- Det spøker i Hotel Cæsar-lokalene

Flere har hørt merkelige lyder, hevder «Hotel Cæsar»-sjefen.

NOEN SOM GÅR IGJEN?: — Det spøker i lokalene våre i Nydalen! Det er ikke bare jeg som hører det. Hver kveld går det noen over gulvet, noen som ingen kan se, sier Arne Berggren, sjef for Hotel Cæsar. 
Foto: Åse Holte / Dagbladet
NOEN SOM GÅR IGJEN?: — Det spøker i lokalene våre i Nydalen! Det er ikke bare jeg som hører det. Hver kveld går det noen over gulvet, noen som ingen kan se, sier Arne Berggren, sjef for Hotel Cæsar. Foto: Åse Holte / DagbladetVis mer

Det har stormet rundt den omstridte «Hotel Cæsar»-sjefen Arne Berggren. Det store mediepresset som fulgte karakteriserer forfatteren som tungt — men også lærerikt.

Nå er han bokaktuell med ny barnebok — om spøkelser. Berggren er kreativ produsent for såpeserien «Hotel Cæsar».

Reagerte Nylig var det store oppslag i landets aviser om at flere manusforfattere reagerte på Berggrens lederstil. Noen så kraftig at de takket for seg. I møte med NTB sier Berggren om sin egen yrkesstand, forfatterne, at det ofte blir bråk og misnøye når flere er samlet.

- Vi er vel ikke mer glade i endringer enn andre yrkesgrupper, og jeg snudde opp ned på en del rutiner.

- Har du lært noe av prosessen, Berggren?

- Terapeuten min sa til meg: «Du er en voksen mann med hornbriller og skjegg. Du er et menneske med makt og du kan faktisk gjøre livet surt for andre».

Det har jeg ikke tatt ordentlig innover meg før. I mitt eget hode er jeg fortsatt han litt kvikke 16-åringen i klassens time, som snakker i store bokstaver.

Absurd Berggren sier han har gått noen runder med seg selv, men sier også at han opplevde det store mediekjøret som absurd og urettferdig.

- Men nå vet jeg hvordan det er å stå i en slik storm. Det er også en erfaring. Man blir sikkert ikke et dårligere menneske av det.

- Hvordan er det å gå på jobb nå?

- Jeg er privilegert og har verdens beste jobb! Jeg har lært enormt mye, vi er et fantastisk team og vi lager noe kult hver eneste dag.

Det spøker i Nydalen Berggren mener også at han har lært mange triks fra prosessen med å skape «Cæsar»-episoder, som kan overføres til barnebøkene han skriver.

I disse dager er han nemlig aktuell med bok nummer to i «Dauinger»-serien. «Rubinen» har handlingen lagt til Trondheim, men det er fortsatt Steffens sjel som flyr ut i verden og løser mysterier.

Steffens kropp ligger koblet til en respirator på et sykehus etter en ulykke. Han er mer død enn levende.

- Med denne serien har jeg virkelig funnet tilbake til skrivegleden. Ikke minst takket være «Hotel Cæsar». Blant annet har jeg lært betydningen av cliffhangere og det å bygge opp spenningskurven.

Berggren sier det er flere ting som er inspirerende på TV-settet.

- Det spøker i lokalene våre i Nydalen! Det er ikke bare jeg som hører det. Hver kveld går det noen over gulvet, noen som ingen kan se.

Forfatteren er svært interessert i livet etter døden.

- Da jeg var ung skjedde det noe skjellsettende og jeg vendte meg til Statskirken for å finne svar. Men jeg opplevde Statskirken som noe som ligner på Human-Etisk Forbund. De har etter mitt skjønn definert bort sjelen. Derfor ble jeg katolikk.

«Raddisforfatter» Krimforfatter Jørn Lier Horst gikk nylig ut og sa at barnebokforfattere skriver for skummelt for barn. Arne Berggren er faktisk enig i kritikken.

- Det kommer ut mye ikke-litterær trash-litteratur for unger, der man pumper ut promp, splatter og gørr. Det var Roald Dahl som startet denne trenden, bare les bøkene hans: De er totalt blottet for varme og empati, han var rett og slett en slem forfatter, en stakkarslig psykopat som la folk for hat, forteller han. 

Berggren sier at han aldri har tenkt på «Dauinger», som også ble TV-serie på NRK Super i fjor, som spesielt skummel.
Men at han bruker spennende virkemidler for at ungene skal få lyst til å lese mer.

Viktigst er det å skrive noe skikkelig, mener han, og sier — plutselig litt lattermild:

- Herregud! Jeg ser det selv, det jeg skriver begynner å ligne på 70-tallets raddislitteratur. Blant annet skriver jeg om griske entreprenører i «Rubinen». Jeg er visst blitt en skikkelig moralist.

(NTB)