- Dette har publikum ventet på

Se eksklusivt klipp fra helgas store kinosuksess.

(Dagbladet:) Over 50 644 kinogjengere løste i helgen billett til det som er spådd å bli høstens store norske kinosuksess, «Gåten Ragnarok».

Det gjør filmen, som hadde premiere fredag, til helgas suverent mest sette, med 30 000 publikummere mer enn animasjonsfilmen «Turbo» på andreplass.

Besøkstallene som kom i dag gjør også «Gåten Ragnarok» til årets mest sette norske premierefilm.

Høstens andre norske storsatsning «Pionèr», som hadde premiere i begynnelsen av september samlet i alt 40 000 besøkende premierehelgen.

- Har vært en mangelvare
- Vi er utrolig fornøyd med tilbakemeldingene. Tallene og responsen fra både media og publikum har vært fantastisk, sier produsent Martin Sundland.

• Øverst i saken kan du se et eksklusivt klipp fra helgens kinosuksess.

Med et utgangspunkt i det største reelle vikingfunnet i verden, som skjedde ved Tønsberg i 1903, ville produsenten lage en sjanger som fram til nå ikke har eksistert i norsk film - nemlig actioneventyr.

- Denne sjangeren har vært en mangelvare i norsk film lenge, og tilbakemeldingene viser at dette er noe det norske kinopublikummet har ventet på, sier en fornøyd produsent til Dagbladet.

Amerikansk suksess
Til tross for at filmen først var å se på norske kinoer fredag, kunne amerikanske kinogjengere allerede for tre uker siden se Pål Sverre Hagen, Nikolai Cleve Broch og Sofia Helin sammen på det store lerretet.

20. september hadde nemlig den norske storsatsningen verdenspremiere under filmfestivalen «Fantastic Fest» i Texas. Også amerikanerne var fulle av begeistring for filmen, som har et budsjett på drøyt 40 millioner kroner.

«Det er en morsom familieopplevelse, med norsk stil og en velkommen «edge», noe som ikke engang Indiana Jones i sine glansdager noen sinne oppnådde», skrev det amerikanske filmnettstedet Twichfilm etter verdenspremieren.

- Har strukket strikken langt
I tilegg til Indiana Jones har flere sammenliknet den norske storfilmen med legendariske «Jurassic Park».

- Dette er en seier for oss, og for norsk film generelt, erklærer produsenten, som ikke er snau i sine lovnader til de som ennå ikke har sett familiefilmen:

- Vi har strukket strikken så langt som overhode mulig. Jeg kan love det norske publikum at flere deler av innholdet er ting som folk aldri har sett i norsk film før, sier produsent Martin Sundland til Dagbladet.