OMORGANISERER: Politidirektør Odd Reidar Humlegård
OMORGANISERER: Politidirektør Odd Reidar HumlegårdVis mer

Politireformen

Dette er ikke noe nærpoliti

Meninger

Da Stortinget vedtok den store politireformen i 2015, forsøkte man å sukre pillen. Sentraliseringen av politiet ble kledd opp og presentert som Nærpolitireformen. Særlig nært er det ikke blitt. I fjor ble 27 politidistrikter slått sammen til tolv. I går kom Politidirektoratets endelige beslutning om nedleggelse av tjenestesteder, de fleste av dem lensmannskontorer. 127 tjenestesteder legges ned, og sju nye opprettes. Når reformen er endelig gjennomført vil Norge ha 221 tjenestesteder med 16000 medarbeidere.

Reformbehovet i politiet er stort. Det omfatter også politistrukturen og antall tjenestesteder. Politiets organisasjon må endres i takt med både befolkningsutviklingen og endringer i kriminalitetsbildet. Det vil innebære at antall tjenestesteder, og plasseringen av disse, aldri kan være permanent. Politistrukturen må stadig justeres og moderniseres.

De inngrep som nå blir gjort går likevel langt ut over hva befolkningen er tjent med. Listen over tjenestesteder som skal nedlegges, er en lang katalog over kommunesentre og tettsteder i distrikts-Norge. Mange steder vil tapet av lensmannskontoret bli oppfattet som enda et sentraliseringstiltak, en slags forlengelse av presset for kommunesammenslåing og nedleggelse av sykehus og andre helsetjenester. Derfor er det politisk sprengstoff i politireformen. Den kan bidra til at den klassiske konflikten mellom sentrum og periferi i norsk politikk får nytt liv.

Målet med reformen er et mer effektivt politi. Det skal oppnås ved at ressursene samles på færre steder samtidig som det skal bli flere politipatruljer på veiene. Den geografiske faktoren vil være mest omstridt, men det er endringene i politirollen som er mest problematiske. Reformen bringer oss nærmere et aksjonspoliti, og svekker den direkte kontakten med befolkningen. At det finnes en politipatrulje i bil om natta skaper ikke nødvendigvis noen større nærhet. Dessuten er det et sentralt mål å gjøre etaten mer enhetlig gjennom likere polititjenester og prosedyrer. Det er nok riktig medisin for et strengt målstyrt politi, men kan fort komme i konflikt med kompleksiteten i politiarbeidet.

Gjørv-rapporten konkluderte med at politiet må endre holdninger, kultur og ledelse. I stedet får vi en omstrukturering som gir mer sentralisering og mindre nærhet. Det er gal retning.