Det umuliges kunst

Den franske filosofen Georges Bataille (1897- 1962) omtalte sitt liv som et «åpent sår», henga seg til studiet av «det umulige», og oppfordret til opprør mot alle faste samfunnsformer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

For de som ser nytten ved urovekkende lesning, er det interessant å merke seg at Gyldendals Ariadne-serie nå presenterer Georges Bataille. Filosofi er i vinden for tida, og Bataille er virkelig noe å bryne seg på. I et offentlighetens landskap, der krevende tanker for det meste henvises til skyggenes dal, ligger det en utfordring i å lytte til de som strekker seg mot våre ytterste, tabubelagte grenser. Ariadne-monografien er ført i pennen av professor Per Buvik, og utgjør den første utfyllende skandinaviske presentasjonen av Batailles verk.

Nietzsche-inspirert

Hvem er så Georges Bataille? Som privatperson var han åpenbart en komplisert sjel, med uortodokse tilbøyeligheter. Eller som Buvik skriver: «troendes til litt av hvert». Kort fortalt levde han som han lærte - altså grenseoverskridende. Han har påvirket en rekke av dagens toneangivende filosofer, og regnes blant vårt århundres mest spenstige tenkere. Som fritt og søkende åndsmenneske var han Nietzsche-inspirert i beste forstand, og dertil en kompromissløs modernitetskritiker. Først og fremst utforsket han menneskets absolutte grenseerfaringer - knyttet til erotikk, ekstase og religion. Han motsatte seg det moderne samfunns nyttetenkning, og anså tidas formålsstyrte livsførsel som begrensende for den menneskelige utfoldelse. Mest kjent er han for sin bok «L'érotisme» (1957), utgitt for første gang på norsk i 1996 («Erotismen», Pax Forlag) - der han understreker hvordan menneskets sakrale, ekstatiske sfære undertrykkes i Vestens mentale klima. Slikt skaper angst, skal vi tro Bataille.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer