DELTE UT PRIS: Statsråd Sylvia Brustad delte ut Hedersprisen for god design i kveld. Her sammen med Nenad Pavel (t.v.), industridesigner i Abyssus Marine Services, og Fredrik Næs, teknisk manager i SeaBed Geophysical. De vant for dypvannssensoren på bildet i bakgrunnen. Foto: NORSK DESIGNRÅD / JOHNNY SYVERSEN
DELTE UT PRIS: Statsråd Sylvia Brustad delte ut Hedersprisen for god design i kveld. Her sammen med Nenad Pavel (t.v.), industridesigner i Abyssus Marine Services, og Fredrik Næs, teknisk manager i SeaBed Geophysical. De vant for dypvannssensoren på bildet i bakgrunnen. Foto: NORSK DESIGNRÅD / JOHNNY SYVERSENVis mer

Dette er årets beste design

Dagbladet Magasinet fikk også pris.

(Dagbladet.no): Årets mest prestisjetunge designpris, Hedersprisen for god design, ble delt ut av Norsk Designråd i dag. Og tror du design primært handler om dyre kjoler og møbler, må du tenke om igjen.

Årets hovedpris gikk til en oljesensor til bruk på 3000 meters dyp.

Slo Øyafestivalen
Sensoren vant i konkurranse med Øyafestivalens designprofil og en seng fra Jensen Møbler.

HEDRET: Dagbladet Magasinet fikk Merket for god design for det relanserte Magasinet, som kom i fjor.
HEDRET: Dagbladet Magasinet fikk Merket for god design for det relanserte Magasinet, som kom i fjor. Vis mer

Case Abyss er en dypvannssensor som brukes i oljeleting på store havdyp. Produsenten Seabed Geophysical ønsket seg en sensor med helt nytt design, som skulle oppfylle nye krav til lagring og håndtering.

Designfirmaet Abyssus Marien Services bidro til en langt billigere sensor, som er mindre og lettere å håndtere, og kan stables i høyden, slik at skip kan transportere dobbelt så mange.

- Produktet har faktisk blitt et viktig hjelpemiddel for å forklare systemet vårt for kundene. Utformingen er iøynefallende og unik, og gjenspeiler tjenestens identitet på en svært god måte, sier Fredrik Næs i SeaBed Geophysical i en pressemelding fra Norsk Designråd.

«Dette er et glimrende eksempel på at bevisst bruk av design kan gi store positive effekter også for et produkt som for det meste skal ligge plassert på havbunnen eller lagret i et skip,» skriver juryen i sin begrunnelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DESIGN FOR ALLE: Bestikkserien Tuva fikk Design for alle-prisen, for brukervennlig design. Foto: NORSK DESIGNRÅD
DESIGN FOR ALLE: Bestikkserien Tuva fikk Design for alle-prisen, for brukervennlig design. Foto: NORSK DESIGNRÅD Vis mer

Iskaffe, bestikk og bussbilletter
Flere andre priser ble også delt ut i dag. Møbelprodusenten Håg fikk miljøprisen for å ha tenkt miljø i alle ledd i produksjonen av kontorstolen Håg Futu.

Design for alle-prisen, som går til brukervennlig design som kan brukes av alle, uansett funksjonsfriskhet, gikk til Hardanger bestikk for bestikkserien Tuva.

Tre vinnere fikk klassikerprisen for god design: Tine Iskaffe, Ruter for de nye Sporveiene-billettene, og Aksel L. Hansson Møbelfabrikk for Jærstolen Aksel.

KLASSIKER: Ruter fikk klassikerprisen for de nye sporveisbillettene. Foto: NORSK DESIGNRÅD
KLASSIKER: Ruter fikk klassikerprisen for de nye sporveisbillettene. Foto: NORSK DESIGNRÅD Vis mer

Anders Langdalen Sørensen og Øyvind Østmo vant førsteprisen i klassen for unge talenter. De vant for en uvanlig panelovn, en idé basert på masteroppgaven deres fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Panelovnen har avtakbare varmekassetter som for eksempel kan brukes til å varme senga med.

Dagbladet Magasinet fikk pris
Også Dagbladet ble priset på Designdagen i dag. Dagbladet Magasinet fikk Merket for god design, en utmerkelse som gis til vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger.

I år var det fler enn noensinne, nærmere bestemt 167 produkter, som søkte om å få merket. 39 av dem fikk utmerkelsen. Dagbladet Magasinet fikk også merket i 2002. Denne gangen fikk de merket for den relanserte utgaven av Magasinet, som kom i april i fjor.

KLASSIKER: Tine Iskaffe ble også hedret med Klassikerprisen. Foto: NORSK DESIGNRÅD
KLASSIKER: Tine Iskaffe ble også hedret med Klassikerprisen. Foto: NORSK DESIGNRÅD Vis mer

- Dette betyr at vi blir lagt merke til utover avismiljøet. En slik pris er viktig for oss, særlig fordi det er så tøff konkurranse i magasinmarkedet, med stadig nye lanseringer. Dette viser at vi klarer å holde posisjonen i markedet, sier gruppeleder i Magasinet, Lillian Vambheim.

I sin begrunnelse skryter juryen av samspillet mellom det journalistiske produktet og det grafiske håndtverket.

«Dagbladet var først ute i denne norske avisgenerasjonen med å lansere eget lørdagsmagasin. Magasinet definerer sjangeren og har med sin nye design markert at de fremdeles ligger et hestehode foran konkurrentene. Det nye magasinet viser en imponerende integrasjon mellom et revitalisert journalistisk konsept og et ekstremt godt grafisk håndverk,» skriver juryen blant annet.

UNGE TALENTER: Førsteprisen i klassen for unge talenter gikk til denne nyskapende panelovnen, med uttakbare moduler som blant annet kan brukes som fotvarmere. Foto: NORSK DESIGNRÅD
UNGE TALENTER: Førsteprisen i klassen for unge talenter gikk til denne nyskapende panelovnen, med uttakbare moduler som blant annet kan brukes som fotvarmere. Foto: NORSK DESIGNRÅD Vis mer