ENDRET MENING: For ni måneder siden mente Facebook-sjef  Mark Zuckerberg at «liker ikke» knappen ikke var «bra for verden». Nå har han snudd. Foto: NTB Scanpix
ENDRET MENING: For ni måneder siden mente Facebook-sjef Mark Zuckerberg at «liker ikke» knappen ikke var «bra for verden». Nå har han snudd. Foto: NTB ScanpixVis mer

Dette sa Facebook-sjefen om tommel ned-knappen i fjor: - Ikke bra for verden

Så fikk pipa en annen lyd.

(Dagbladet): Tidligere i uka ble det kjent at Facebook skal lage en «liker ikke»-knapp, eller tommel ned-knapp, om du vil.

Helt siden nettsamfunnet innførte «liker»-funksjonen i 2009, har etterspørselen etter det motsatte vært stor.

- Folk har spurt om å få trykke «misliker» i flere år. I dag er dagen da jeg faktisk kan si at vi nå jobber med saken, sa Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg under en direktesendt spørsmål-og-svar-runde.

- Ikke bra Da spørsmålet om funksjonen dukket opp i desember i fjor, var svaret fra Facebook-sjefen et helt annet.

The Independent skriver at Zuckerberg ble sitert på følgende:

«Vi synes ikke den (knappen, altså) er bra for verden».

Det er for øvrig flere som deler nettverksgründerens tidligere oppfatning.

Eksperter Dagbladet snakket med i går, frykter at tommel ned-funksjonen kan bli en mobbe-knapp.

- Kan misbrukes - Dette er et behov mange har hatt, for å signalisere at man ikke liker noe. Likevel kan det misbrukes, og kan fort bli en mobbeknapp, sier Berit Skog, førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

Cecilie Staude, høgskolelektor ved Institutt for markedsføring på handelshøgskolen BI, tror i første omgang at knappen vil påvirke annonsørene.

- Det kan fort bli lavterskel for forbrukere å trykke «liker ikke» på produkter eller tjenester de ikke har sansen for, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye gjenstår før den nye funksjonen er på plass. Zuckerberg viser til at funksjonen neppe vil være aktivert for å uttrykke forakt på meldinger folk legger ut.

Det vil være mer riktig å tilrettelegge for funksjonen der man kan vise empati i saker hvor det ville vært uanstendig å trykke «liker», for eksempel på budskap om naturkatastrofer eller at noen man holder kjær har gått bort, skriver NTB.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram