- Det var på tide å vise en slave som tar hevn

Jamie Foxx spiller svart cowboy i Quentin Tarantinos nye film. Vi møtte dem begge på Comic Con i San Diego.

SAN DIEGO (Dagbladet): Kritthvit, uplukket bomull svaier på åkeren, før det sprøyter en stråle av knallrødt blod over dem. Seks tusen mennesker reiser seg, jubler og klapper i hendene over bildene som flerrer over storskjermen på verdens største messe for popkultur, Comic Con. Det blodårene til en slaveeier som tømmes.

- Husk at de råeste tingene dere ser her, bare er fra første halvdelen av filmen. Vi er ikke ferdig med resten. Studioet sa nei til å vise dere dette, men jeg gjør det likevel, roper Quentin Tarantino til publikum.

Taket reiser seg. Tarantino er her for å vise deler av sin kommende film «Django Unchained», som har premiere i Norge 18. januar.

«PULP FICTION» (1994) OG «Kill Bill» (2003/04) står fortsatt som bautaer, litt mindre kjente «Reservoir Dogs» (1992) og «Death Proof» (2007) tilbes religiøst av fansen.

En gang i tiden jobbet Tarantino på Manhattan Beach Video Archives, som ble hans filmutdannelse. Siden har han pustet liv i glemte filmsjangere og elegant vasket bort b-filmstemplet. Sjangerlek, ekstrem vold, musikk, humor og popkulturreferanser avslører en regissør som muligens har brukt vel mye tid i mørket. Tarantinos forrige film, «Inglourious Basterds» (2009) med Brad Pitt og Christoph Waltz, fikk likevel åtte Oscar-nominasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Der lot han Hitler bli drept av en jøde. Uredd for å lefle med tungt materiale, gjennomfører Tarantino nå en plan han begynte med for over ti år siden: Å ta for seg slavetida.

- Jeg ville gjerne lage en film som dreide rundt Amerikas forferdelige fortid med slaveri. Ikke gjøre det til en tung temafilm, men som en spagettiwestern. Jeg ville ta for meg alle de grusomme tingene USA ikke har laget film om fordi de skammer seg, og andre land ikke tar skikkelig tak i, fordi de ikke føler de har rett til det. Men jeg gjør det på den måten jeg kan, å lage sjangerfilm, sier Quentin Tarantino da han møter Dagbladet.

TIDLIGERE HAR HAN LAGET action, kung-fu og krigsfilm.

- Jeg har villet lage historien om en slave som blir til en dusørjeger og cowboy i over ti år. Men det var først da jeg var i Japan for å snakke med pressen i forbindelse med «Inglorious Basterds» det løsnet. Der er spagettiwesterns fortsatt ekstremt populære, bortsett fra at de kaller dem «makaroni westerns», sier Tarantino og ler høyt.

FILMNERDENES STORE HELT: Quentin Tarantino står bak filmer som «Pulp Fiction» og «Kill Bill». I over ti år har han hatt lyst til å lage en film om en slave som blir dusørjeger. Foto: The Walt Disney Company Nordic
FILMNERDENES STORE HELT: Quentin Tarantino står bak filmer som «Pulp Fiction» og «Kill Bill». I over ti år har han hatt lyst til å lage en film om en slave som blir dusørjeger. Foto: The Walt Disney Company Nordic Vis mer

«Spagettiwestern» er kallenavnet på westernfilmene som ble laget i Italia og Spania på 60-tallet. De fleste på lavbudsjett og med en mer brutal, patosfull, men også ironisk tone enn sine amerikanske forgjengere. Over seks hundre filmer ble laget mellom 1960 og 1980. Tarantino har sett de fleste av dem.

- I Japan fikk jeg tak i hauger av DVD-er og filmmusikk som er umulig å få tak i andre steder. Så satt jeg på hotellrommet med filmmusikken på fullt, og plutselig kom historien til meg. Da skrev jeg skrev åpningsscenen til «Django».

«DJANGO UNCHAINED» foregår to år før borgerkrigen. Django (Jamie Foxx) er en slave med en brutal fortid hos sine tidligere eiere. Han blir reddet av den tyskfødte dusørjegeren Doktor King Shultz (Christoph Waltz) som er på jakt etter de grusomme Brittle-brødrene.

Bare Django kan føre ham til dem. Sammen jakter de sørstatenes største kriminelle, og Django starter sin reise for å redde sin kone Broomhilda (Kerry Washington) som han mistet ved en slavehandel for mange år siden.

På veien møter de også plantasjeeierne, spilt av Leonardo di Caprio og Don Johnson.

- For meg var det morsomt å ta westernsjangeren som vi kjenner så godt, gjøre alle westernklisjeene, men plassere dem i den grusomme tida, med en svart hovedperson. Westernfilmer flest bøyer seg bakover for å ikke komme inn på slavetida.

ALLEREDE FØR FILMEN ER VIST for et stort publikum, har bekymrede diskusjoner startet på amerikanske nettsteder og aviser om hvordan han kommer til å behandle det ømfintlige temaet i filmen.

- Det er på tide å vise en slave som tar hevn, sier Tarantino.

Han brukte litt tid på å finne sin Django, selv om Hollywoods største skuespillere gjerne ville ha rollen.

SPILLER PLANTASJEEIER: Leonardo di Caprio. Foto: The Walt Disney Company Nordic
SPILLER PLANTASJEEIER: Leonardo di Caprio. Foto: The Walt Disney Company Nordic Vis mer

- Jeg møtte mange gode skuespillere, Will Smith var en av dem. Men da jeg møtte Jamie, visste jeg at det var han. Han er den cowboyen, sier Tarantino.

JAMIE FOXX BLIR INTRODUSERT som Django i det sju slaver, lenket sammen, beveger seg gjennom prærielandskapet i bar overkropp. Alle har arr på ryggen, og Djangos er grusomme. Han har tydelig vært i trøbbel med sine tidligere eiere. Når vi i neste bilde ser ryggen hans igjen, spennes musklene under arrene.

Dette er en mann som klar for å ta igjen.

Tarantino blander sin western med en av USAs mest elskede filmsjangre, det klassiske hevndramaet. «Batman» (1989), nesten alle Clint Eastwoods filmer, «Rambo - First Blood» (1982) og filmer som «True Grit» (2010) og «Taken» (2008) er alle drevet av hevn.

Derfor har mange stilt spørsmål om hvorfor historien om en svart slave som tar hevn ikke har vært tema i en amerikansk storfilm tidligere. Svarene har vært at slaveri fortsatt er et sårt tema. Hevn i film skal være «gøy» og ramme de som fortjener det. Det blir straks mer komplisert for filmstudioene når skylda kan føles i både i samfunn og familiehistorie.

Jamie Foxx, som vant Oscar for sitt portrett av Ray Charles i filmen «Ray» i 2004, er også kjent som komiker og sanger. Han kommer selv fra sørstatene.

- I Texas, der jeg kommer fra, var det fortsatt rasisme da jeg vokste opp. Jeg ble kalt «nigger» av voksne på den tiden. Selv om jeg aldri har vært i Djangos sted, kjente jeg på det å bli sett på som ingenting, og jeg kunne bruke min parallellhistorie i arbeidet med Django.

- Hva slags forhold hadde du til cowboyer?

- I Texas gjorde vi alle det samme når jeg vokste opp. Vi så «Hew Haw» og «Bonanza» på TV og jeg snurret plastpistoler hele dagen. Men vi så aldri noen svart cowboy, så det er vanskelig å sette ord på hvor stort det er å spille denne rollen, forteller Jamie Foxx.

SPILLER DUSØRJEGER: Christoph Waltz. Foto: The Walt Disney Company Nordic
SPILLER DUSØRJEGER: Christoph Waltz. Foto: The Walt Disney Company Nordic Vis mer

SELV OM HAN BOR I HOLLYWOOD, har Foxx bevart Texas-gutten i seg.

- Utrolig nok, for et og et halvt år siden kjøpte jeg meg en hest og begynte å ri. Jeg har alltid mast på Quentin om å få være med i en av filmene hans, så møtte jeg han plutselig på fest og han fortalte at han hadde en western på gang og jeg sa «vel, jeg har faktisk en hest»!

Tarantinos største inspirasjon er oftest obskure kultfilmer. «The Inglorious Bastards» fra 1978 var muse til hans forrige film. Sergio Corbuccis voldelige spagettiwestern fra 1966, «Django», er modellen for denne.

- Corbucci er den spirituelle gudfaren til «Django Unchained». Han viste ondskapen i ville vesten og speilet fascismen i sine filmer. Det ble jeg inspirert av.

Nå blir det ikke en skikkelig Tarantino-film, uten å legge til enda noen lag.

- Jeg er også inspirert av «Nibelungens ring». Når Dr. Shultz frigjør Django og kan han dra for å finne sin kone, Bromhilda, innser han at Django er en levende Sigfried og sier: «Når en tysker møter en ekte levende Sigfried, er det en ganske stor greie».

STORSKJERMEN PÅ COMIC CON viser Louisiana på midten av 1800-tallet.

Funkkongen James Brown synger «The Payback» for full hals, mens Django skyter slaveeiere slik bare Tarantino får det til. Salen koker av jubel.

- Glad dere digga det! roper Quentin Tarantino.

VIKTIG ROLLE: - I Texas, der jeg kommer fra, var det fortsatt rasisme da jeg vokste opp. Jeg ble kalt «nigger» av voksne på den tiden, sier Jamie Foxx. Foto: The Walt Disney Company Nordic
VIKTIG ROLLE: - I Texas, der jeg kommer fra, var det fortsatt rasisme da jeg vokste opp. Jeg ble kalt «nigger» av voksne på den tiden, sier Jamie Foxx. Foto: The Walt Disney Company Nordic Vis mer

- Du fuckings ruler! skriker en i publikum så stemmen sprekker.