DEBATT

Flybransje i krise

Dette er det virkelige problemet

Må vi tilbake til «normal» flytrafikk?

ABNORM: Den økende iveren etter å reise langt, er ganske unik for Norge. Vi flyr omtrent ti ganger så mye som andre europeere. Så tilbake til «normal» flytrafikk? «Abnorm» ville vært et riktigere begrep, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
ABNORM: Den økende iveren etter å reise langt, er ganske unik for Norge. Vi flyr omtrent ti ganger så mye som andre europeere. Så tilbake til «normal» flytrafikk? «Abnorm» ville vært et riktigere begrep, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

23. mai presenterte Lørdagsrevyen det som Avinor kaller dystre utsikter for norsk luftfart. Anders Kirsebom fra Avinor Flysikring frykter at flytrafikken i verste fall ikke blir normal igjen før om 3–4 år.

I tillegg til bråstoppen i utenlands feriereiser er han bekymret for nye, digitale møtevaner som kan gi langsiktig reduksjon i behovet for innenlands flyreiser.

Det kan være interessant å studere ordbruken i dette innslaget. Det er altså «dystre utsikter» til at flytrafikken «i verste fall» ikke blir «normal igjen» på ei god stund, og redusert innenlandsflyging er til «bekymring».

Som om mangelen på passasjerfly i lufta skulle være et problem av nasjonal karakter. Som om det er viktig å reise til Middelhavet for å bli brun.

Som om man må krysse Atlanterhavet for å finne noe minneverdig og unikt å oppleve. Som om en fotballkamp ikke kan bli virkelig spennende med mindre man ser den fra tribunen på Old Trafford. Som om man ikke kan oppnå livskvalitet uten å få handle på taxfree flere ganger i året.

Men sånn er det jo ikke. De siste 30 åra har flyging til, fra, og i Norge økt enormt. Særlig utenlandstrafikken. Vi snakker en fordobling ca. hvert tiende år. Før covid-19 forandret alt, var veksten forventet å fortsette i overskuelig framtid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer