- Det viktigste er å delta

LOS ANGELES (Dagbladet): Når norske idrettsutøvere dro til vinter-OL i Salt Lake City, var det for å vinne. Når norske filmfolk drar til Oscar-utdeling i Hollywood, er det for å delta.

Slik sett er det kulturens representanter som lever opp til det olympiske motto, «det viktigste er ikke å vinne, men å delta».

- Vi er veldig avslappet på dette, sier produsent Dag Alveberg og regissør Petter Næss på kanten av svømmebassenget til Avalon Hotel.

- Vi kommer ikke hit for å vinne noen pris. Vi kommer for å nyte noe som hender oss én gang i livet. Jeg har aldri vært i Amerika før og har gledet meg til dette på en helt barnslig måte, sier Næss.

- Og jeg har ikke vært her siden jeg seilte hit som sjømann i 1969, sier Alveberg.

Ikke trent for Oscar

Så kan man saktens lure på hvorfor de på død og liv ville ha støtte fra Kulturdepartementet til å markedsføre «Elling» som Oscar-kandidat. Noe de for øvrig ikke fikk.

- Hvorfor satser dere ikke skikkelig, som OL-deltakerne?

- Idrettsfolk trener for å vinne gull. Ingen av oss laget denne filmen for å vinne Oscar. Det er helt ufattelig at den lille filmen vi tok opp i tåka oppe på Majorstua har kommet hit. Dessuten går det an å måle resultater i idrett. Film må vurderes ut fra skjønn.

- Men det gjør da kunstløp også?

- Ja, det måtte i så fall være det eneste.

Typisk norsk

Alveberg og Næss kommer med andre ord til Hollywood med en svært uamerikansk, men kanskje typisk norsk, innstilling. Men så enkelt er det heller ikke. De tror at nettopp fraværet av aggressiv satsing på seier, er det eneste som kan føre «Elling» til topps i Oscar-konkurransen.

- Vi vet at Miramax har satset millioner av dollar på at «Amelie» skal vinne. Og at de fleste regner med at det vil den. Men det er også noen som sier at de har satset for mye. Det har vært for mye ståk omkring den filmen. Vår eneste mulighet er uansett være en «dark horse» i dette racet, sier Alveberg.

Derfor har den amerikanske distributøren First Look bevisst satset på uglamorøse tidsskriftannonser i svart-hvitt for «Elling», mens Miramax har vartet opp med fargerike boards for «Amélie».

Et års eventyr

Det er nå et år siden filmeventyret om «Elling» startet, et år som har blitt helt annerledes enn Næss og Alveberg torde håpe på. Filmen er sett av 800000 nordmenn, den er den mest sette norske film i Sverige og Danmark, i Tyskland satser distributøren stort på den kommende premieren, snart står Spania for tur og i mai eller juni får den ordinær kinolansering i USA.

- Uansett hvordan det ender er dette en verdig avslutning på «Elling»-året, sier Alveberg.

- Men hva om dere vinner, da?

- Det hadde vært morsomt, om ikke annet enn for Amanda-komiteen, som ikke ville nominere oss til årets beste norske film.

GODE DAGER: Flankert av Sven Nordin (ytterst t.v.) og Per Christian Ellingsen (ytterst t.h.) sitter regissør Petter Næss (til venstre) og produsent Dag Alveberg. Nå kan de nyte deltakelsen i Oscar-sirkuset: - Vi er ikke her for å vinne, sier de.