RAMMET AV BOK: Det utkommer i disse dager ei bok om Kings of Conveniences «Quiet is the New Loud» skrevet av Ørjan Nilsson. I den forbindelse spiller bandet også konsert i Oslo førstkommende mandag. Foto. Cornelius Poppe / Scanpix
RAMMET AV BOK: Det utkommer i disse dager ei bok om Kings of Conveniences «Quiet is the New Loud» skrevet av Ørjan Nilsson. I den forbindelse spiller bandet også konsert i Oslo førstkommende mandag. Foto. Cornelius Poppe / ScanpixVis mer

- Det verste bandet som noensinne har eksistert

Britisk musiker sinna for at Kings of Convenience tok albumtittelen hans.

(Dagbladet): Da Kings of Convenience slapp debutplata «Quiet is the New Loud» i 2001, fikk medlemmene Erlend Øye og Eirik Glambek Bøe mye oppmerksomhet, særlig i utlandet, for albumtittelen.

I ei ny bok om «Quiet is the New Loud», ført i pennen av journalisten Ørjan Nilsson, framkommer det at en brite ved navn Andrew Johnson sitter et sted i Leeds og tilsynelatende er sinna på Kings of Convenience.

Sendte e-post Som den ene halvdelen av bandet The Remote Viewer ga han nemlig ut en seksspors EP ved navn - ja, du gjettet riktig - «Quiet is the New Loud» et drøyt år før det norske bandet.

- Jeg husker veldig godt da Kings of Convenience-albumet ble sluppet. Jeg kunne ikke tro det. Vi kontaktet dem faktisk på e-post like etter, med en påminnelse om at deres tøffe rock & roll-erklæring bar det samme navnet som vårt album som allerede hadde blitt sluppet. En av dem svarte meg på e-posten og skrev at de hadde tenkt på tittlen før oss. Saklig, blir Johnson sitert på i boka som mandag blir utgitt på Falck Forlag.

The Remote Viewer har blant annet jobbet med det skotske postrockbandet Mogwai på albumet «Rock Action», men har ikke oppnådd noen kommersiell suksess verken før eller siden deres «Quiet is the New Loud»-utgivelse.

- Vi solgte 300 12-tommere og de solgte tre millioner CD-er. Så da vant vel de. Bra for dem, sier Johnson i boka.

- Innbilsk med store briller Kings of Convenience har siden debutplata for 13 år siden gitt ut to album, hvor det siste, «Declaration of Dependence», utkom i 2009. Erlend Øye har imidlertid  vært en travel mann i andre prosjekter, som soloartist, i det nylig oppløste The Whitest Boy Alive og som vokalist på tidlige Röyksopp-låter som «Poor Leno».

Mannen med den første «Quiet is the New Loud»-utgivelsen kan imidlertid melde at han ikke er noen stor fan av det norske bandet.

- Jeg har en kompis som heter Richard. Han mener at Tompaulin, et indiepopband fra Blackburn som gav ut tre plater på 2000-tallet, er det verste bandet som noensinne har eksistert. Men han tar feil. Det er Kings of Convenience. De papirtynne, spinkle, selvmedlidende vokalharmoniene, og ikke minst det coveret der de sitter i en leilighet, «Riot On A Empty Street», på et fluffy hvitt teppe mens de sikkert hører på Nick Drake, Air eller jazz. Masse jazz. Og han innbilske med de store brillene og de forferdelige elektronikatingene han har gjort. That fucking Bergen scene, sier Andrew Johnson i boka.

The Remote Viewers «Quiet is the New Loud» var å få kjøpt i september 1999. Noen operererer med datoen 13. september, mens andre har oppført 16. september. Kings of Conveniences debutalbum utkom den 6. mars 2001. Men allerede på coveret til «Toxic Girl»-singelen, som ble listet på P3 like før jul i 1999, sto det at låta var hentet fra et album som skulle hete «Quiet is the New Loud».

Stikker tilbake Det har ikke lyktes Dagbladet å komme i kontakt med Erlend Øye, som blir gitt æren for albumtittelen, men han siteres i boka på at «sånn er det».

- Det er veldig vanlig at folk kan få samme ideer. Ideen til den platetittelen tror jeg kom en gang i begynnelsen av 1999, sier Øye og følger opp med:

- De har nok kanskje solgt noen flere plater på gunn av at de hadde samme tittel som oss.

Ifølge seniorrådgiver Thomas Hvammen Nicholson i Patentstyret vil et band eller artist som har gitt ut et album kunne ha vern mot andre forvekselbare albumtitler.

- Det må være et særpreg og noe eget ved tittelen for at noen skal kunne ha enerett til den, og det kan da tenkes at bruk av «Quiet is the New Loud» kan være i strid med åndsverksloven, uten at jeg vil si det med sikkerhet, sier han til Dagbladet.

Andrew Johnson ville ikke uttale seg i denne saken med mindre Dagbladet anmeldte hans nye band A New Line Relateds siste album.