SENSOR: Er det eneste som teller er det som sensor kommer til å spørre om, spør Frøya Bergli Almås
SENSOR: Er det eneste som teller er det som sensor kommer til å spørre om, spør Frøya Bergli AlmåsVis mer

«Det trenger du ikke øve på, for det får du ikke på eksamen.»

Skolen er for eksamensrettet.

Meninger

Siden åttende klasse, kanskje tidligere, får norske elever beskjed om å tilpasse læringen sin etter oppgaver de potensielt kan få på den store skumle eksamen, og mye annet pensum faller bort.

Den standardiserte eksamenen man får i tiende klasse er mer eller mindre lik hvert år, og det er disse oppgavene elevene pugger time inn og time ut gjennom semestrene, istedenfor å få muligheten til å utvikle sine kreative ferdigheter i skolen. Hvis elevene ikke får utnyttet sitt potensial i den akademiske institusjon, er det ikke rart at vi sliter med stort frafall på videregående.

Det er både trist og frustrerende når trette niendeklassinger endelig finner noe i pensumet som fanger interessen, men de blir frarådet å bruke tid på det siden det muligens ikke er eksamensrettet.

Når det skjer, sender det et signal til elevene om at det ikke er læring og utvikling skole handler om, men evalueringer og karakterer. Det gjør noe med holdningen til både elevene og lærerne.

Vi må finne et alternativ til femtitalls-skolen som regjeringen påstår vi har lagt bak oss. For hvis ikke det funker for alle, funker det ikke i det hele tatt. Skolen skal ikke rettes etter hovedfokus på eksamen, skolen handler om å lære og eksamen skal være en rettferdig evalueringsmetode.

En måte å løse denne problemstillingen på i grunnskolen, er å lage en årsmappe der elevene legger inn arbeid de gjør gjennom hele skoleåret i de tre hovedfagene norsk, engelsk og matematikk.

Man kan operere med denne ordningen gjennom alle tre ungdomstrinnene, og på den måten vil eleven i større grad ha kontroll over vanskelighetsgrad og tilpasning av hva de leverer til sensor - uten å ha eksamenspresset hengende over seg.

For å konkludere, vil jeg si at eksamen heller burde være innflettet i det norske skoleprogram, istedenfor å være en ekstern trussel som kan ødelegge vitnemålet til elevene. Den ordningen vi har i dag er så lite lukrativ dersom vi ønsker at alle elever skal lykkes. For faktum er at alle elever ikke kan triumfere på andregradslikninger eller graftegning - noen er bedre i geometri.