REKORDBESØK: Disse lokalene i Centre Pompidou i Paris har aldri opplevd så stor pågang som under Munch-utstillingen som holdes i disse dager. Opp mot 7000 besøker utstillingen hver dag. Franske eksperter lar seg overraske over den politiske debatten rundt et nytt Munch-museum i Oslo. Foto: AFP/Scanpix
REKORDBESØK: Disse lokalene i Centre Pompidou i Paris har aldri opplevd så stor pågang som under Munch-utstillingen som holdes i disse dager. Opp mot 7000 besøker utstillingen hver dag. Franske eksperter lar seg overraske over den politiske debatten rundt et nytt Munch-museum i Oslo. Foto: AFP/ScanpixVis mer

Dette klarer ikke Norge

Munch-utstillinger gjør kanonsuksess verden over, men i Oslo sitter Munchs kunst fast i en politisk hengemyr. Det sjokkerer franske eksperter.

PARIS/OSLO (Dagbladet): Samtidig som Oslos politikere er i ferd med å avslutte en rotete politisk prosess med et endelig nei til Lambda, har Centre Pompidou i Paris enorm suksess med sin Munch-utstilling.

- Utstillingen har hatt 270.000 besøkende på to og en halv måned, sier pressesjef ved Centre Pompidou, Sébastien Gravier til Dagbladet.

Med opp mot 7000 besøkende om dagen og saktegående køer, har lokalene som viser fram Munch hatt rekordstor pågang. Nå utvides utstillinga med to uker på grunn av den store interessen, og også franske medier har kastet seg over Munch.

- Denne gang har vi fått omtale i medier som vi vanligvis aldri jobber med. Og 99 prosent av kritikkene er positive. Det er helt eksepsjonelt, sier Gravier.

Debatt overrasker Dette står i grell kontrast til den politiske hengemyra som et nytt Munch-museum nå sitter fast i. Oslos politikerne har så langt ikke klart å enes om et nytt signalbygg for Norges største maler.

Pompidous pressesjef har fulgt den norske debatten om plassering av Munch-museet tett, og besøkte selv det nåværende Munch-museet på Tøyen for første gang i juni.

MUNCH-KØ: Besøkende må stå i kø for å besøke Munch-utstillinga på Centre Pompidou i Paris. Arkivbilde:   AFP/Scanpix
MUNCH-KØ: Besøkende må stå i kø for å besøke Munch-utstillinga på Centre Pompidou i Paris. Arkivbilde: AFP/Scanpix Vis mer

- Jeg ble overrasket, og trodde museet ville vært mer moderne. Jeg tenkte at et rikt land som Norge kunne hatt råd til noe bedre. Munch har sin opplagte plass på et stort museum, mener han.

• Les også: Norges kunstelite vil redde Lambda

Sprengt kapasitet Paris er ikke alene om å omfavne Munch. Interessen på verdensbasis er enorm, og fra Tokyo, via Wien til New York har Munch-utstillinger tiltrukket seg 1,8 millioner besøkende de siste fem årene (se faktaboks). Til sammenlikning har Munch-museet på Tøyen omlag 125.000 besøkende i året.

Tøyenmuseets besøkstall betraktes som oppsiktsvekkende lavt, tatt i betraktning kunstverkenes popularitet.

Interessen for å stille ut Munchs verk i utlandet er derimot så stor at Munch-museet på Tøyen med sine 25.000 verk totalt, ikke har kapasitet til å tilfredstille alle forespørselene fra internasjonale museer.

• Les også: - Nytt Munch-museum på Tøyen vil ødelegge for lokalbefolkninga

Oppgitt direktør Direktør ved Nasjonalmuseet Audun Eckhoff var nylig på befaring på Pompidou-senteret. Der snakket han med direktøren for avdelinga Musee National d'art Moderne, som er oppgitt over at det nå kanskje ikke blir noe nytt Munch-museum i Oslo.

GLISSENT: Besøkstallene til Munch-museet på Tøyen betraktes som oppsiktsvekkende lave med 125.000 besøkende i året. Foto: Morten Holm / Scanpix
GLISSENT: Besøkstallene til Munch-museet på Tøyen betraktes som oppsiktsvekkende lave med 125.000 besøkende i året. Foto: Morten Holm / Scanpix Vis mer

- Mange argumenterer med at Lambda er stygt og ikke egner seg som denne typen kunstmuseum fordi det er et høyhus. Jeg fikk direktør Alfred Paquement til å kommentere dette, sier Eckhoff til Dagbladet.

Direktøren pekte på at også Pompidou var svært omstridt under opprettelsen på 70-tallet, men at det viste seg å bli en suksess fra dag én.

- Pompidou har mange likhetstrekk med Lambda, og er et like høyt bygg, forteller Eckhoff.

- Hva tenker direktør Paquement om den rotete politiske prosessen i Norge?

- Han kan ikke gå inn i en lokal sak han ikke kjenner. Men han mener det er viktig med mer egnete lokaler, både med tanke på størrelse og plassering, sier Eckhoff.

- Blir blinde Erlend Høyersten er direktør for Kunstmuseene i Bergen. Han mener noe av forklaringa på at Norge ikke klarer å få til like mye entusiasme rundt Munch som resten av verden, er at vi har blitt blinde.

- Munch har alltid vært her, og i Norge har vi kanskje ikke forstått hvor stor han har blitt.

Museumsdirektøren mener både fagmiljø og politikere må ta sin del av ansvaret for vannskjøtselen, og utnytte potensialet i langt større grad enn i dag.

- Munch har langt større markedsverdi enn Petter Northug - uten at jeg har noe problem med Northug, sier Høyersten, og legger til:

- Vi ser muligheter der vi har kompetanse og erfaring, i norsk sammenheng har vi mer erfaring og kompetanse i idrett enn i kunst.

Erling Lae, tidligere byrådsleder i Oslo, presenterer et beskrivende bilde på akkurat hvor stor Munch er i utlandet:

- Oslo ble nevnt tre ganger i New York Times på 00-tallet; I 2004, etter Munch-ranet, i 2006, da bildene kom tilbake og i 2008, da ideen om Munch i Bjørvika ble lansert. Det kan jo tyde på at Munch er mer kjent enn Oslo, sier tidligere byrådsleder i Oslo, Erling Lae.