TILBAKE IGJEN: Låtene på det nye albumet til Morten Abel, som kommer nærmere sommeren, har blitt laga de siste to-tre årene. Nå er han klar med sin første singel siden 2006. Foto: Lars Myhren Holand
TILBAKE IGJEN: Låtene på det nye albumet til Morten Abel, som kommer nærmere sommeren, har blitt laga de siste to-tre årene. Nå er han klar med sin første singel siden 2006. Foto: Lars Myhren HolandVis mer

- Det var respektløst gjort

Morten Abel stilte beruset på scenen og kalte Spellemann-juryens begrunnelse for «bullshit». Når han nå gjør comeback, er han litt mindre krass.

BERGEN (Dagbladet): Da Morten Abel hadde sin storhetstid, på 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet, hadde Norge to mannlige popstjerner. Begge het Morten. Den ene hadde Abel som etternavn, den andre Harket.

Men så ga Abel, som til da hadde vært med på å selge over en million plater, ut soloalbumet «Some of Us Will Make It» i 2006. Mediene betegnet den som en flopp. Siden har solokarrieren til 50-åringen ligget brakk.

Var tom I dag er den «Hver gang vi møtes»-aktuelle-artisten imidlertid klar med med låta «Lost», hans første singel siden den gang. At han skulle fortsette som soloartist har Abel vært fast bestemt på hele tida. 

- Men jeg var nok ganske tom en periode etter den forrige plate. Alt var ikke like gøy da. Jeg var likevel innstilt på et nytt album. Men så begynte jeg å skrive musikk til et teaterstykke, så et teaterstykke til, og så begynte jeg å skrive på en roman. Jeg tenkte aldri at jeg skulle ha en musikkpause på fem år, men om jeg hadde begynt på ei ny plate rett etter den forrige så hadde låtgrunnlaget mitt vært ganske tynt. Prosessen rundte de to forrige soloalbumene mine var ganske heseblesende. Det stresset skal jeg aldri utsette meg for igjen. Jeg trenger det rett og slett ikke, forteller Morten Abel, som for tiden også er aktuell i «Hver gang vi møtes», til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

50-åringen var den norske popstjerna med stor P. Særlig som soloartist, men også med bandene Mods, September When og Peltz. Da fulgte det gjerne med noen skandaleoverskrifter på kjøpet.

Var berusa I 2000 sto det i avisene at han «gikk amok» og var «synlig beruset» på scenen under en konsert i Drøbak. På Spellemannprisen tre år senere gikk han på scenen, ifølge mediene synlig beruset og iført mørk parykk og briller, for å dele ut pris til Röyksopp. Mens han sto på scenen kalte han blant annet Spellemann-juryens begrunnelse for «bullshit». Etterpå måtte han svare på spørsmål om han var høy på kokain.

- Folk elsker å ta opp den Drøbak-episoden. Jeg var jo bare litt berusa. Og når det gjelder Spellemann-opptredenen, så var det nok litt av det samme. Er det fest, så er det fest. Det var veldig gøy. Jeg ser på det som en performance. Jeg sto jo og dirra der som kvarkene i en atomkjerne med elektronene rundt seg. Jeg kjeda meg litt, og syntes opplegget var stivt og kjedelig. Det var imidlertid ikke bare tull og tøys. Det var en kommentar til det etablerte opplegget, at det samme skjedde på hver eneste utdeling. Men jeg er nok kanskje litt mindre krass nå. For det var litt respektløst gjort. Det ser jeg nå. Men jeg har litt sansen for slike ting, at det går litt på tverke. Jeg liker rock 'n' roll-livet.

- Ja, du har jo prøvd det selv?

- Det var nok en periode hvor jeg omfavna det ganske mye. Jeg levde jo i nuet.

Den nye singelen handler ifølge Abel om det øyeblikket man oppdager at de tingene som man tar for gitt i livet kan forsvinne på et øyeblikk. Av redsel for å bli oppfattet som litt for blaut på grunn av «Hver gang vi møtes»-opptredenen, måtte han derfor gi ut en litt «edgy» musikkvideo med låta.

- Veldig drøyt I en av musikkvideoens scener ser man Abel gå opp på en stol, legge ei renneløkke rundt halsen og henge seg.

- Jeg ville ha en musikkvideo som man kunne diskutere i ettertid, forklarer Abel.

- Du ville provosere? Eller i alle fall utløse en reaksjon?

- Ja, noe som ikke bare var bilder til musikken. Det var veldig drøyt å stå på den stolen med renneløkka. Jeg håpa at tauet ikke var festa altfor hardt i taket da jeg gikk ned fra stolen. Vi snakket om det, at dette kunne bli visuelt sterkt. Det handler jo om livet og døden. Men jeg sa at det måtte være en liten tvist med i musikkvidoen som ufarliggjorde det hele om jeg skulle gå med på det. Mannen dør ikke, sier 50-åringen.

Kari Dyregrov, forsker ved Senter for krisepsykologi, advarte tidligere denne uka mot å idyllisere selvmord i musikkvideoen.

- Klart man får reaksjoner på dette. Men det får man nok uansett. Fæle ting skjer her i livet. Jeg synes det er bra at videoen bringer folk på banen som vil diskutere den, sier Abel.

SPELLEMANN-SKANDALE: Slik så det ut da Morten Abel, som hadde vunnet en haug med Spellemann-priser året før, stotrende delte ut pris til Röyksopp i 2003. Abel kalte blant annet juryens begrunnelse for «bullshit» Foto: NTB Scanpix
SPELLEMANN-SKANDALE: Slik så det ut da Morten Abel, som hadde vunnet en haug med Spellemann-priser året før, stotrende delte ut pris til Röyksopp i 2003. Abel kalte blant annet juryens begrunnelse for «bullshit» Foto: NTB Scanpix Vis mer