KOMMENTARER

Mette-Marit og Jeffrey Epstein:

Det virker bevisstløst

Når de kongelige blir invitert av rike mennesker, er det ikke fordi de er så hyggelige og sjarmerende. Det kan de aldri glemme.

FÅR KRITIKK: Kronprinsesse Mette-Marit var hjemme hos Jeffrey Epstein flere år etter at han ble dømt for seksualforbrytelser mot mindreårige. Foto: Silas Stein / AP / Scanpix
FÅR KRITIKK: Kronprinsesse Mette-Marit var hjemme hos Jeffrey Epstein flere år etter at han ble dømt for seksualforbrytelser mot mindreårige. Foto: Silas Stein / AP / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Når kronprinsesse Mette-Marit møtte den traffickingdømte milliardæren Jeffrey Epstein ved flere anledninger, etter at han var funnet skyldig i en amerikansk domstol, virker det bortimot bevisstløst.

Den som leser mye om de kongelige, oppdager snart to grupper med mennesker som stadig henger i hælene på dem. Den ene er alskens behandlere, gjerne alternative; astrologer og homøopater som tilbyr råd og bekreftelse. Den andre er veldig rike mennesker, som kan tilby en annen form for velbehag: Overdådige fester, reiser med helikoptre, privatfly eller yachter. Kanskje et lite lån. Kanskje et større lån.

I kontakten med sistnevnte er det uhyre viktig at de kongelige husker at det de får, ikke er gaver, og at det er de selv som sitter på den egentlige rikdommen. For de kongelige har en type berømmelse som man ikke kan kjøpe, og som ikke går ut på dato. Det gjør dem til trofeer i andres omgangskrets. De kaster glans over sitt vertskap, og kan få dem til å virke både glamorøse og stuerene, fordi det forventes at de kongelige er sosialt selektive.

Her finnes det tallrike eksempler på kongelige som har vært forunderlig naive. «Han er så generøs», kunne prinsesse Diana utbryte når moteskaperen Gianni Versace sendte henne lass med gratis klær, uten å tenke over at det var hun som var den generøse. Én kjole båret av prinsesse Diana skaffet Versace mer og bedre PR enn noen reklamekampanje han kunne drømt opp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer