FESTET ET VILT LIV TIL FILM: Den beryktede gata Sunset Strip i Hollywood har en lang historie, som dokumentaren med samme navn gir oss et innblikk i. Fra venstre: Produsentene Matt Sorum og Tommy Alastra, regissør Hans Fjellestad og produsent Joe Mundo. Foto: Ørjan Ellingsvåg / Dagbladet
FESTET ET VILT LIV TIL FILM: Den beryktede gata Sunset Strip i Hollywood har en lang historie, som dokumentaren med samme navn gir oss et innblikk i. Fra venstre: Produsentene Matt Sorum og Tommy Alastra, regissør Hans Fjellestad og produsent Joe Mundo. Foto: Ørjan Ellingsvåg / DagbladetVis mer

- Det var et eneste stort fuckings sirkus. Et rock'n'roll-sirkus

Guns N' Roses-trommis Matt Sorum savner det ville livet på Sunset Strip. Nå har han laget film om det.

AUSTIN (Dagbladet): - Jeg trodde jeg ville bli en filmstjerne og få damer sånn som Johnny Depp, sier rocketrommis Matt Sorum til Dagbladet.

- Men det viste seg i stedet bare å være masse hardt arbeid.

Sorum, som har vært med på å lage dokumentarfilmen «Sunset Strip» om den beryktede Hollywood-gata med samme navn, er kjent som tidligere Guns N' Roses-trommis - nå trakterer han stikkene i Velvet Revolver.

- Jeg liker ikke å stå opp før klokka ett, helst. Så jeg tok rollen som executive producer, akkurat som Rick Rubin gjør. Han bare ringer masse folk og lar dem gjøre arbeidet, og putter så navnet sitt på produktet, sier Sorum når vi møter ham og resten av gjengen bak dokumentaren før premieren på filmfestivalen SXSW for et par uker siden.

- Beste stedet å bo Som man kan forvente av en rockestjerne, er det ikke alltid det ligger så mye alvor bak pratet.

For egentlig, sier Sorum, har han vært svært involvert i filmen - som tross alt handler om stedet han har tilbrakt størsteparten av livet sitt.

- Neida, jeg har et veldig lidenskapelig forhold til Sunset Strip, jeg har vært der siden jeg flyttet til Hollywood på 70-tallet, rett fra high school. Det har alltid vært et sted jeg har spilt, skapt og møtt masse mennesker gjennom årene - og jeg har ikke dratt derfra ennå. Jeg elsker å være der, jeg møter fortsatt kreative folk der - det er det beste stedet å bo for å holde min egen kreativitet i live, sier Sorum til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dokumentarfilmen, som er regissert av Hans Fjellestad, tar for seg mer enn bare de siste 30 åra på stripa i Hollywood - en periode tidvis fylt med legendariske historier om rock n' roll, dop, damer og generell utagerende livsførsel.

- Filmen går lenger enn bare det. Den tar oss helt tilbake til forbudstiden på 20-tallet, til en tid før rockestjerner ble kalt rockestjerner - de bare oppførte seg sånn. Folk som Erroll Flynn og andre cats, det er utrolig mange historier som folk kanskje ikke vet om, sier Sorum, som personlig synes det var moro å oppdage sider ved stripa han ikke selv har opplevd:

- Jeg ville ikke fortelle en 80-tallshistorie om rock'n'roll, der jeg bare var «Matt fra Guns». Joda, Tommy Lee er med i filmen, men vi vet tross alt hva som skjedde der. Det er så mye annet groovy som skjer i filmen, med alt fra Hugh Hefner til Peter Fonda og komikere som Richard Lewis, Richard Pryor og John Belushi. Kule folk som gjør historien mer interessant.

- Skulle ønske det fortsatt pågikk - Hvordan er egentlig ståa med Sunset Strip nå, i forhold til glansdagene på 80-tallet?

- Musikkscenen er litt annerledes, den føles kanskje ikke like inspirert som den gangen. Det pågår fortsatt mye kreativt der, men etter at internettet gjorde sin inntreden kan man jo bare møte andre via Facebook. På min tid hadde vi bare flyveblader å kommunisere med. Men folk spiller fortsatt musikk, lager filmer og gjør god komedie. Og de tar fortsatt masse dop og blir fucked up, sier Sorum og ler.

- Mange av de største historiene i underholdningsverdenen kommer jo nettopp fra Sunset Strip. Dere hadde mye å ta tak i?

- Selv om det bare en et lite stykke med vei, er Sunset Strip en kreativ virvelstrøm. Av en aller annen grunn trekkes folk dit, så ja.

- Var det noen historier fra din tid du ikke hadde hørt, da?

- Fra min tid? Hehe, nei, jeg var jo der. Jeg var mest interessert i de gamle historiene fra før min tid, ettersom jeg har levd gjennom alt det som kom etter.

- Var det greit med gjensynet?

- Å jada, jeg skulle faktisk ønske at det fortsatt pågikk. Det er en scene i filmen med Steve Jones fra The Sex Pistols. Første gangen jeg møtte Steve hadde han akkurat kommet fra England, og der sto han som den klassiske punkrockeren som han jo var. Da han kom til Hollywood og så alle damene som løp rundt og så ut som strippere, hva gjør da den ultimate punkrockeren? Jo, gror håret langt og kjøper seg en Harley. Det var en tid med fri kjærlighet, som San Franciscos Haight Ashbury, bare at alle hippiene var byttet ut med rockere. Alle ekspermineterte med livet, sier Sorum.

- Det var det som dro deg inn?

- Helvete, ja. Det var ikke bare musikken, men hele atmosfæren som grep meg. Det var et eneste stort fuckings sirkus. Et rock'n'roll-sirkus. Det var som i Stones-filmen, bare at det skjedde der og da, sier Sorum til Dagbladet.

Gamle, glemte historier Regissør Hans Fjellestad ble også tiltrukket av de mange historiene om Sunset Strip som har havnet i skyggen av de mer kjente, drøyere historiene fra de siste tiåra.

- Jeg ville avsløre noe av den skjulte historien, som ikke har vært like mye framme i dagslys. Historiene om The Doors, Motley Crue og Guns er kjente, og vi bruker dem som referansepunkter så folk skjønner hvor vi er i verden - og så tar vi det videre til det mindre kjente som tross alt innehar like mye energi, sier Fjellestad til Dagbladet.

- Stripa er magnetisk. Enten det er store poeter, komikere eller musikere så ble de trukket dit. Selv John Lennon hadde en lost weekend der. Alle slags ting har skjedd der.

Fjellestad og Sorum trekker også fram hvordan det som skjedde i solskinnsgata på 30-tallet skapte grobunn for det som skulle bli Las Vegas.

- Vegas er på mange måter barnet til Sunset Strip. På 40-tallet var det glamorøse nattklubber, med historier som knapt er til å tro, sier Fjellestad.

- Før Vegas var det folk som Bugsy Siegel og Mickey Cohen som styrte alt i Los Angeles. Alt skjedde i Hollywood, og knapt noe av det var synlig på radaren. Alt var hysj-hysj med bordeller og speakeasies, alt skjedde der. Mafiaen var tilstede på en stor måte. Mickey Cohen ble skutt rett utenfor det som nå er The Key Club, ikke mange vet det, sier Sorum.

- Mange av de beste historiene fra Sunset Strip har jo skjedd uten at det har vært kameraer tilstede. Hvordan var tilgangen til filmmateriale?

- Vet du hva, vi fant noen magiske øyeblikk. For eksempel var Peter Fonda en av de første som ble arrestert under opptøyene i 1966. I de støvete kjellerarkivene til LA County Sheriff fant vi faktisk 16mm-filmopptak av akkurat dette, noe som aldri før har vært sett. Researcherne har gjort en utrolig jobb, selv historiene fra 30- og 40-tallet har vi klart å gjenfortelle på en visuell måte, sier Fjellestad.

«Norsk» svartmetallfilm Regissør Fjellestad har i mange år også jobbet med filmatiseringen av boka «Lords of Chaos», som blant annet tar for seg Varg Vikernes' drap på Øystein Aarseth i musikksjappa Helvete i Oslo.

Fjellestad har skrevet manus til filmen, skulle egentlig regissere - men er nå produsent for filmprosjektet, som har vært gjennom en rekke opp- og nedturer. En stund var «Twilight»-skuespiller Jackson Rathbone aktuell i rollen som Varg Vikernes, men det skar seg.

- Hva skjer med «Lords of Chaos» nå?

Hehe, jeg visste at det spørsmålet ville komme. Det er faktisk ikke så veldig mye jeg kan si om akkurat det nå, det er ikke lenger jeg som regisserer filmen. Men planen er at de skal starte filmingen denne våren, sent i april eller tidlig i mai, sier Fjellestad.

Fjellestad forteller at planen er å filme et par uker i Norge, og litt i Canada.

- Mye av historien foregår innendørs, som det som skjer i Helvete og så videre, så mye av det kan spilles inn stort sett overalt. Men det som inkluderer utendørsscenene, der naturen spiller en rolle - det er åpenbart at man ikke kan gjøre det andre steder enn i Norge.

- Er noe avklart om hovedrollene som du kan fortelle om?

- Nei, ikke som jeg kan snakke om. Men det er ikke lenge til dere får vite alt som er å vite, sier Fjellestad, som i likhet med Sorum har norske aner.

- Bestefaren min kom fra Florø til California, men selv har jeg bare bodd i Danmark i tre år mot slutten av tenårene.

Matt Sorum våkner opp når han hører om Danmark:

ÅPNET DØRER: Gjennom sin jobb som trommis i Guns N' Roses og Velvet Revolver, samt et langt liv på Sunset Strip, har Matt Sorum blitt kjent med mange folk. Det har åpnet dører for filmskaperne. Foto: Ørjan Ellingsvåg / Dagbladet
ÅPNET DØRER: Gjennom sin jobb som trommis i Guns N' Roses og Velvet Revolver, samt et langt liv på Sunset Strip, har Matt Sorum blitt kjent med mange folk. Det har åpnet dører for filmskaperne. Foto: Ørjan Ellingsvåg / Dagbladet Vis mer

- Der er det masse hot chicks on bikes, gliser han, og forteller om sin norske tilknytning:

- Oldefaren min er fra Bergen. Men da jeg var i Oslo, besøkte jeg et lite sted kalt Sørumsand, det er visst der jeg har navnet mitt fra.
Det er en fjord kalt Sørum, er det ikke, spør Sorum, som har fått med seg at Sørumsand betyr south sand.

- Jeg har lyst til å dra tilbake til Norge. Faktisk har jeg to norske partnere i et samarbeid om å selge Omega 3 fra Nord-Norge.

Guns N' Roses-samling En av de store spørsmålene knyttet til Matt Sorum om dagen, er hvorvidt han vil delta på den nært forestående seremonien i anledning at Guns N' Roses blir inkluderert i Rock and Roll Hall of Fame i slutten av måneden.

- Ja, jeg er jo tatt inn i varmen der, så jeg har all intensjon om å være med på det, sier Sorum, som ble sparket som Guns N' Roses-trommis av Axl Rose i 1997, etter sju års innsats i bandet.

- Jeg skal være der, og vi skal visstnok sitte ved samme bord alle sammen. Jeg håper alt ordner seg, at vi er kule mot hverandre. Det er et øyeblikk jeg tror aldri vil kunne skje igjen, og jeg vil gjerne se at rett ting skal skje, at en gjeng fyrer står sammen og spiller igjen, sier Sorum.

Han håper også at han kan stå på scenen under Hall of Fame-konserten:

- Det hadde vært fint. Jeg drar dit med det tankesettet, og håper at det manifesterer seg. Så får vi se om Axl og Slash og de andre har lyst til det samme, sier Sorum, og fortsetter:

- Jeg tror det vil være i den sanne Guns-ånden. Vi planla aldri noe på forhånd. Vi gikk på scenen hver kveld uten setliste, og ante ikke hva faen som ville skje. Det var alltid innstillingen til bandet, vi visste aldri hva som var rundt neste hjørne, og det gjorde at vi alltid satt på kanten av stolsetet. Det er en sann Axl-tradisjon, og hvem vet hva han finner på nå? Jeg har hørt at han er åpen for å møte opp, så vi får se.

Idet han snakker om hvor uforutsigbar Axl Rose kan være, kommer åpenbart Sorum på noe, og lyser opp:

- Du, forresten! Unnskyld for at vi aldri spilte den konserten i Oslo i 1991. Det var litt av en kansellering!

- Ja, hva skjedde egentlig der?

- Du, det vet jeg faktisk ikke, rekker Sorum å si før Billy Duffy fra The Cult kommer gående forbi og stjeler oppmerksomheten hans.

«The Sunset Strip» fikk god mottakelse på SXSW. Når, og om, den kommer til Norge, er ennå usikkert.

PÅ HILS: - Se, en ekte rockestjerne, ropte Matt Sorum da Billy Duffy gikk forbi og hilste. Foto: Ørjan Ellingsvåg / Dagbladet
PÅ HILS: - Se, en ekte rockestjerne, ropte Matt Sorum da Billy Duffy gikk forbi og hilste. Foto: Ørjan Ellingsvåg / Dagbladet Vis mer