- Dette er ikke et protestprosjekt, men jeg har hatt dårlig samvittighet overfor de 880 000 lytterne mine

Programleder Tor Andersen startet ny helnorsk radiokanal sammen med Øystein Sunde og Hanne Krogh.

KAMPSAK:  Artist Hanne Krogh har, siden hun krevde å fortelle Stortingspolitikerne om norske artisters situasjon etter opptreden på 80-tallet, brent for unge, norske artister. De blir ikke spilt nok på radio, mener hun.  Foto: Hilda Nyfløt / Dagbladet
KAMPSAK: Artist Hanne Krogh har, siden hun krevde å fortelle Stortingspolitikerne om norske artisters situasjon etter opptreden på 80-tallet, brent for unge, norske artister. De blir ikke spilt nok på radio, mener hun. Foto: Hilda Nyfløt / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Artistene Øystein Sunde og Hanne Krogh, og programleder Tor Andersen er blant til sammen 16 eiere som har startet Ordentlig Radio- norsk på alle språk, en radiokanal som i motsetning til resten av markedet, bare spiller norsk musikk.

Radiokanalen er nettbasert, og på mandag vil kanalen lansere sitt sommerprogram, mens ordentlig lansering vil skje i august. 

- Dette er et lystprosjekt av dimensjoner. Det er de andre kanalene som må se på seg sjøl som nisjeradioer nå. Vi skal bli populærkulturens radio, sier Tor Andersen, som tidligere har jobbet 17 år i P4, og blitt kåret til Norges mest populære programleder to ganger.

Andersen sammenligner etterspørselen etter spilletid på radio for norske artister med behovet for å puste. Han skal nå lede morgensendingene fra klokka 08 fra Bærums Verk.

-Det er ubegripelig at det er så mye utenlandsk musikk på radioen. Vi gjør det ingen andre tør, sier Andersen, og fortsetter:

- Dette er ikke et protestprosjekt, men jeg har hatt dårlig samvittighet overfor de 880 000 lytterne mine som ikke fikk musikken de ville høre, sier han videre om tiden i P4. AnnonsefinansieringKanalen, som snart blir organisert i et AS, skal ifølge eierne finansieres med annonsesalg, og for å unngå for mye reklame, ønsker de å bare tillate fem aktører reklametid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer