DYRE DRÅPER: Verken TV2 eller mediebyrået ønsker å kommentere hva det kostet å ha fire Cola-bokser sammen med dommerne under Idol-finalen. SKJERMDUMP: TV2.
DYRE DRÅPER: Verken TV2 eller mediebyrået ønsker å kommentere hva det kostet å ha fire Cola-bokser sammen med dommerne under Idol-finalen. SKJERMDUMP: TV2.Vis mer

Dette er Norges dyreste Cola-bokser

Skjult reklame under Idol-finalen.

Dagbladet har tidligere skrevet om kampanjen der Coca Cola lanserer flasker med Norges 150 mest populære navn.

I Idol-finalen i helgen tok selskapet et skritt lenger. Ved siden av dommerne sto Cola-bokser med påskriftene «Tone», «Greven», «Kurt» og «Dansken».

Disse boksene hadde Coca Cola betalt for at skulle vises på skjermen.

Det var Kampanje som først skrev om saken.

Største sending med produktplassering - Hva kostet det?

- Nei, det kan jeg ikke si noe om. Men det er så vidt jeg vet den største sendingen som har hatt produktplassering så langt i Norge, sier Monica Halden i mediebyrået IUM, som har håndtert kampanjen for Coca Cola.

Halden er særlig fornøyd med hvor estetisk produktplasseringen ble.

- TV2 skal ha kred for måten de håndterte det på. Jeg synes det ble estetisk veldig fint - de røde boksene kom veldig pent ut sammen med de svarte og hvite klærne dommerne hadde på seg. Dette var ikke noen klein produktplassering, sier Halden.

Dommerne drakk ikke av Cola-boksene i løpet av de sekundene boksene syntes på skjermen. - Men jeg så at de drakk av dem i pausen, sier Monica Halden.

Coca Cola ønsker heller ikke å kommentere prisen.

- Idolfinalen er Norges svar på Superbowl-finalen og et naturlig sted å markedsføre en kampanje som denne for å skape oppmerksomhet, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca Cola Stein Rømmerud.

- Har dere hatt produktplassering i norske TV-program tidligere?

- Dette er første gang, meg bekjent.

Også i «På hjul med Dag Otto» Heller ikke hos TV2 kan man si noe om prisen. Men konsept- og sponsorsjef i TV2 Espen Barås Bye er svært fornøyd med kampanjen.

- Vi er opptatte av å kommersialisere konseptene våre, og la annonsørene ta eierskap til det de er med på i større grad. Produktplassering er en del av dette, sier Barås Bye.

Ifølge Bye er dette den største sendingen, målt i seertall, som har hatt produktplassering i TV2 så langt.

- Men G-sport har hatt produktplassering i større omfang i serien «På hjul med Dag Otto». Produktplasseringen der er også mer integrert, sier han. Barås Bye understreker at det alltid er ansvarlig redaktør som har siste ordet i forhold til produktplassering.

Dagbladet har tidligere skrevet at kanalen vurderer produktplassering også i «Skal vi danse».

Når en aktør har betalt for produktplassering, vises det en P i et hjørne av TV-skjermen når programmet begynner.

Mange seere er nok likevel ikke klar over at aktører betaler for produktplassering - som også omtales som skjult reklame.

Konsept- og sponsorsjefen tror produktplassering vil bli stadig viktigere for kanalen fremover.

Vil ikke grise til sendeflaten Produktplassering har lenge vært mulig på kanaler som sender fra utlandet (som TV3), men det var først med en lovendring som trådte i kraft 1. januar i år at de norskproduserte kanalene kunne begynne med det.

- Produktplassering er noe vi tjener på i dag, og noe vi kan tjene mer på i framtida.

- Så det vil bli mer produktplassering framover?

- Ja. Vi skal fortsette med dette, og det kommer til å øke i omfang. Men vi er obs på ikke å gjøre for mye av det. Vi vil ikke grise til sendeflaten vår.