg, hvorvidt den lille «tulla» har grisa med Nestlè spagettiglasset sitt eller om eldstemann skal flytte hjemmefra.  

Men det er det folk flest deler og bryr seg om og da får det være greit.

Kanskje jeg ikke er som folk flest. Kanskje jeg er mye, mye verre. En journalist, blogger og ikke minst et tryne som sniker seg med på TV i ny og ne. Jeg er et fullverdig medlem av den aller verste klanen på Facebook og Twitter og Instagram. Mote og mediebransjen. Fytti grisen så motbydelige vi kan være.    

Først og fremst tror vi at alle andre beundrer jobbene våre og lengter etter muligheten til å få tilbud som oss.  Om å dra på en bråte eventer med et par glass gratis juksechampagne og en goodiebag full av reklame og ei litta smaksprøve på en hårkur.

Derfor kjører vi på med så mye bilder og statuser fra lange arbeidsdager på festival i Cannes, prisutdelinger i Haugesund, TV-aksjoner, premierer eller bare vent til helgen som kommer nå. Da er det nemlig de beryktede Mediedagene i Bergen. Etterfulgt av «årets» største kjendis og fyllefest: Gullruten. Hele uken blir et endeløst mayhem av selfies og hashtags og rapporter om hvor glamorøst man har det.

Her hyller TV-bransjen seg selv og avslutter det hele med et smekkfullt kalas med både bakmenn og frontfigurer fra TV-ruta di i ett og samme rom. Og det er bare å begynne å grue seg. Oppdateringene vil bli så misunnelsesverdige at du som kun er en lekmann vil titte ned på joggedressen din fra sofaen og tenke: der skulle jeg likt å vært.  

Det er bare én ting: forhåpentligvis og mest sannsynlig driter dere like mye i hva vi gjør på disse eventene og endeløse dagene med opptak som i at vi driter i at din nyfødte baby smilte før mennesket fysisk mulig kan trekke på smilebåndet.

Det er bare det at vi tror vi har så ettertraktede jobber at vi må gni det litt ekstra inn.  

Jeg har ikke tall på hvor mange mennesker jeg kjenner som anser det å lese og svare på mail som en forferdelig lang dag på jobben. «Unnet meg to dager fri, kommer tilbake på jobb med 126 uåpnede mails i innboksen. Bare å sette over ei kanne kaffe og JOBBE JOBBE JOBBE!»

Ok, jeg fant på denne statusen, men jeg har sett den utallige ganger og tenkt: herregud mann/kvinne. Det er  bare mail. Gjør jobben din og klapp igjen.  

Vi ser aldri en sykepleier skryte uhemmet av at hun har skiftet over femti sårbandasjer, eller en jordmor skryte av at hun har tatt imot sitt tusende barn. Jeg har aldri lest en rørlegger skryte av at han stod med kloakk opp til midjen for å få i gang rørsystemet på et gamlehjem, jeg har aldri lest en regnskapsfører skryte av at han/hun hadde gjort unna 14 selvangivelser på en dag.  

Gjør jobben din og hold kjeft. Så kanskje jeg og mine kjepphøye kollegaer klarer å gjøre det samme en dag.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook