Dette bør du vite om Bylarm

Bylarm er egentlig fire festivaler i én: ferskingene, de etablerte, utlendingene og de lokale. Her er et forsøk på å rydde opp i programmet.

Grensene mellom de etablerte og «nye» navnene er riktignok flytende, og man kan diskutere om ett album eller mye medieomtale er nok for å tre ut av ferskingenes rekker. Et rockband som Schtimm har en drøss med plater på samvittigheten, men er knapt omtalt, så de er vel på en måte ferskinger fortsatt. Ila Auto vant Spellemannpris i countryklassen for sitt debutalbum, men er et band få har hørt på plate og sett i levende live.

Det samme gjelder The School, som litt overraskende fikk en Spellemann-nominasjon i rock. Og Kaizers Orchestra-gitarist Geir Zahl har vel knapt stått på en scene som soloartist, og må kanskje regnes som nykommer selv om han er en etablert norsk rockstjerne?


FERSKINGENE:
Langtidsvarslet har i stor grad dreid seg om de kvinnelige deltakerne, samt det albumaktuelle Kristiansund-bandet The Royalties, eks-Cadillac Per Bortens nye band The New Violators og The Moving Oos og rapperen Chris Lee.

Ved nærmere ettersyn er det slettes ikke noen stor jentebølge å spore blant de uetablerte artistene. Ser vi bort ifra kvinne/mann-duoer og kvinnelige innslag i utpregede gutteband, er det fire forhåndsprofilerte singer/songwritere, Ida Maria, Susanne Sundfør, Ingrid Olava og Kaja Sonberg Bremnes), bandene Harmonica, Cables og Supervixen (som faktisk har to album på samvittigheten fra før), og soul/r&b-vokalisten Lydia Johnsen. Det er kanskje mye i forhold til tidligere, men mest å betrakte som et stort skvulp i mannedammen.

Særlig Ida Maria er en åpenbar forhåndssnakkis, låtene hennes er energiske og karaktersterke, og hun har en sprudlende framtoning. Men liknende ting ble sagt om Karin Park for noen år siden også. Ida Maria har med andre ord store forventninger å imøtekomme, som den kanskje største av forhåndsfavorittene. Kaja Bremnes er også et åpenbart talent, men forhåndsmaterialet viser at 18-åringen fortsatt har noen veivalg å ta i forhold til sound og stil.

I et ferskingkobbel hvor det er langt mellom de virkelig lovende anslagene for øvrig, tegner det seg likevel en liten outsiderklasse: Bellmann , som må vise at hans Sigur Rós-aktige drømmerier lar seg overføre til scenen, Arctic Monkeys-lydende The Cheaters , eks-Dharma-gjengen Harrys Gym og fargerike paraplydrink-alternativer som Super Jupiter , X-Queen of the Astronauts og Yoyoyo Acapulco.


DE ETABLERTE:
Meget høyt nivå på denne delen av Bylarm-programmet i år, ikke minst siden solide konsertleverandører som BigBang , Sondre Lerche , Silver og de omsvermede 120 Days fanges opp av et eget jubileumsprogram for artister som ble «oppdaget» på Bylarm.

Andre opplagte attraksjoner er Real Ones (når alt kommer til stykket, Norges aller beste liveband), Datarock, King Midas, fjorårets kritikerdarling Rockettothesky og Tommy Tees allstarlag Royal Family med blant andre Noora Noor i besetningen. Mange vil sikkert få med seg Lorraine , som har internasjonal kontrakt og flere fengende singler. Bandet som foreløpig leder det norske rockåret med plata «Dizzy Kiss», The Lionheart Brothers skal også endelig få spille på Bylarm i Trondheim - i 2003 kom de ikke med, og spilte i stedet på Mot-Bylarm på UFFA-huset.



DE UTENLANDSKE:
I et brokete nordisk kobbel ser det ut til at en tommelfingerregel bør være å få med seg noen svensker: Raymond & Maria, Laleh, El Perro Del Mar, Anna Ternheim, Taxi Taxi og de heroisk titulerte Totalt Jävla Mörker er alle fine alternativer hvis du skulle bli akutt lei norsk musikk. Men hva gjør du på Bylarm da?