LIKER BRITENES IDEER: Høyres Kårstein Eidem Løvaas sier NRK ikke skal tenke i kommersielle termer. Foto: NTB Scanpix
LIKER BRITENES IDEER: Høyres Kårstein Eidem Løvaas sier NRK ikke skal tenke i kommersielle termer. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Det virker som om britene har sagt «look to Frp»

David Camerons regjering vil at BBC skal bli mindre underholdende. Norske politikere mener ideene kan overføres til NRK også.

(Dagbladet): Akkurat som NRK er under den politiske lupen i Norge, er BBC det i Storbritannia. Allmennkringkasteren evalueres av David Camerons konservative regjering og innen utgangen av neste år må et nytt rammeverk være på plass.

Torsdag presenterte kulturminister John Whittingdale Cameron-regjeringens planer for mediegiganten BBC, og blant dem er å sørge for at BBC i framtida lager mindre kommersielt innhold.

Norske stortingspolitikere mener britene er inne på noe som kan overføres til NRK også. 

- Look to Frp Whittingdale ønsker en slutt på at BBC utfordrer de kommersielle kanalene med brede underholdningsprogrammer. Han mener det ikke er på BBCs plass å kjøpe rettigheter til konsepter som «The Voice» når konkurrenter allerede har liknende programmer.

- Det virker som om britene har sagt «look to Frp» for vi har lenge sagt at man må se på hvilke oppgaver NRK faktisk skal drive med. De andre aktørene kan ikke bare ringe kulturministeren for en ekstra stor sjekk når de ønsker, de må faktisk tjene pengene selv, sier Frp's Ib Thomsen.

Regjeringspartiets kulturpolitiske talsmann har tidligere foreslått at konsepter som «Stjernekamp» på NRK er noe statskanalen kan overlate til TV 2, TV3 og TVNorge. 

- Vi ønsker helt klart å skalere ned på NRKs kommersielle tilbud og vil ta med oss britenes tanker inn i debatten vi skal ha i Stortinget til høsten om NRK, sier Thomsen videre og innrømmer at han nøye følger britenes behandling av BBC. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kvalitet, ikke markedsandeler Også Høyres Kårstein Eidem Løvaas, som i vår foreslo betalingsmur på NRK.no, syntes britenes BBC-planer er spennende.

- NRK bør ikke tenke og kommunisere i kommersielle termer. De bør heller ikke bruke sin sterke og unike økonomi til å svekke andres virksomhet. Det er unektelig interessant å studere nøye det oppdraget BBC får. Vi må sikre et NRK med fortsatt god kvalitet, samtidig som vi passer på at de ikke fortrenger kommersielle med sin sterke posisjon, sier han og legger til:

- NRKs suksess bør ikke måles i størrelse på markedsandeler eller målgrupper, men i kvalitet og bidraget til mediemangfoldet. 

Nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk er fungerende kringkastingssjef mens Thor Gjermund Eriksen har ferie, og sier han ikke er redd for at politikerne i Norge skal kopiere Camerons BBC-politikk.

- Vi imøteser den debatten som skal være om NRK i Stortinget, men i stortingsmeldinga som regjeringa har lagt fram er det ikke tatt til orde for å begrense NRK sjangermessig, sier han til Dagbladet.

Kutt i BBC og i NRK Både Thomsen og Løvaas er bekymret for at NRK stjeler annonsekroner fra konkurrentene ved å lage kommersielle tilbud. Det mener Kalbakk er feil og viser til TV 2s rekordår 2014 for å motbevise påstandene.

Historisk har NRK ofte sett til BBC for inspirasjon til de lange linjene i statskanalen, men i dette tilfelle mener Kalbakk at britene ligger bak Norge.

- Tradisjonelt har alle i Nord-Europa sett til BBC. De er på en måte alle allmennkringkasteres mor. Men i dette tilfellet er det slik at britene nå der vi var for et år siden. 

BBC gikk i underskudd med 150 millioner i fjor, og direktør Tony Hall annonserte nylig at statskanalen skal kutte 1000 stillinger. Også NRK må kutte stort. 300 årsverk skal slankes bort innen 2015 er omme. 

VENTER PÅ STORTINGSDEBATT: Fungerende kringkastingssjef Per Arne Kalbakk. Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet
VENTER PÅ STORTINGSDEBATT: Fungerende kringkastingssjef Per Arne Kalbakk. Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet Vis mer