Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Det var ingen som visste hva vi gjorde

Röyksopp og Robyn møttes i skjul og ble så fornøyd med den første låta de lagde at de ga ut to versjoner av den. Den lengste er årets låt i Dagbladet.

SUKSESS: Med «Monument» lagde Röyksopp og Robyn låta som gjorde aller sterkest inntrykk på Dagbladets anmeldere i 2014.
SUKSESS: Med «Monument» lagde Röyksopp og Robyn låta som gjorde aller sterkest inntrykk på Dagbladets anmeldere i 2014. Vis mer

- Det er ekstra stas at nettopp den låta trekkes fram, sier Röyksopps Svein Berge til Dagbladet når han får høre at «Monument», en låt som både er med på Röyksopp & Robyns Do it Again og Röyksopps farvel til albumformatet, «The Inevitable End».

I Dagbladets kåring er det den første versjonen som vant fram - den lengste og, kanskje, mest utypiske.  
-  Sånn den er oppbygd, så er det kanskje ikke det et label, et management eller et publikum ville forvente at vi ville lage, sier han.

- Men det var slik følte oss. Vi fant oss alle tre i merkelige faser av livene våre, hvor ting på ulike måter ikke nødvendigvis var så lett. Det var ingen som visste om at vi gjorde det - ingen label, ingen management, ingen. Og dette var det vi først landa på.  

En episk schwung
«Monument» er blitt en spesiell låt for Röyksopp, av flere grunner.  

- Det jeg liker med den, er balansegangen mellom tilgjengelighet, og den lille tingen som gjør at det oppleves som noe mer evig, eller tidløst. Som en låt som andre artister kan covre. Det var litt av grunnen til at vi valgte å gi den en annerledes drakt og andre akkorder i en annen versjon, for å vise at den låta betyr noe for oss, sier Berge.  

- Vi ville også at den skulle ha litt schwung av noe episk. Ikke påtatt episk, ikke barnekor eller gitarsoloer med masse klang. Den har en gravitas som er nedtonet, sier han.  

Inspirert av skulptur
- Hva var inspirasjonen bak låta?  

- Torbjørn (Brundtland, journ.anm) og jeg satt som vi gjør og testet ut ting. På samplere finnes det noe som heter time stretch - i all enkelthet er det en metode for å forlenge en lyd. Om du har en lyd som varer i et sekund og du vil strekke den, men samtidig beholde tonehøyden, deler den originallyden inn i masse biter. Så kan du kopiere den ut. Før har det hørtes dårlig ut, men nå med moderne teknologi, er den teknikken helt fantastisk.  

- Vi lagde en liten lyd og strakk den så langt at den ville vedvare i flere hundre millioner år. Vi begynte å filosofere rundt dette med evighet og monumentale ting. Robyn hadde vært i London på en kunstutstilling sett et kunstverk som kort fortalt er en kunstner som har gravd seg ut av en leirkloss. Robyn satt og skulle forklare dette til oss, og så begynte vi å snakke om å definere seg selv.  

Usikker Robynfortsettelse
I tillegg til den nevnte lydbehandlingsteknikken, er det Kjetil Møsters saxofon som preger låta.
 

- Jeg bestemte meg for å ringe Kjetil fordi vi ville forlenge vokallinja. Saxofon skal jo egentlig ikke trenge å være et vågalt valg, men det sender ut noen signaler. Jamfør det jeg sa om at vi ønsket at det skulle være stort, men ikke cheesy eller camp. Det var snakk om å få et saxofonuttrykk som kunne passe, og det syns jeg vi klarte.

- Tror du det blir noe videre samarbeid med Robyn?  

- Jeg kan bare snakke for Røyksopps del, men jeg tror det gjelder for Robyn også: når vi har gjort en ting, så har vi en tendens til å ville gjøre noe ganske annet etterpå. Albumet heter «Do it Again», og det kjennes litt rart å lage «Do it Again again». Du kan gjøre et førsteinntrykk én gang. Det er svært sjelden man finner en oppfølger om er bedre enn origiinalen - med «Gudfaren 2»  og «The Empire strikes back»  som hederlige unntak.  

Har beholdt utstyret    

- Det virker som om dere er særlig opptatt av tidløshet. I hvor stor grad høres Röyksopp ut som et produkt av sin tid?  

- Vi etterstreber, sonisk og produksjonsmessig, å gi det vi gjør en signatur som er en form for tidløshet. Du skal kunne høre at det må være Röyksopp, men vi vil ikke binde oss opp i de mest åpenbare produksjonsteknikkene, sånn at folk tenker «åh, det der høres 2014 ut ». Eple kan høres 2001 ut, for da var personen som mimrer til den på leirskolen og spilte akkurat den låta, men om man klipper den ut fra de assosiasjonene, vil jeg si at den er mindre tidstilknytta til en tidsepoke enn veldig mye annen musikk.  

- Hvordan jobber dere mot det målet?  

- Vi har vært veldig bevisste på det der, blant annet i utvalg av utstyr. Vi bruker fremdeles mye av det samme utstyret som vi alltid har brukt. Vi liker å ha sånne begrensninger, og det er fremdeles Torbjørn og jeg som gjør alt frem til låta er mikset ferdig. Det garanterer at det vil høres konsekvent ut og at vi ivaretar en eller annen form for kontinuitet.  

Instrumenter for 50-åringer
- Føler dere at merkelappen elektronisk musikk passer Röyksopp?  

HØR DAGBLADETS NORSKE FAVORITTER FRA 2014:

- Ta «Monument». Der er det Robyn som har lead, men så vil du også høre Jamie Irrepressible som synger outrokoret. Vi har Kjetil på sax og veldig lavt i miksen er det noen strykere. Det er ordentlige trommer som er blandet inn med synthtrommer og den tam tam-aktige rytmen som høres i andre halvdel av låta er en rytme jeg hørte og som jeg slo i et bord som vi mikka opp, sier Berge.  

- Så det er en salig blanding av elektronikk og det folk over 50 kaller ekte instrumenter. Og færre softsynths enn det det gjengse rockeband sikkert bruker - ikke at det er noe galt med softsynther, altså, men en av grunnene til at dette albumet høres ut som det gjør, er at vi har så mange analoge synther. Så trainspottere, sånn som vi er, kan kose oss med det.  

- Daft Punk har hørt på oss
- Merkelappene dere har fått - elektronisk, chill out og så videre - er nokså like merkelappene Air fikk i sin tid. Og de blir jo mer og mer stående igjen som først og fremst et «lydnerdband», om det gir mening.  

- Ja, Air syns jeg også har fått en litt rar og ufortjent skjebne. De har gått en egen vei og prøvd ut mange ting, men har vel blitt litt straffa for at de ikke lagde «Moon Safari 2». Jeg kjenner særlig på det når et band som Daft Punk blir hylla for «Random Access Memories»  og at det er nyskapende. Det er helt åpenbart at de for eksempel har hørt på vårt album «The Understanding »  og en del ting nettopp Air har gjort. Fordi man selv har vært tidlig ute og gjort ting før, så blir man kanskje litt glemt i forbifarten. Men heldigvis finnes det folk som ser ting som dette her og plukker det opp.

- Hvor kom chillout-merkelappen fra?

- Si det. I mitt hode var ikke Air chillout. Ja, de hadde et varmt uttrykk, det var med overlegg retro, alle vocoderne og Solinastrykerne de bruker er gamle instrumenter fra 60- og 70-tallet. Det var soft, men jeg syntes ikke det var «chill out», det er noe jeg forbinder med med scratching og trompet med sordin. Det er det som er café og grusomt, og det blir feil å plassere Air eller oss der selv om vi gikk for et soft uttrykk.  

- Hva nå? Farvelet til albumformatet høres unektelig dramatisk ut.  

- Jeg er uendelig glad i albumformatet. Og jeg ser at vi blir tillagt noe vi aldri har sagt, nemlig at vi har spådd albumets død. Det er bare tull! En av grunnene til at vi har gitt oss, er at vi føler at vi har gjort mye av det vi ville gjøre. Vi har lagd en rekke med solide album, album slik vi har lyst til at album skal være: Vi har fått lagd instrumentalalbumet vi snakka om da vi var små, vi har pusha oss selv til å lage låter med full vokal, tekster vi skriver selv. «Monument» er dokumentasjon på nettopp det. Vi har fått testa oss selv, og jeg mener at vi har bestått. Nå vil vi prøve andre måter å gi ut musikk på - det kan være spill, film, gudene vet. Mulighetene er mange.  

VELLYKKET: Röyksopp og Robyns turné brakte dem over hele verden. Her spiller de på Øyafestivalen i år.  Foto: scanpix
VELLYKKET: Röyksopp og Robyns turné brakte dem over hele verden. Her spiller de på Øyafestivalen i år. Foto: scanpix Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling