Dette er et spill som vil bli snakket om i lang, lang tid

I «Heavy Rain» venter en unik spillopplevelse.

|||HVER DAG FORETAR vi en rekke valg vi ikke nødvendigvis tenker over at vi tar.

Den dagen du helt tilfeldig tar en omvei fordi sola skinner så fint i sidegata, raser det kan hende tunge isblokker fra et tak langs din faste rute. Isblokker du heldigvis aldri vil stifte bekjentskap med. Mens du i sidegata i stedet muligens får stifte bekjentskap med kvinnen eller mannen i ditt liv.

Skjebnen kan være hard, eller fin, alt ettersom.

ALLE SOM HAR sett «Sliding Doors» vet hvordan småendringer i dagligdagse handlinger kan ha katastrofale eller fantastiske innvirkninger på livet. Til daglig får vi imidlertid ikke vite hva som ville skjedd om vi gjorde noe annet enn det vi nettopp gjorde.

Slik er det vanligvis i dataspill også. Tråkker du feil der du balanserer langs stupet, faller du ned til en game over-beskjed - men det er ikke verre enn at du kan laste inn spillet på nytt, og prøve igjen.

Spillets skjebne tilsier at du skal klare det, uansett hvor mange forsøk du bruker på å lykkes.

«HEAVY RAIN» ER ikke slik. Her handler alt om hvilke valg du tar, helt fra dagligdagse gjøremål som om du skal dekke bordet når kona di ber deg om det eller ei, til om du skal skyte eller ikke skyte.

Uansett hva du velger, fortsetter spillet. Her får du aldri noe game over, spillet har i stedet flere avslutninger avhengig av hvordan du ter deg gjennom spillets løp. Og disse avslutningene er vidt, vidt forskjellige.

Mye av det som gjør «Heavy Rain» så dypt involverende, engasjerende og spennende, er at du ikke umiddelbart vet hva som er rett eller galt.

OG SOM I VIRKELIGHETEN, har du ikke alltid god tid på deg - her må et valg tas, uten at du vet hvilke konsekvenser det får. Dette betyr at spillet fortsetter til og med om en av spillets hovedpersoner skulle dø.

«Heavy Rain» blir av spillets skaper David Cage beskrevet som et interaktivt drama. Det er egentlig en ganske treffende betegnelse. Ikke er det et eventyrspill, ikke er det et actionspill - det faller rett og slett utenfor alle tidligere så begrensende sjangerbetegnelser.

I begynnelsen av spillet blir vi kjent med Ethan, en tilsynelatende lykkelig gift arkitekt som bor godt og trygt med kone og to barn. Denne tilværelsen blir ganske raskt snudd på hodet i en fryktelig ulykke der du for en gangs skyld i spillet ikke kan påvirke utfallet.

1

GANSKE SNART PENSER historien inn på jakten etter den såkalte Origami-morderen, som kidnapper og dreper smågutter og etterlater små origamifigurer ved likene.

Vi får etter hvert ta styring over en karikert whiskydrikkende film noir-detektiv, en fryktløs kvinnelig journalist, og en høyteknologisk FBI-detektiv som snytt ut av nesa på en Lynch-film.

Alle jakter på Origami-morderen på hvert sitt vis, og alle historiene engasjerer på hver sin måte.

STYRINGEN I SEG selv er noe «Heavy Rain» også gjør annerledes enn andre spill. Hver gang en handling må utføres eller et valg må tas, vil et symbol (eller flere) dukke opp i nærheten av der ting kan utføres, og det er her du velger hva du vil gjøre. Disse symbolene er det eneste av info du vil se på skjermen, noe som bidrar til følelsen av at du spiller en interaktiv film.

Som regel forstår du hva hvert symbol vil føre til, men noen ganger er situasjonen så uoversiktlig og tiden så knapp at du må foreta et forhastet valg, med de konsekvenser det medfører. Er spillfiguren stressa, blir du stressa.

NOEN VIL KANSKJE stusse over at figurene til tider kan være litt vanskelige å styre, og at det ikke alltid er like lett å forstå hva de forskjellige symbolene faktisk illustrerer.

Noen ganger vil du også, på høyeste vanskelighetsgrad, bli bedt om å holde inne så mange som fem knapper samtidig. Dette kan være krevende, men brukes til gjengjeld bare i situasjoner der det er meningen at ting skal være krevende.

Og om det skulle gå galt, er det bare å innse at det var slik historien skulle gå denne gang. Veien fram mot de forskjellige sluttene i spillet gir seg aldri av seg selv - men det er noe som tilgjengjeld gir rom for flere gjennomspillinger.

PÅ SITT UNIKE VIS klarer «Heavy Rain» å styre deg gjennom en spenningshistorie som er så uforutsigbar og nervepirrende at jeg unner alle som bryr seg om dataspill å utforske dette nye landskapet.

Til tross for at historien har noen hull (noen av disse vil tettes senere med nedlastbart innhold), og at den uvante styringen kan bli litt klønete til tider, har vi med en unik spillopplevelse å gjøre som mer enn noe annet balanserer i grenselandet mellom film og spill.

Dette er utvilsomt et spill som vil bli snakket om i lang, lang tid.

«Heavy Rain» slippes på PS3 onsdag 24. februar.

Dette er et spill som vil bli snakket om i lang, lang tid