I TOSPANN: Todd Terje (til venstre) og Lindstrøm har sammen laget årets beste norske låt. Foto: Ivar Kvaal / promo.
I TOSPANN: Todd Terje (til venstre) og Lindstrøm har sammen laget årets beste norske låt. Foto: Ivar Kvaal / promo.Vis mer

Dette skulle egentlig vært et intervju ...

... med duoen Dagbladet mener har laget årets beste norske låt.

KOMMENTAR: Det er en årlig øvelse å kåre årets beste norske låt i Dagbladet. I år har vi sendt DJene og klubbprodusentene Lindstrøm og Todd Terjes samarbeid «Lanzarote», en over åtte minutter lang boblende discoperle, helt til topps.

Begge er frontfigurer for den særegne og verdenskjente disco-orienterte delen av hovedstadens klubbmusikkscene, og begge har bygget opp suksessfulle karrierer, særlig i utlandet, ved å kjøre sine helt egne løp utenfor verdens VG-lister.

At de kan være kompromissløse når det gjelder formidlingen og framstillingen av musikken sin, har jeg opplevd selv. Det er derfor du nå leser en kommentar om dem og ikke et intervju med dem.

Jeg bør vel forklare hvorfor.

Jeg har hatt mange tabloide titler på trykk i Dagbladet. Men det er bare ved ett tilfelle det har hendt at et intervjuobjekt har tatt kontakt med meg etter at saken havnet på trykk for å skjelle meg ut for valg av overskrift.

Det skjedde i september i fjor. Jeg husker episoden godt, særlig fordi jeg der og da ble litt overrasket over reaksjonen. Når noen først skal klikke på meg, så er det for dette, tenkte jeg.

Overskrifta lød som følger: «Norske Todd Terje har skrevet Robbie Williams' nye singel».

Robbie Williams-singelen «Candy» er nemlig basert på Todd Terjes «Eurodans», slik at nordmannen dermed står kreditert som låtskriver sammen med Williams selv og Take That-kompisen Gary Barlow.

Dagen etterpå fikk jeg en mail fra Todd Terje, hvis egentlige navn er Terje Olsen, som reagerte på overskrifta. Den britiske popstjerna hadde spilt inn store deler av Todd Terjes «Eurodans» på nytt igjen selv, uten at nordmannen hadde vært med i den kreative prosessen. Å være kreditert som medlåtskriver var kanskje i dette tilfellet mest en formalitet. Telefonsamtalen som fulgte endte med en beskjed om at han trodde at han ikke kunne la seg intervjue av meg igjen.

Så gikk det litt over ett år, og jeg skulle altså møte Lindstrøm og Todd Terje i anledning kåringen av årets låt. Jeg hadde den overnevnte episoden i bakhodet, men de hadde jo takket ja til intervjuet, så jeg tenkte at Robbie-gate var glemt og tilgitt.

Men Todd Terje hadde ikke fått med seg at det var jeg som skulle gjøre intervjuet. Et par sekunder etter at vi hadde satt oss ned, ga han beskjed om at han ikke kom til å snakke med meg. Intervjuet ble avsluttet før det i det hele tatt var begynt.

Jeg skulle gjerne ha fått ham til å endre mening, men denne episoden gir kanskje et bedre bilde av kunstneren Terje Olsen enn hva et helt vanlig intervju om årets beste norske låt ville gjort.
 
Musikeren som nekter å gjøre noe han ikke har lyst til. Musikeren som ikke vil la seg selge inn til mediene. Musikeren som sier nei til verdenskjente festivaler fordi han skal være hjemme med familien. Musikeren som ikke vil la seg intervjue av journalister som han mener ikke er gode nok.
 
Det er forfriskende og helt nødvendig. Vi trenger våre Terje Olsener og Susanne Sundfører, Kanye Wester og Lars Von Trierer. Det gjør ikke noe å oppfattes som vrang eller kompromissløs så lenge det du lager er bra.

Så skal det selvfølgelig også sies at jeg har selvinnsikt nok til å se at mannen som kom på Rolling Stones liste over «The 25 DJs That Rule The World», foran blant andre Daft Punk og Deadmau5, og i tillegg blir invitert i studio for å lage musikk med Roxy Music-legenden Bryan Ferry, klarer seg helt fint karrieremessig uten å la seg intervjue av meg i Dagbladet.

Jeg tillater meg likevel å svaie forsiktig og keitete med hoftene neste gang noen spiller «Lanzarote» på fest.