Dette skulle liksom være finkulturens høyborg

Men Indiana Jones blender oss.

FILMPALASSET I CANNES (Dagbladet.no): Klokka er halv ti om morgenen, og solstrålene stikker i nakken.

Vi er noen hundre journalister som tålmodig har stilt oss i kø for å få med oss åpningsfilmen «Blindness» her i Cannes, og samtaleneemnene er forutsigbare: Hvem spilte i den og den filmen, hvilke fester vet du om. Hvor mange sider får du til disposisjon i morgendagens avis, sa du?

Men gjennom summingen fra alle samtalene trenger en liten plystrelyd. Melodien er umiddelbar og lett å kjenne igjen.

Ved siden av meg står en smørblid fyr i førtiårene og plystrer kjenningsmelodien til «Indiana Jones». Snart begynner flere å nynne med.

Byttehandel på rivieraen

De nærmeste dagene kommer mange journalister til å ville innbille deg at Cannes-festivalen handler om glitter og glamour. Det gjør den egentlig ikke.

Cannes handler først og fremst om filmkunst, og de aller fleste filmene som vises i konkurranse her kommer til å bli vurdert som for smale for norske kinoer. 

Derfor vet arrangørene at de må gi noe i bytte mot den massive omtalen. I år kommer byttehandelen i form av en aldrende arkeolog med pisk. For hvert ord som kommer til å skrives om regissørene Fernando Mereilles og brødrene Dardenne, kommer det til å skrives hundre om Indiana Jones.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TEMPLE OF DOOM: På Hotel Carlton skal det smiskes, intervjues og krangles (med vrange PR-arbeidere) i de nærmeste dagene. Lurer du på hvilken film som har premiere her til søndag, sa du? MMS-FOTO
TEMPLE OF DOOM: På Hotel Carlton skal det smiskes, intervjues og krangles (med vrange PR-arbeidere) i de nærmeste dagene. Lurer du på hvilken film som har premiere her til søndag, sa du? MMS-FOTO Vis mer

Spielberg og hans skuespillere kommer hit for å presentere filmen søndag, og i mellomtiden nekter filmselskapet oss å glemme at dette er Indy-våren.

Å pepre bybildet med plakater er én ting, er at man har hostet opp et ukjent antall dollar for å dekorere det allerede småvulgære Carlton-hotellet med effekter. Markedsføringskronene ser forresten ut til å fungere: Ifølge bransjeeksperter vil filmen spille inn 170 millioner dollar i løpet av de første fem dagene.

Spisser blyantene

Spørsmålet er om kritikerne her i Cannes kan bety noe for filmens skjebne - for om den blir en suksess eller en kjempesuksess.

Det kommer i hvert fall til å bli enda tettere og mer ampert enn vanlig på presserommet i Filmpalasset søndag formiddag.

Nettsiden Rotten Tomatoes har lovet at de vil begynne å samle anmeldelser fra de store mediene umiddelbart etter visning, og Dagbladet.no vil selvsagt også dekke begivenheten grundig.

Ingen rettferdighet

Som Hollywood Reporter understreker i dag: Cannes-festivalen handler ikke om rettferdighet. Papirmediene slipper for eksempel inn på kinoen før nettmedier og radio, og fotografer får ikke komme inn på visninger i det hele tatt.

Dette skulle liksom være finkulturens høyborg

Dette er også en konkurranse - der hovedprogrammet selvsagt er jevest (beklager, Bent Hamer).

Men kanskje er ikke engang konkurransen rettferdig? I 2004 ble Sean Penn Oscar-nominert for sin rolle i Clint Eastwoods «Mystic River». Kommer den godeste Penn til å holde seg nøytral, når han som årets juryleder skal vurdere nettopp Eastwoods «Changeling» i konkurransen?

Diskusjonen går høylytt - i hvert fall på kafeene rundt Croisetten.

Blind åpning

Uansett, en film som definitivt burde ha en sjanse i konkurransen er «Blindness» - Fernando Meirelles’ filmatisering av en roman av José Saramago.

Julianne Moore og Mark Ruffalo har hovedrollene som en lege og hans kone, og historien tar for seg hva som skjer når innbyggerne i en by plutselig og uforklarlig blir blinde.

De blinde blir isolert, og det hele blir særlig brutalt når en av karakterene (spilt av Gael García Bernal, også kalt Sex-mex av de kvinnelige journalistene her) utnevner seg selv til konge og begynner å kreve både verdisaker og seksuelle tjenester i bytte mot mat.

Journalistene ga den i hvert fall spredt applaus på pressevisningen i morges, før de småløp fra kinomørket og ut i solskinnet.

Dagbladet.no følger Cannes-festivalen.

SIRKUS: Skuespiller Don McKellar og Julianne Moore spiller i åpningsfilmen i Cannes.
MORGENKØ: Disse journalistene skulle se «Blindness» i morges.