IRN BYGGER: Tenk hvilket markedsføringsstunt det ville ha vært om bilister over hele Norge så at broprosjektene de har ventet på i årevis plutselig ble realisert uten så mye som en krone i bompenger.
IRN BYGGER: Tenk hvilket markedsføringsstunt det ville ha vært om bilister over hele Norge så at broprosjektene de har ventet på i årevis plutselig ble realisert uten så mye som en krone i bompenger.Vis mer

Dette er broene Islamsk råd må bygge for å gjenopprette tilliten

Islam og samferdsel.

Meninger

Islamsk råd har satt seg i en vanskelig situasjon ved å ansette en nikab-bruker. Til alt overmål dreier dette seg om en brobyggerstilling lønnet over en ekstrabevilgning fra brunostminister Helleland. Brunost og nikab er ikke forenlig. Det er i alle fall veldig vanskelig å spise brunost med nikaben på. Ansettelsen har ikke overraskende møtt kritikk fra mange hold, blant er mange muslimer ukomfortable med å skulle representeres av salafister.

Men den salteste kritikken kom fra Nettavisens kommentarfelt, som raskt kalte ansettelsen en trussel mot det vestlige demokratiet. Kommentarfeltet utgjør et politisk tyngdepunkt i norsk offentlighet, og jeg mener det er viktig at Islamsk råd greier å gjenreise tilliten til denne brede folkebevegelsen på norsk høyreside.

Det første de må gjøre er å vise at de faktisk kan bygge broer. Den eneste politiske saken foruten innvandring som virkelig opptar Gunnar Stavrums digitale debattforum er samferdsel. Her er det bred konsensus om at veiene våre er for dårlige, bensinen for dyr og at bompenger er fy faen. Hvis det virkelig er sant at Islamsk råd har ansatt en nikab-bærende kvinne med kompetanse innenfor brobygging, tror jeg de kan ha skutt gullfuglen.

Tenk hvilket markedsføringsstunt det ville ha vært om bilister over hele Norge så at broprosjektene de har ventet på i årevis plutselig ble realisert uten så mye som en krone i bompenger. Islamsk råd bygger broen for deg, kulturdepartmentet betaler. Dette ville ha røsket i fordommene mange nordmenn har til muslimer, og vist reaksjonære menn at kvinner duger til manuelt arbeid. Hvis Islamsk Råd virkelig ønsker å bygge broer har jeg et forslag til hvilke prosjekter som bør prioriteres i første omgang:

Artikkelen fortsetter under annonsen

1. Hidra bro: På øya Hidra utenfor Flekkefjord bor det 700 innbyggere som ikke har hatt kontakt med fastlands-Norge på flere tiår. Disse har blitt lovet både tunnel og flytebro siden 2000-tallet, men hver gang prosjektet skal prises blir prisen for høy. Hidra-folket begynner å bli mektig lei av politikernes tomme løfter. Her bør Islamsk råd se sitt snitt til å innkassere en enkel PR-seier midt i bibel-beltet i en valgkrets som hadde 33,5 prosent FrP-oppslutning i 2015.

2. Bro mellom Fræna og Gossen: Møreaksen eller Romsdalsaksen? Dette er spørsmålet samferdselspolitikere i regionen krangler om. Ved å bygge en bro mellom Fræna og Gossen ville Islamsk råd ha lagt debatten død og skapt jubel i Aukra.

3. Ny Glommakryssing ved Fetsund: Romerikes verste flaskehals er ved Fetsund, der bilistene starter dagen ved å stirre olmt inn i bakruta til hverandre. Planer om flerfeltsvei over Norges største elv har figurert lenge, men når samarbeidspartiene kom med sine hemmelighetsfulle lekkasjer fra Nasjonal transportplan, ble ikke Glommakryssingen nevnt med et ord. Nå fryktes det at politikerne har bløffet. Er dette tilfelle, kan Islamsk råd smyge seg inn i romerikingenes hjerter ved å la sin nyansatte brobygger bygge flerfeltsbro over Glomma.

Islamsk råd, nå har dere sjansen. Bygg bro nå.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook