SPENNINGSPODKAST: En mystisk kvinne plyndrer danske klostere i Third Ears «Kvinden med den tunge kuffert». Illustrasjon: Claudia Bille Stræde.
SPENNINGSPODKAST: En mystisk kvinne plyndrer danske klostere i Third Ears «Kvinden med den tunge kuffert». Illustrasjon: Claudia Bille Stræde.Vis mer

Podkast

Dette er krimpodkastene du må høre akkurat nå

Nordisk noir på øret.

En dag blir 18-åringen Hae Min Lee borte. Seks uker seinere blir ekskjæresten Adnan Syed arrestert og dømt til livstid for mord. Er han virkelig skyldig? Det er tre år siden den amerikanske podkasten «Serial» kom ut, og dramaet fra Woodlawn High School i 1999 eksploderte i hodetelefoner verden over. Ved hjelp av demokratisk podkastteknologi – en stemme, en mikrofon, en datamaskin og en hel del tid – kunne i prinsippet hvem som helst piratkopiere formelen. Men de færreste i Norden har gjort det med hell.

–True crime er som sex. Det selger alltid.

Tilhørerne brøt ut i latter da Mikkel Clausen, dokumentarredaktør i Radio24syv, kommenterte true crime-trenden under helgas debatt på Københavns Radiobiograf Festival. Dansken representerte podkasten «Man kan aldrig vide», hvor podkastskaper Morten Narvedsen jakter en svindler på rømmen. De baserer seg dermed på et premiss som lett kan forveksles med det danske flaggskipet Third Ears serie «Kvinden med den tunge kuffert». En mann med to manglende fingerspisser har lurt en rasende tatovør, satt barn på en kjæreste og forlatt en brud. Historiene er mange og til tider svært fengslende, men svakheten ved «Man kan aldrig vide» ligger i begrensningens kunst: En totallengde på drøye seks timer gjør det unektelig forlokkende å skru opp avspillingsfarten i enkelte av de 18 episodene.

En sommerdag i 1988 forsvinner ni år gamle Therese Johannessens fra Fjell i Drammen.

Det journalistiske håndverket er uten tvil godt når «Uløst» fra VG og Rubicon bretter ut spørsmålene som ennå ikke er besvart, og avisa bringer nye bevis i form av et lydopptak fram i lyset. Innholdet i opptaket avfeies imidlertid som et rykte, og «Uløst» rykker dermed tilbake til start.

Under feiringen av Sveriges nasjonaldag i 2009 blir 15-åringen Therese funnet kvalt i skogen, og et sjalusidrama rulles opp via tekstmeldinger.

–Jeg kunne drept for å få deg tilbake.

Handlingen i podkastserien «Mordet på Therese Johansson Rojo» fra P3 Dokumentär er lagt til Stureby, en forstad til Stockholm, men skildrer en universell tenåringstilstand hvor du gjør hva som helst for kjærligheten. Dere skal jo være sammen for alltid. Slik lykkes podkastskaper Hugo Lavett i å by på langt mer enn svaret på selve krimmysteriet.

Et mysterium, især når det har rot i virkeligheten, har en magnetisk kraft til å drive deg gjennom hundrevis av minutter. Dessverre er regelen for ellers velproduserte, journalistisk solide podkastserier som nevnte «Serial» og «Uløst» at skyldspørsmålet forblir ubesvart. Det oppleves som et løftebrudd når podkastskaperne ber lytterne om å hyperventilere av spenning uten å gi dem anledning til å få pusten tilbake.

Svenske «Spår» peker seg ut som et hederlig unntak. I sommer ble nemlig Kaj Linna, hovedperson fra deres første sesong «Kalamarksmordet», frikjent etter å ha sonet 13 år for mord. Podkastskaperne Marvin Johnson og Anton Berg klarte dermed det «Serial» ikke maktet: Å avdekke justismord med en lydopptaker.

Mangelen på forløsning i nordiske true crime-podkaster er til å rive seg i hårtustene av. Kvaliteten er likevel mer enn høy nok til at podkast for alvor bør innlemmes i nordisk noir – et mørkt, melankolsk sjangerbegrep som inntil nå har vært forbeholdt tv-serier, film og litteratur.