Debatt: Skole

Dette er hva læreren ønsker!

Tre nøkkelpunkter: Kvalifiserte lærere i alle timer, tillit og tid til hver elev.

HANDLINGSROM: - Vi lærere trenger handlingsrom for å utøve god undervisning og møte elevene der de er. Rett og slett tillit til at vi vet hvordan jobben gjøres, skriver artikkelforfatteren. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
HANDLINGSROM: - Vi lærere trenger handlingsrom for å utøve god undervisning og møte elevene der de er. Rett og slett tillit til at vi vet hvordan jobben gjøres, skriver artikkelforfatteren. Foto: Gorm Kallestad / NTB ScanpixVis mer
Meninger

Like sikkert som det er valg hvert fjerde år, lover politikerne innsats på utallige områder, som skole. Partiene diskuterer seg imellom, og økonomien setter ingen grenser for lovnadene. Her kommer noen ektefølte ønsker fra oss lærere.

Kvalifiserte lærere i alle timer: I dag gjennomføres ti prosent av alle undervisningstimer i grunnskolen av en person uten pedagogisk utdanning.

Anette Sandvær
Anette Sandvær Vis mer

Svært mange lærere slutter i læreryrket før de har jobbet fem år og så mange som 30-40 000 lærere velger et annet yrke. For å møte lærermangelen i Oslo, og landet for øvrig, ønsker vi at det satses på å rekruttere og beholde lærere. Praksissjokket veldig mange av oss lærere opplever må tas på alvor – og første jobbår må det gis veiledning og nedslag i undervisning. Det må lønne seg å utdanne seg til å bli lærer og å være lærer et helt liv, ellers vil det til syvende og sist gå utover elevene.

Tillit: Vi lærere trenger handlingsrom for å utøve god undervisning og møte elevene der de er. Rett og slett tillit til at vi vet hvordan jobben gjøres.

Vi lærere må selv kunne velge å kartlegge og rapportere etter pedagogisk skjønn til internt bruk, ikke etter detaljstyring ovenfra av standarder som måles og brukes til rangering av skoler. For ikke alt som betyr noe, kan måles.

Variert og tilpasset undervisning og ikke standardisering av undervisning, er det som fungerer for å nå individene i alle klasserom. 1A har andre behov enn 1B, og Nicolai trenger noe annet enn Ane.

Tid til hver elev: Vi lærere ønsker oss mer tid til å se, hjelpe og møte alle elevene der de er og skape den gode relasjonen. Det er dette som gir god læring.

Vi bejubler økningen i antall helsesykepleiere i skolen de siste årene, men vi ønsker hjelp fra flere instanser. Vi kan ikke både være sykepleier, spesialpedagog og psykolog på samme tid, og ønsker oss blant annet flere faglærte assistenter og miljøterapeuter utover flere kvalifiserte lærere.

I en tid der flere og flere arbeidsoppgaver blir gitt lærere, og vårt samfunnsmandat ser ut til å øke i omfang, ønsker vi at politikerne tenker seg godt om og spør seg selv før noe nytt skal inn i skolen: hvilken dyrebar tid tar jeg fra eleven nå?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.