Dette er ikke en telefon

Apples egentlige plan for iPhone.

(Dagbladet.no): Så du trodde iPhone var en mobiltelefon? Da bør du lese videre. Her skal det handle om den egentlige drivkraften bak suksessen til Apples mest ettertraktede dings, og om hvorfor de som allerede er lei iPhone-oppstusset går dystre tider i møte.

HVER GANG jeg skriver om iPhone, deler leserne seg i to fraksjoner som barker sammen i kommentarfeltet. Mye av diskusjonen kretser rundt hva iPhone kan og ikke kan som mobiltelefon, sammenliknet med konkurrerende modeller fra HTC, Nokia, Sony Ericsson, Blackberry og andre. Det er de som mener iPhone er den største oppfinnelsen siden hjulet, og så er det de som synes iPhone er ren bløff (og at undertegnede, som jevnlig kommenterer Apple og mener selskapet gjør mye riktig, er «Mac fanboy»). Men denne relativt gemyttlige krangelen går ikke til kjernen av hva iPhone er, og hva som er Apples egentlige strategi for produktet.

iPhone er nemlig ikke først og fremst en telefon. iPhone er en liten datamaskin og mediespiller du også kan ringe med.

Det Apple har satt seg fore, er å bygge den første håndholdte dataplattformen som er så brukervennlig at du og jeg fakisk får lyst til å utnytte alle mulighetene den byr på. Alle som har vært borti en del av mobil- og dataindustriens såkalte smarttelefoner, PDAer og lomme-PCer, vet at det ikke er noen selvfølge. Du blir ikke glad i en «smarttelefon» som er alt annet enn smart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

PÅ MIN IPHONE kan jeg lese ebøker, ringe gratis med Skype, spille elektrisk gitar, kjøre bilspill eller spille poker, sjekke TV-programmet, måle om hylla jeg snekrer opp er i vater eller kvitre til Twitter-kontoen min, ved siden av å sjekke mail, surfe på web og alt det andre som det opprinnelig var ment at telfonen skulle brukes til. En løsning for å ta opp video, noe Apple ikke har funnet det bryet verdt å bygge inn, har jeg også ordnet meg. Alt ved hjelp av gratis tilleggsprogrammer som gir den en form for «personlighet» som er veldig typisk Apple, og veldig lite typisk for den jevne mobiltelefon.

Til nå har floraen av tilleggsprogrammer vært forbeholdt dem som har en uoffisielt åpnet iPhone - deriblant alle norske brukere. Utvalget er allerede imponerende, men bare blåbær i forhold til hva som vil bli tilgjengelig, delvis gratis og delvis mot betaling, når Apple lanserer sin butikk for iPhone-programvare, AppStore.

Mye av den «uoffisielle» iPhone-programvaren er mer eller mindre ustabile gutteromsprosjekter, men etter at Apple tok til vettet og åpnet plattformen for tredjeparts utviklere, har en lang rekke av de ledende programvarehusene kastet seg inn i racet om å være først med de beste iPhone-applikasjonene.

DET ER HER iPhone-strategien skiller seg ut: Folk er allerede vant til å betale for musikk, film og tv-serier til sin iPod eller iPhone i iTunes Store. Da er veien veldig kort til også å handle programmer som koster noen tiere. Alt tyder på at både brukervennlighet og vareutvalg i AppStore vil bli i en helt annen klasse enn noe de rene mobilprodusentene kan tilby. Hvor mange ganger har du handlet programvare til din Nokia eller Sony Ericsson?

EN DATAPLATTFORM: iPhone er ikke en telefon, men en håndholdt dataplattform du også kan ringe med, skriver Dagbladet.nos kommentator. Foto: Edans. Publisert under en Creative Commons Navngivelse 3.0-lisens.
EN DATAPLATTFORM: iPhone er ikke en telefon, men en håndholdt dataplattform du også kan ringe med, skriver Dagbladet.nos kommentator. Foto: Edans. Publisert under en Creative Commons Navngivelse 3.0-lisens. Vis mer

Akkurat som med iPod bygger Apple et lukket økosystem rundt produktet. iPhone-programvare blir bare å få kjøpt i AppStore. Det er ikke spesielt forbrukervennlig, men det virker.

Slik forvandles iPhone til en maskin som suger penger ut av kontoen din hver gang du oppdager en ny applikasjon du bare «må» ha.

Med versjon 2.0 av iPhone-programvaren, som slippes med den nye telefonen 11. juli, satser Apple også tungt mot bedriftsmarkedet. Integrasjon mot Microsoft Exchange, høy sikkerhet og støtte for pushteknologi som gjør at ny epost automatisk tikker inn på telefonen, samt at alle endringer du gjør i kontaktlista eller kalenderen på jobb automatisk oppdaters på iPhone, skal lokke næringslivskunder.

Den velrenommerte teknologiskribenten David Pogue i New York Times mener iPhones gjennomslagskraft som håndholdt datamaskin vil være så stor at det nå i realiteten vil være tre ledende dataplattformer: Windows, Mac og iPhone.

DET MEST OPPSIKTSVEKKENDE med Pogues observasjon er ikke at han neglisjerer Linux. Det virkelig oppsiktsvekkende er at New York Times bortdefinerer Windows Mobile, Blackberry, Nokia og alle de andre som kjemper om å eie markedet for mobil databehandling. Ved å si «Windows, Mac og iPhone» i stedet for «Windows, Mac og mobile plattformer», sier Pogue i praksis at toget er gått: iPhone blir den ledende plattformen for håndholdt databruk. Norske iPod1.no peker på mye av det samme: Apple har skapt en ny plattform.

Folk bruker iPhone på en annen måte enn mer tradisjonelle mobiltelefoner. Ikke minst i forhold til nettet. iPhone har bare noen prosent av det totale mobilmarkedet i USA, men nær 25 prosent av alle mobile søk mot Google kommer fra en iPhone. Vi ser den samme trenden i Norge: Selv om det bare finnes anslagsvis ti tusen privatimporterte iPhone i Norge, er den nå inne på topp 10-lista over hvilke mobile nettlesere som bruker NRK.no mest, med nesten nøyaktig like mange oppslag som Nokias nettleser. Det kan bare bety én ting: iPhone utløser folks lyst til å surfe på nettet i større grad enn noen annen telefon eller håndholdt PC til nå.

Som jeg har skrevet tidligere, er iPhone en Arne Jacobsen-stol til å putte i lomma. Men viktigere enn målsetningen om å lage den designmessig mest attråverdige telfonen i markedet, er altså Apples plan om å selge deg en brukeropplevelse der det er programvaren og brukergrensesnittet som står i sentrum.

OM DETTE har vært Apples strategi fra begynnelsen, eller om det er eksplosjonen i utvikling og bruk av uautorisert programvare til hackede telefoner som har fått det til å gå et lys opp for Apple-ledelsen, skal være usagt. Men med en slik definisjon av hva iPhone er, blir det straks mer begripelig at Apple kunne lansere en første iPhone uten 3G, og likevel selge masse telefoner i markeder der 3G betraktes som en nødvendighet for avanserte mobilbrukere. Det blir også mulig å forstå hvorfor Apple selger en telfon uten MMS, eller bryter en av grunnreglene fra den tradisjonelle mobilbransjen ved å lansere en oppfølger der det enkle to megapikslers kameraet ikke er oppgradert.

Dette er ikke en telefon

For hvis Apple oppgraderer til et kamera med fire megapikslers oppløsning, har Sony Ericsson allerede lansert en telefon med 8,1 megapiksler. Det kappløpet gidder ikke Steve Jobs være med på.

Han er da ikke i mobilbransjen.

PROGRAMVARE-BONANZA: iPhone 2.o-programvaren, som lanseres i juli, vil medføre et ras av nye programmer til iPhone. Foto: APPLE