Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

DEBATT

Flybransje i krise

Dette er det virkelige problemet

Må vi tilbake til «normal» flytrafikk?

ABNORM: Den økende iveren etter å reise langt, er ganske unik for Norge. Vi flyr omtrent ti ganger så mye som andre europeere. Så tilbake til «normal» flytrafikk? «Abnorm» ville vært et riktigere begrep, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
ABNORM: Den økende iveren etter å reise langt, er ganske unik for Norge. Vi flyr omtrent ti ganger så mye som andre europeere. Så tilbake til «normal» flytrafikk? «Abnorm» ville vært et riktigere begrep, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

EKSTERNT BIDRAG: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.

23. mai presenterte Lørdagsrevyen det som Avinor kaller dystre utsikter for norsk luftfart. Anders Kirsebom fra Avinor Flysikring frykter at flytrafikken i verste fall ikke blir normal igjen før om 3–4 år.

I tillegg til bråstoppen i utenlands feriereiser er han bekymret for nye, digitale møtevaner som kan gi langsiktig reduksjon i behovet for innenlands flyreiser.

Einar Irgens
Einar Irgens Vis mer

Det kan være interessant å studere ordbruken i dette innslaget. Det er altså «dystre utsikter» til at flytrafikken «i verste fall» ikke blir «normal igjen» på ei god stund, og redusert innenlandsflyging er til «bekymring».

Som om mangelen på passasjerfly i lufta skulle være et problem av nasjonal karakter. Som om det er viktig å reise til Middelhavet for å bli brun.

Som om man må krysse Atlanterhavet for å finne noe minneverdig og unikt å oppleve. Som om en fotballkamp ikke kan bli virkelig spennende med mindre man ser den fra tribunen på Old Trafford. Som om man ikke kan oppnå livskvalitet uten å få handle på taxfree flere ganger i året.

Men sånn er det jo ikke. De siste 30 åra har flyging til, fra, og i Norge økt enormt. Særlig utenlandstrafikken. Vi snakker en fordobling ca. hvert tiende år. Før covid-19 forandret alt, var veksten forventet å fortsette i overskuelig framtid.

Den økende iveren etter å reise langt, er ganske unik for Norge, og har medført at vi flyr omtrent ti ganger så mye som andre europeere. Så tilbake til «normal» flytrafikk? «Abnorm» ville vært et riktigere begrep.

I dagens situasjon vil Avinor og flyselskapene opplagt slite, men norsk økonomi generelt påvirkes ikke nødvendigvis veldig negativt. Nordmenn vil feriere i Norge istedenfor å legge igjen sparepengene i andre land, og det er begrenset hvor mye staten tjener på omsetning av avgiftsfri sprit, tobakk og flybensin. Det er dessuten dyrt for staten å bygge ut og drive flyplasser.

Uansett, en ting er klinkende klart: Å reise så mye med fly som nordmenn gjør, er ikke bærekraftig, verken i miljø- eller ressurssammenheng. Det er heller ikke nødvendig. Kun en liten brøkdel av reisene gjøres av nødvendighet.

Avinor kan gjerne få fortelle hvor vanskelig situasjonen for deres ansatte er, men det er betenkelig at et statlig selskap får uttale seg i statskanalen i slike ordelag uten å bli møtt med kritiske spørsmål eller korrigerende kommentarer av noe slag. Ingen av dem har som samfunnsoppgave å reklamere for forurensende fritidsreiser.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!