SÅ BORT Mange nordmenn fikk ikke se Norges kamp mot Danmark i København. Skal man tro trenerne var det mye man gikk glipp av. Her Frode Grodås (f.v.), Ola By Rise og Norges landslagssjef Egil «Drillo» Olsen. Foto: Erlend Aas / Scanpix
SÅ BORT Mange nordmenn fikk ikke se Norges kamp mot Danmark i København. Skal man tro trenerne var det mye man gikk glipp av. Her Frode Grodås (f.v.), Ola By Rise og Norges landslagssjef Egil «Drillo» Olsen. Foto: Erlend Aas / ScanpixVis mer

- Dette bør bekymre fotballforbundet

Landslaget tapte kampen om seerne. - Forbundet bidrar ikke til at fotballen får den oppmerksomheten den fortjener, mener tv-ekspert.

(Dagbladet): Det ble en trist tv-kveld på hjemmebane tirsdag. Svært få fikk sett Norges nederlag mot Danmark i EM-kvalifiseringen.

- I snitt fulgte 110.000 nordmenn kampen. Det er veldig dårlig sammenlignet med tilsvarende kamper tidligere, sier Morten Wiberg, tv- og radiosjef i mediebyrået Carat Norge.

Wiberg innrømmer likevel at byrået ikke hadde ventet seg høyere tall. Han begrunner det med at kampen ble sendt på Canal+. En kanal svært få nordmenn har tilgang til.

- Hadde kampen vært sendt på NRK eller TV 2 ville man nok sett seertall opp i mot millionen, fortsetter han til Dagbladet.

- Bør endre rettighetene Tv-eksperten mener de lave seertallene bør bekymre Fotballforbundet.

- Seertallene er trist lesning. Fotballforbundet bidrar ikke til kampen får den plassen og oppmerksomheten den fortjener hos det norske folk. Samtidig er det nok klar over dette siden de har valgt å inngå denne typen avtaler på fotballrettighetene.

Han mener forbundet på sikt bør bidra til at flere får mulighet til å se landslagkampene.

Nettet sluknet Wiberg tror mange mange nordmenn oppsøkte den lokale puben for å få med seg kampen.

- Det var nok trangt om plassen på mange sportspuber tirsdag kveld. I tillegg var det nok mange som prøvde å se kampen på Canal+' nettløsning, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En relativt sort opplevelse for mange. Overføringen hadde store problemer og gikk i svart.

Historisk pågang Riks-TV er en av aktørene som formidler Canal+. Ifølge selskapet var det mange ferske abonnementer som fikk med seg det norske tapet.

- Vi går ikke ut med enkelttall, men hadde tirsdag en pågang like stor som det vi har på to måneder, forteller informasjonssjef i Riks-TV, Jens-Petter Gjelseth til Dagbladet.

Han forteller at flere av kundene kom til rett før kampstart.

- Da det tar rundt en halvtime å aktivisere abonnementet var det nok mange som kun fikk med seg andre omgang. Men det gjorde kanskje ikke så mye, siden resultatet ble som det ble, sier han.