Flukten fra Aleppo:

Det var ikke Ayman som svarte. En ukjent stemme kunne fortelle henne at telefonens eier var død

Omtrent samtidig ble Aymans far varslet av folk ved sykehuset om at sønnen var blant dagens drepte, skriver Fredrik Græsvik. 

Det var ikke Ayman som svarte. En ukjent stemme kunne fortelle henne at telefonens eier var død
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALEPPO: «SE OPP. SE ALLTID OPP,» hadde Ahmed sagt til barna hvis de skulle ut.

«Ser dere et fly eller helikopter, sa løp inn så fort dere kan!»

Ahmed så på meg og forklarte hvordan Syrias barn hadde et helt annet sett med regler å forholde seg til enn barn andre steder i verden. Verken Amira eller Ahmed likte å slippe ut barna hjemme i Aleppo, men av og til ga de dem lov til å leke eller springe et ærend. Inne var det også farlig. Denne familien var på flukt da jeg traff dem, men gjestfriheten hadde de beholdt, der de bodde midlertidig i en enkel brakke bak piggtråd i en flyktningleir på en gresk ferieøy. Jeg ble invitert på te. De fortalte meg at ryktene skulle ha det til at de ville bli tvangsreturnert til Tyrkia. Den livsfarlige flukten over havet hadde trolig vært bortkastet.

Har du en aID-konto? Logg inn her
Du kan nå betale med

Pluss gir deg tilgang til daglige premiumartikler, eAvisa, Magasinet og mye mer.

Introduksjonstilbud til deg som er ny abonnent: Få tilgang til Dagbladet Pluss for kun 1 krone for første måned. Deretter får du hele 30% rabatt ved hver fornyelse - så lenge du vil.

55,-

1 uke

(Fornyes automatisk til 55,-/uke)
Introduksjonstilbud

1,-

1 måned

(Fornyes automatisk til 69,-/måned)

249,-

3 måneder

(Fornyes automatisk til 249,-/kvartal)

Alle abonnement fornyes til ordinær pris etter tilbudsperioden
Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:
ArtboardCreated with Sketch.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer