TØFF DAG: Administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes måtte i dag informere om massive endringer i organisasjonen. Over 170 mennesker mister jobben. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
TØFF DAG: Administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes måtte i dag informere om massive endringer i organisasjonen. Over 170 mennesker mister jobben. Foto: Eivind Senneset / DagbladetVis mer

Store kutt i TV 2:

Dette betyr TV 2-kuttene for deg som seer

Legger ned lokalkontor og fjerner programmer. Satser på «bredere innhold» og TV 2 Sumo.

BERGEN/OSLO (Dagbladet): - Jeg er opptatt av at vi beholder kontakten med seerne våre. De er det viktigste vi har. Vi kommer til å gjøre justeringer, men i det store bildet vil befolkningen kjenne igjen et sterkt TV 2, sier administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandes til Dagbladet.

Det har vært spaltemeter på spaltemeter om omorganiseringen av TV 2 i dag, etter at det ble bekreftet at over 170 mennesker mister jobben i tv-kanalen.

Rammer lokalkontor

Foruten kostnadskutt, nye ledere, oppsigelser og omdisponering av ressurser får selvfølgelig innsparingene også konsekvenser for seertilbudet til TV 2.

Nyhetsdekningen til TV 2 på sørlandet rammes hardt av innsparingsplanen «TV 2 i 2020». Distriktskontoret i Kristiansand legges ned. Samtidig vil alle lokalkontor med to ansatte miste én arbeider, bekreftet ledelsen torsdag.

TV 2 har lokalkontor i Bodø, Tromsø, Trondheim, Ålesund, Hamar og Stavanger.

Fjerner programmer

Sandnes bekreftet i dag at programmet «Vårt lille land» tas av lufta. Samtidig forsvinner «Lørdagsmagasinet» til fordel for sporten.

Under pressekonferansen ble det fra ledelsen flere ganger understreket at «TV 2 skal treffe seerne i skjæringspunktet mellom harde nyheter og ren underholdning».

- Det er viktig for oss å treffe alle aldersgrupper og hele landet. Seerne våre vil framover se mindre av programmer som treffer for smalt. Vi skal satse på brede programmer som «Åsted Norge» og «Petter uteligger». Det er konsepter som kommer tett på livet til folk.

Satser på dokumentarer

- Kommer dere til å kjøpe mer innhold fra eksterne produksjonsselskaper?

- Nei, det er ikke planer om å outsource mer enn det vi gjør i dag. Vi skal derimot gjøre flere dokumentarer i eget hus og med egne ressurser, sier Sandnes til Dagbladet.

At populære debattkonsepter vender tilbake er også vanskelig å forsvare, sier TV 2-sjefen.

- Da må de treffe bredere, for debattprogrammer er utfordrende å møte kommersielt, men vi skal gjøre flere dokumentarer fra eget hus. De skal bli mer tidsaktuelle og lages med våre egne ressurser, sier Sandnes.

- Ingen seerflukt

Flere av TV 2s største programmer som «Senkveld» og «Skal vi danse» har tapt hundretusenvis av seere de siste åra, men Sandnes benekter at TV 2 står overfor en «seerflukt».

- Så langt i år ligger vi høyere enn seertallene de siste seks årene, så en seerflukt er ikke riktig. TV 2 ser store endringer og færre ser lineært. Det treffer alle og derfor må vi gjøre endringer, sier Sandnes.

Strømmetjenesten TV 2 Sumo vil derimot få tildelt store ressurser i tida framover, uten at detaljene rundt dette ble framlagt.

Tjenesten skal i 2020 være en av bærebjelkene til kanalen, får Dagbladet opplyst. TV 2 søker nå en ny Sumo-direktør som skal få ansvar for å bygge den nye organisasjonen.

Sumo kan bli dyrere

Morten Wiberg, TV og Radiosjef i medierådgivningsbyrået Carat, tror satsingen på Sumo er riktig.

- Tiden er inne. Vi ser at seerne trekker mot digitiale flater som Netflix.

- Kommer de til å lykkes?

- Ja, de har kommet langt i sin satsing. De er langt fremme og har god kompetanse på å vise sitt innhold på digitale plattformer. Spørsmålet er hvordan de skal tjene penger. Jeg regner med at prisen for seerne kommer til å bli dyrere, sier han.

Jarle Thalberg i mediebyrågruppen GroupM tror også at satsingen på Sumo kommer til å lykkes, men han tror ikke strømmetjenesten kommer til å bli dyrere.

- TV-titting er i endring og TV-seere er villige til å betale for TV-tjenester. På Sumo kommer TV2 til å få både reklameinntekter og brukerinntekter. Seerne får også bredere tilbud. Det er ikke en billig tjeneste så TV 2 vil nok satse på å få flere brukere istedet for å gjøre det dyrere, sier han, men påpeker at TV2 må fortsette å kjempe om de mest attraktive rettighetene og de beste egenproduksjonene.

Seerne kan forsvinne

Wiberg mener det er naturlig man kutter programmer.

- Jeg tenker at de kanskje fjerner programmer som ikke presterer godt nok. Kanskje de vil åpne for andre ting, sier han.

Selv om Wiberg mener TV-titterne etter hvert blir mer villige til å betale for å se programmer på digitale plattformer forutsetter dette at kanalen lykkes med sine programmer.

- De bør ha programmer med bred appell, men de må også satse på nye konsepter som kan lykkes. Blir det for traust vil seerne forsvinne slik de har gjort fra «Senkveld». Det er et kostnadsspørsmål. De må kanskje satse mer på det som er trygt, sier Morten Wiberg.