VERDI: Marius Tegneby i BMW Norge er spent på å se hvor mye nordmenn er villige til å investere i å klargjøre bilen sin for DAB-omlegginga. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
VERDI: Marius Tegneby i BMW Norge er spent på å se hvor mye nordmenn er villige til å investere i å klargjøre bilen sin for DAB-omlegginga. Foto: Arne V. Hoem / DagbladetVis mer

DAB:

Dette er bilbransjens DAB-bekymringer

For dårlig teknologi, garantiansvar, ekstra «duppeditter» og kundekroner er blant bilforhandlernes kvaler foran DAB-overgangen i 2017. 

(Dagbladet): Om 120 dager melder Nordland overgang fra FM- til DAB-nett, som det første området i landet.

Som en del av forberedelsene til den omstridte omlegginga, som skal være fullført når nyttårsrakettene fyres av på tampen av 2017, innkalte Medietilsynet i dag til kontaktmøte om radiodigitaliseringa.

Representanter fra radiobransjen så vel som bilbransjen, Kulturdepartementet og Vegdirektoratet var samlet i NRKs Store Studio for å belyse aspekter ved den kommende omlegginga og dele informasjon.

Blant de oppmøtte fra bilbransjen var salgssjef Bo Vig Jensen i Kia Bil Norge / Bertel O. Steen.

Da Dagbladet snakker med Jensen etter møtet er han klar på at DAB-omlegginga hadde tålt å vente ei stund til:

- Vi føler det er for tidlig å legge om til DAB. Teknologien er ikke god nok, sier salgssjefen bestemt, og legger til:

- Bilimportørenes landsforening sa for flere år siden at 2017 var for tidlig.

Ekstra «duppeditt»

Jensen får støtte fra bilbransje-kollega Jo Øystein Nyhus, som er produktsjef i Volvo Norge:

- Siden store deler av Europa, som styrer produktutviklinga, ikke er med på DAB-utviklinga, så henger vi etter med teknologien, sier Nyhus til Dagbladet etter møtet.

Han jobber med storbil i Volvo, og forteller at bilene de bestilte fra og med i går er DAB-integrert.

Ifølge Nyhus ligger utfordringa i den allerede eksisterende bilparken som har FM-radio innebygd.

Han ser mørkt på en løsning som DAB-adapter, der utstyr som antenne og kabler ikke er integrert i bilens eget system.

- Dagens bilsystemer er veldig sammensatte, med tanke på at alt skal være vennlig og sikkert for sjåføren. Det å ha en ekstra «duppeditt» i bilen ser vi ikke på som noe positivt. Det må integreres sammen med bilens systemer, og da blir det dyrere. Det er utfordringen, sier Nyhus.

SAVNER BEDRE TEKNOLOGI: Bo Vig Jensen i Kia Bil Norge/Bertel O. Steen (til venstre) og Jo Øystein Nyhus i Volvo Norge mener DAB-teknologien ennå har et stykke å gå. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
SAVNER BEDRE TEKNOLOGI: Bo Vig Jensen i Kia Bil Norge/Bertel O. Steen (til venstre) og Jo Øystein Nyhus i Volvo Norge mener DAB-teknologien ennå har et stykke å gå. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet Vis mer

Volvo-produktsjefen understreker samtidig at han er positiv til dekningsgraden som DAB kommer til å få i Norge.

- Det ser jeg på som bra, sier han.

Ifølge tall fra Digitalradio Norge, som holdt et av innleggene under dagens møte, har kun 3 av 10 norske biler DAB. Det viser en måling gjort av TNS Gallup før sommeren.

Antallet norske biler med FM-radio, hvor radioen er i nesten daglig bruk, ligger i underkant av 1,3 millioner.

- Ønsker ikke være bremsekloss

Også PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge tror at en fullintegrert løsning er veien å gå når eldre biler skal gjøres DAB-klare.

- Folk ønsker for eksempel ikke antenner som henger i frontruta eller ledninger som henger i sigarettenneren. Det er sånne ting som drar ned verdien du føler en ny bil har, sier Pettersen.

Han erkjenner at Opel merker at Norge er tidlig ute med DAB sammenliknet med resten av Europa, men synes ikke at vi er for tidlig ute.

- Vi i Opel ønsker ikke å være en bremsekloss i denne settingen, og har prøvd å agere tidlig. Men kanskje burde man ha vært tydeligere rundt hvordan DAB-nettet skulle innføres, og hvilke implikasjoner det ville medføre. Når du ser hvor mange biler som ikke er forberedt på omlegginga allerede nå, er det tydelig at noen ikke har fulgt helt med i timen.

Garantigrubling

- Er teknologien god nok for biler som ikke har DAB fra før av?

- Nei, foreløpig er den ikke det. Vi mangler godt nok ettermonteringsutstyr, og jobber mye med å prøve å finne løsninger, sier Pettersen, som legger til at utstyret som kommer blir stadig bedre.

LØSNINGSORIENTERT: Alf M. Engvik ved AutoHIFI snakket om DAB-løsninger for bil under dagens møte om radiodigitalisering. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
LØSNINGSORIENTERT: Alf M. Engvik ved AutoHIFI snakket om DAB-løsninger for bil under dagens møte om radiodigitalisering. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet Vis mer

- Hvem tar regninga for installasjon av DAB-utstyr i eldre biler - Opel eller forbrukeren?

- Det er forbrukeren. Kunder som har biler uten DAB er nødt til å ta den kostnaden selv.

Pettersen grubler i tillegg til teknologi på en annen utfordring, nemlig garantiansvar ved montering av DAB-utstyr:

- Ting som monteres i en bil skal være godkjent, ofte av produsenten. Hvem skal bære garantiansvaret? spør PR-sjefen.

Ikke «to strek under svaret»

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge går med noen av de samme tankene som Pettersen.

- Jeg føler kanskje at skoen trykker mest rundt hvilken type garanti bilforhandler skal stille på bruktbil, sier Tegneby til Dagbladet.

- Hva skal man altså forvente at bransjen leverer for å sikre en god kundeopplevelse? Vil bruktbilkjøperne akseptere ulike løsninger for ettermontering?

Tegneby er også spent på å se hvor mye nordmenn er villige til å investere i DAB-oppgradering i bilene sine.

- Si at det koster 10 000 kroner å oppgradere til en fullverdig integrert DAB-løsning i en eldre bil. Vi er ikke kjent med betalingsvilligheten i markedet, og forstår at noen vil stille spørsmål om bilens verdi stiger med samme sum, sier Tegneby, og legger til:

- Jeg er usikker på hvordan privatselgere av eldre bruktbiler uten DAB vil håndtere en slik investering, og hvordan kjøperne vil stille seg til problemstillingen.

Kommunikasjonsdirektøren legger til at prisen for en slik oppgradering vil variere både med DAB-løsning, biltype og årsmodell.

- Ikke helt riktig

Kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, Mari Hagerup, forteller i en e-post til Dagbladet at de ofte hører argumentet om at DAB er umoderne og at det ikke prioriteres i Europa.

- Vi må være tydelig overfor norsk bilbransje på at dette ikke er helt riktig. DAB er et europeisk prosjekt der radioaktører som BBC er tungt inne. Norge er tidlig ute med omleggingen, og styrer ikke biloppgraderingen, skriver hun og fortsetter:

- Det arbeidet drives av Storbritannia, og de har i dag en minst like høy andel som Norge når gjelder DAB i nybiler. Europeiske DAB-land står for over 60% av bilsalget i EU, forklarer Hagerup.

Hun forteller at de opplever at mange i bilbransjen har tatt Stortingets vedtak på alvor, ved å bruke de siste årene på å finne løsninger som fungerer for kundene. Hagerup mener det ikke kommer til å koste bileierne dyrt å oppgradere radioen i bilene sine.

- Det koster fra 700 kroner og oppover å oppgradere bilradioen, og det finnes mange gode adaptere og radioer å velge blant. Velger man å gjøre det på verksted må man betale noe for jobben, forklarer hun.

Kommunikasjonssjefen mener bilbransjen har et ansvar her, ved å ikke prise seg for høyt for bytting av radioer.