SUKSESS: Amazon-direktør Jeff Bezos med et Kindle-lesebrett i hendene. Lesebrettet har vært nettbokhandelens mest solgte produkt i to år. For første gang selger de nå også flere bøker til lesebrettet enn i innbundne utgaver. Foto: SCANPIX / REUTERS/Kim White
SUKSESS: Amazon-direktør Jeff Bezos med et Kindle-lesebrett i hendene. Lesebrettet har vært nettbokhandelens mest solgte produkt i to år. For første gang selger de nå også flere bøker til lesebrettet enn i innbundne utgaver. Foto: SCANPIX / REUTERS/Kim WhiteVis mer

Det tok bare 33 måneder

E-boksalget forbi innbundne bøker hos Amazon.

||| (Dagbladet): I går var en merkedag hos Amazon.com, verdens største nettbokhandel. For aller første gang annonserte butikken at de nå selger mer e-bøker enn innbundne bøker i USA. Det melder blant andre New York Times.

Det er bøker til Amazons lesebrett Kindle som har fått bein å gå på i nettbutikken.

Solgt i 33 måneder
- Selv om salget av innbundne bøker fortsetter å vokse hos oss, har Kindle-formatet nå tatt over for det innbundne formatet. Amazon.com sine kunder kjøper nå flere e-bøker enn innbundne bøker, noe som er forbløffende når du tenker på at vi har solgt innbundne bøker i 15 år, og Kindle-bøker bare i 33 måneder, sier Amazon-direktør Jeff Bezos i en uttalelse.

Han sier ingenting om hvordan Kindle-tallene står seg i forhold til salget av pocketbøker, som etter alt å dømme fortsatt overgår e-boksalget. Men tendensen er likevel klar. Den måneden har nettbutikken solgt 180 Kindle-bøker per 100 innbundne bøker.

Tallene inkluderer innbundne bøker som ikke finnes i e-bokformat, men utelukker gratis e-bøker (for eksempel over 1,8 millioner bøker gitt ut før 1923, som dermed er gratis i henhold til rettighetslovgivningen). Dersom de var tatt med, ville tallene vært enda tydeligere.

Prisnedgang og konkurranse
Det er særlig prisnedgangen på lesebrettet som har ført til salgsøkningen, skriver Amazon i pressemeldingen. Forrige måned senket de prisen på Kindle fra 259 til 189 dollar. Prisjusteringen kom bare timer etter at konkurrenten Barnes and Noble senket prisen på sitt lesebrett Nook til 199 dollar.

Kindle møter også sterk konkurranse fra Apples kombinerte lesebrett og datamaskin, iPad, som har vært i salg siden april. Mange har regnet med at Kindle-salget ville få seg en knekk som følge av dette. Men de nye tallene tyder på at mange amerikanere eier både en iPad og en Kindle.

- Dette er en klar indikasjon på at iPad fungerer som et tillegg til Kindle, ikke en erstatning, sier medieforsker Youssef H. Squali til New York Times.

- Taper på e-boksalg
Blant de mest populære Kindle-forfatterne er Stephenie Meyer, Stieg Larsson, James Patterson, Nora Roberts og Charlaine Harris, forfatteren av bøkene bak TV-serien «True Blood». Alle fem har solgt over 500 000 Kindle-bøker hver.

Mike Shatzkin, rådgiver for amerikanske forleggere, sier til New York Times at han regner med at innen en tiårsperiode vil under 25 prosent av alle solgte bøker være papirbøker.

Men det er usikkert hvor mye Amazon.com tjener på e-boksalget. Omkring 80 prosent av Kindle-bøkene blir solgt for mindre enn 10 dollar, mens en gjennomsnittlig innbundet bok koster 25 dollar.

- Slik vi ser det, taper de penger på mange av bestselgerne solgt som e-bøker, sier finansanalytiker Collin Gillis til avisa Los Angeles Times.

Han tror det først og fremst er salget av selve lesebrettet som gir nettbokhandelen inntekter. Ifølge pressemeldingen fra Amazon.com har Kindle-lesebrettet vært deres mest solgte produkt de siste to årene.