Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut
MR MELK: Han ble en snakkis i 2011 med sin rolle i hvit dressjakke i en norsk reklamefilm, og han blir fortsatt gjenkjent støtt og stadig. Video: Tine Vis mer

Dette gjør han i dag

Livet «schmaker godt» for Mr. Melk-skuespilleren.

Etter at meierigiganten Tine i 2011 lanserte reklamekampanjen med «Mr. Melk», ble karakteren nærmest over natta et nasjonalt fenomen med tusenvis av følgere på Facebook, egen låt, og over en million nedlastinger på app-markedet. Mannen bak

Vi treffer «Mr. Melk» - eller Lukas Hassel, som han egentlig heter - på telefon fra New York, hvor han er gift og vært fast bosatt siden 90-tallet. Skuespilleren har ligget lavt om melkeberømmelsen, men nå snakker han ut i Dagbladet.

Karriere i USA

Hassel (50) er opprinnelig dansk, og har i dag dobbelt statsborgerskap i hjemlandet og USA. Han sier han har lagt reklamekarrieren litt på hylla, men er fortsatt skuespiller, og dessuten en ivrig manusforfatter. Han har hatt roller i TV-serier som «The Blacklist», «Blue Bloods» og «Elementary», og er for tiden blant annet aktuell i Netflix-filmen «The Black Room».

FENOMEN: Hvem som skulle klare å konkurrere med melkebarten til «Mr. Melk» er ikke godt å si. Foto: Tine.
FENOMEN: Hvem som skulle klare å konkurrere med melkebarten til «Mr. Melk» er ikke godt å si. Foto: Tine. Vis mer

Tidligere i år ble han kåret til vinner av manuskonkurransen «HollyShorts Film Festival Screenwriting Competition», og sikret med det en produksjonsavtale for sitt prosjekt. Nå planlegger han å regissere skrekkfilm så snart corona-restriksjonene oppheves.

Grimase sikret melkerollen

Hassel forteller hvordan melkeeventyret startet. Det ble arrangert auditioner for rollen i England og USA, og det var en spontan genistrek som skulle sørge for at han var den som kapret rollen som «Mr. Melk»:

- De (reklamebyrået, journ.anm.) hadde sagt noe om at de ville ha en person med en morsom aksent. Jeg gjorde en helt grei prøvespilling, men like før den var over skar jeg en klysete grimase i kamera, mest bare på kødd, ler han.

«DALISCHIOUS»: «Tre glass melk om dagen er schundt, og schmaker godt!», sa Lukas Hassel som «Mr. Melk» i en av reklamefilmene. Foto: Tine.
«DALISCHIOUS»: «Tre glass melk om dagen er schundt, og schmaker godt!», sa Lukas Hassel som «Mr. Melk» i en av reklamefilmene. Foto: Tine. Vis mer

Den nå ikoniske grimasen skulle imidlertid ikke gå ubemerket, og Hassel ble snart flydd til Norge for å begynne arbeidet med kampanjen.

Hadde gjort det igjen

Han skulle gjerne ha beholdt et eksemplar av den hvite dressjakka han bærer i melkerollen, men forteller at denne ligger bak lås og slå et ukjent sted. Han har imidlertid både håndklær og bordtennis-baller i «Mr. Melk»-samlingen sin, og forteller at karakteren har en spesiell plass i hans hjerte.

PRIVAT SAMLING: Lukas Hassel har fortsatt diverse Mr Melk-produkter liggende hjemme, blant annet bordtennisballer og julekort. Foto: privat.
PRIVAT SAMLING: Lukas Hassel har fortsatt diverse Mr Melk-produkter liggende hjemme, blant annet bordtennisballer og julekort. Foto: privat. Vis mer

Hassel mener «Mr. Melk» ble til noe større enn bare en reklamefigur, og legger ikke skjul på at han gjerne kunne tenke seg et gjensyn med karakteren.

- Jeg hadde gjort det på dagen! Men jeg er kanskje for gammel nå, ler han, og fortsetter: «det ble til en ordentlig karakter som jeg jobbet med over flere år, nesten som en tv-serie».

Han tror for øvrig en «Mr. Melk»-serie er noe folk ville sett på, en påstand det i grunnen er vanskelig å si seg uenig med. «Kanskje dette blir starten på utviklingen», sier han lattermildt.

Blir fortsatt gjenkjent

Melkekjendisen forteller at han stadig blir gjenkjent i inn- og utland. Da Hassel i vinter reiste til Nord-Norge og Svalbard, startet sirkuset allerede på flyturen. Også i New York blir han gjenkjent av norske turister på kafeer og på gata. Han synes imidlertid bare det er gøy.

SUKSESS: Spillet «Mr. Melk Winter Games» nådde over en million nedlastinger på appmarkedet. Foto: Rock Pocket Games.
SUKSESS: Spillet «Mr. Melk Winter Games» nådde over en million nedlastinger på appmarkedet. Foto: Rock Pocket Games. Vis mer

Han mener Mr Melk har en universal appell, og tror kampanjen kunne blitt en suksess nesten hvor som helst.

- «Mr. Melk» er unik, og det har vært utrolig gøy å vise reklamefilmene til folk her borte i USA. De digger det, og deler dem i sosiale medier. Noen har til og med lagt på undertekster for at folk skal forstå hva som sies!, sier han til Dagbladet.

Elsker Norge

Hassel sier han er glad i å reise, og lever et ganske alminnelig liv. Nedstengingen av New York opplevde han som «spesiell», men mener byen etter omstendighetene klarer seg bra, mye takket være at guvernør Andrew Cuomo har avfeid «nonsensen fra Trump-administrasjonen».

- Alle her går med maske, du går ikke til butikken eller på gata uten. Vi vet ikke når vi er tilbake til normalen, men newyorkere er veldig pragmatiske og tar ansvar for seg selv.

NORGESFERIE: Lukas Hassel utenfor frøhvelvet på Svalbard. Foto: privat.
NORGESFERIE: Lukas Hassel utenfor frøhvelvet på Svalbard. Foto: privat. Vis mer

Mr Melk-innspillingene ble også Hassels første besøk til Norge, og det har blitt flere turer i ettertid. Seinest i vinter tok han og ektemannen turen nord for polarsirkelen til Tromsø og Svalbard.

- Norge er helt utrolig. Danmark er jo ganske flatt og ikke i nærheten like spektakulært, innrømmer han, og sier at naturopplevelsene vi har å by på i Norge er «helt unike».

- Jeg elsker både Tromsø og resten av landet, det er helt fabelaktig, skryter han.

Comeback ikke utelukket

KAN KOMME IGJEN: Pressekontakt Meylin S. Loo. Foto: Tine.
KAN KOMME IGJEN: Pressekontakt Meylin S. Loo. Foto: Tine. Vis mer

Målet med kampanjen, som ble utviklet av reklamebyråene Try og HyperRedink, var å appellere til treningsglade nordmenn ved å spre bevissthet om det naturlig høye proteininnholdet i kumelk, og melkas plass i et sunt kosthold. Dette uttalte daværende kategorisjef i TineMelk, Thomas Grotle, til bransjebladet Kampanje.

Pressekontakt i Tine, Meylin S. Loo, forteller til Dagbladet at de har veldig gode minner med melkemannen, og vil ikke legge karakteren død helt ennå.

- Vi opplevde mye god respons på kampanjen, som absolutt var vellykka. Per i dag har vi ingen konkrete planer om å reintrodusere karakteren, men man vet jo aldri hva framtida vil bringe, sier hun lurt.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!