KULTUR I VEGGENE: Crystal Canyon-gutta markerer tiårsdag i kveld, samtidig som det også ligger en økonomisk plan bak festen. - Studioet har stått likt i ti år, så det trengs en «shining», sier studioinnehaver Anders Møller. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
KULTUR I VEGGENE: Crystal Canyon-gutta markerer tiårsdag i kveld, samtidig som det også ligger en økonomisk plan bak festen. - Studioet har stått likt i ti år, så det trengs en «shining», sier studioinnehaver Anders Møller. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

- Dette stedet er alfa og omega for meg

Vinni og resten av Crystal Canyon-gjengen tar i et tak for at det hemmelighetsfulle studioet skal kunne fortsette driften.

(Dagbladet): - At vi faktisk har klart å være aktive som et studio i ti år, synes jeg er veldig bra, sier Anders Møller til Dagbladet.

For ti år er altså gått siden Møller, sammen med Knut Schreiner, stifta lydsstudioet Crystal Canyon.

Siden har flere profilerte artister vært innom det noe hemmelighetsfulle studioet på Rodeløkka i Oslo - Paperboys, Ulver, Elvira Nikolaisen, Madcon, Turboneger, 120 days og Euroboys for å nevne noen navn.

Musikalsk markering I kveld markeres tiårsdagen som seg hør og bør i et musikkens lokale - med en storslått konsertkveld.

- Det slo meg på tampen av sommeren: Vi har holdt på i ti år, og det burde feires. Det er en fin sjanse til å invitere artistene som har jobbet tettest sammen med Crystal Canyon, sier studioeieren.

Både Paperboys, Ulver, nykommeren André Holstad og Kitchie Kitchie Ki Me O vil være å se - og høre - under den intime «hjemmekonserten». For ikke å glemme at Kåre & The Cavemen gjør et comeback for denne anledningen alene, da.

- Vi sa at det var en endelig og etterlengtet slutt på Øya i 2009, men i denne sammenhengen er det en utrolig god feiring av at vi har holdt på så lenge, og at studio har eksistert i ti år, sier Møller, som står bak trommelydene i Kåre & The Cavemen og Euroboys.

Økonomisk plan Men bak konserten ligger også en økonomisk plan. For å holde liv i studioet ytterligere ti år, trengs fornying - både innad og utad i studioet.

- Vi har ikke profilert oss som et kommersielt studio tidligere, men nå vil vi bli mer synlige for andre potensielle samarbeidspartnere og på markedet. Vi har holdt oss litt hemmelige, men har kommet med ganske sterke album, når vi først gjør noe.

Framover har Crystal Canyon-gutta planer om å drive et mer kommersielt studio enn tidligere.

- Det er vanskelig å holde en såpass hemmelig musikkprofil som det vi har gjort, og for å holde det gående kommer vi til å gå bredere ut framover, sier Møller.

Dersom konserten fungerer slik den skal, får Møller og Schreiner en etterlengtet oppgradering av lydstudioet, og dermed gjort det til en enda mer attraktiv arbeidsplass.

- Studioet har stått likt i ti år, så det trengs en «shining». Blant annet trenger vi en ny mixepult, sier Møller.

Vinnis andre hjem Til tross for at selve lokalet med tiden har blitt nedslitt, har Møller ingenting å utsette på arbeidsmiljøet.

- Artistene som kommer til oss for første gang blir slått i bakken av den gode stemningen. Det har vi jobbet for å få til, det er viktig at artisten føler seg hjemme og får en kreativ og positiv opplevelse av å være der, sier Møller.

Øyvind «Vinni» Sauvik i Paperboys karakteriserer det historiske platestudioet som sitt andre hjem.

- Jeg kom vel først inn her i 2006, siden har det vært mitt kontor, inspirasjonskilde og andre hjem, sier artisten.

- Alfa og omega I løpet av de rundt fem årene Vinni har holdt til i rommet Paperboys deler med Ulver, har han laget både sitt siste soloalbum samt Paperboys' siste plate i studioet på Rodeløkka.

- Dette stedet har vært alfa og omega for min musikalske utvikling. Det er her det har skjedd for min del, sier Vinni.

Vinni regner med at det vil ordne seg for lydstudioet, og at driften vil fortsette fint framover:

- De folka her har mye bra ressurser og det er en gjennomstrømning av gode musikere, så det går nok fint, det vil gå rundt på et vis.

Fire år er gått siden Kristoffer Rygg og resten av bandet hans, Ulver, tok plass i Crystal Canyon.

- Men vi har en historie med Møller og studiodrift som går lenger tilbake. Da vi flytta inn var det litt som om sirkelen ble fullstending, sier Rygg.

- En utrolig ressurs Ulver-vokalisten er glad for å være en del av det sosiale studiomiljøet.

- Det er mange ideer som oppstår innenfor de veggene, som gjerne ikke hadde oppstått ellers. Vi har et stort utbytte av å tilhøre dette miljøet. Vi kommer med vår kompetanse, og så er det andre som sitter med en annen kompentanse - på den måten er det en utrolig ressurs å være der, sier Rygg.

Kveldens markeringen av de ti årene som er gått, tror Rygg byr på en «jævlig fet fest».

- Det er en fest og jubileumskonsert for å markere slutten på noe og begynnelsen på noe annet. I musikkbransjen er det en litt vinn eller forsvinnkarakter, Crystal Canyon må på sett og vis få driften til å fungere kommersielt. Men jeg gleder meg til i kveld. Vi skal la det stå til, og ha det moro, sier Rygg.

- Hvis folk fortsatt vil ha studioer som Crystal Canyon, får de komme i kveld, sier han avslutningsvis.