- VELDIG OVERRASKET: Da pressesjefen for Borås Stadsteater, Tobias Söderman, skulle markedsføre dette bildet på Facebook av deres nye stykke «Romeo & Juliet på sykehjemmet Verona», sa Facebook nei. Foto: Borås Stadsteater
- VELDIG OVERRASKET: Da pressesjefen for Borås Stadsteater, Tobias Söderman, skulle markedsføre dette bildet på Facebook av deres nye stykke «Romeo & Juliet på sykehjemmet Verona», sa Facebook nei. Foto: Borås StadsteaterVis mer

Dette bildet ble for drøyt for Facebook

Svensk teater tok saken i egne hender.

(Dagbladet): Det er en kjent sak at både Facebook og Instagram har en rekke retningslinjer og vilkår som brukerne må forholde seg til.

Noen ganger kan det imidlertid være vanskelig å forstå hva som er innafor og ikke.

Da pressesjefen for Borås Stadsteater, Tobias Söderman, skulle markedsføre et bilde på Facebook av deres nye stykke «Romeo & Juliet på sykehjemmet Verona», sa det altså stopp.

- Antyder seksuell handling Bildet, som viser et pensjonistpar som omfavner hverandre, ble rett og slett for «seksuelt» for Facebook.

- Da jeg fikk beskjed om at vi ikke fikk lov til å markedsføre bildet, ble jeg veldig overrasket. Jeg har sett betydelig mer «seksuelle» annonser på Facebook tidligere, sier Söderman til Dagbladet.

Han forklarer videre at han fikk tillatelse til å beholde bildet på teaterets Facebook-side, men at bildet ikke passet seg når det kom til annonsering. 

- Facebook skrev blant annet dette til oss: Din annonse godkjennes ikke ettersom bildet antyder en seksuell handling. Annonser med en seksuell undertone er ikke tillatt. 

På Facebooks egne sider står det blant annet dette under bolken med «Forbudt innhold»:

«Sexrelatert innhold. Dette omfatter nakenhet, skildringer av personer i pikante eller dristige stillinger eller aktiviteter som henspiller på sex. Bilder kan ikke være overdrevent seksuelle, antyde nakenhet, vise for mye hud eller utringning eller fokusere unødig på kroppsdeler - selv om dette gjøres i kunstnerisk eller pedagogisk øyemed.»

- Mange reaksjoner I etterkant av annonse-nekten besluttet teateret altså å gjøre en artig sak ut av hele situasjonen. Da ble det nemlig opprettet en sensurkonkurranse, hvor det beste bidraget vil bli belønnet med billetter til forestillingen.

- Jeg så en mulighet til å gjøre en morsom greie på den noe merkelige situasjonen, og det ser ut til at det har falt i god jord. Vi har fått inn cirka 15 bidrag og reaksjonene har ikke latt vente på seg, forteller han. 

Ifølge Expressen, som har vært i kontakt med Spotlight, et PR-firma som håndterer presse for Facebook i Sverige, vil Facebook ta en nærmere titt på saken.

- Facebook vil se på dette. Om det har skjedd en feil, så vil dette rettes opp i, og teateret vil få muligheten til å publisere sitt bilde.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram