Dette er den nye kiosklitteraturen

Om de smale bøkene får færre salgskanaler, går det motsatt vei for bestselgerne.

Om de smale bøkene får færre salgskanaler, går det motsatt vei for bestselgerne.

I desember hadde Narvesen en massiv julekampanje med bøker av fem norske forfattere i 350 kiosker: Anne Holts «Død joker», Erlend Loes «L», Ingvar Ambjørnsens «Elsk meg i morgen», Unni Lindells «Drømmefangeren» og Karin Fossums «De gales hus», ble kiosklitteratur. Svensken Jan Guillous «Tempelridderen» ble også med på lasset.

- Vi er helt klart et alternativ på steder der det ikke finnes bokhandel, og julekampanjen har slått an, særlig i utkantstrøk. Vi er kjempefornøyde, og dette vil vi gjerne forstette med, sier produktsjef i Narvesen, Cecilie Kjenes, til Dagbladet.

Hun vil ennå ikke oppgi salgstall, men sier at Anne Holt og Erlend Loe ser ut til å ha solgt best blant de norske, bare slått av Guillou.

Siden mai i fjor har kioskkjeden også satset på ti hardback bestselgerbøker hver måned i 137 kiosker. Også disse bøkene har slått best an i distriktene.