Dette trynet er dyrt

Her er ansiktene reklamebransjen drømmer om.

Noen ansikter er mer verdt enn andre. Nå har reklame-nettstedet Propaganda fått noen av Norges fremste reklame-, sponsor- og markedsføringseksperter til å kåre ansiktene med mest reklameverdi.

Idrettsutøvere er mest attraktive hos reklamebransjen, mens folk fra kultur- og underholdningsbransjen er nest mest populære.

Politikere selger ikke produktene så godt. Ifølge forsker ved Statens institutt for forbruksforskning, Runar Døving, er det en tabbe å bruke politikere til å fronte reklamekampanjer:

- Selv den mest populære politiker er det en stor minoritet som misliker, sier Døving til Propaganda.

Da ville det være bedre å satse på kronprins Haakon, som troner øverst på listen:

- Kronprins Haakon virker samlende. Selv de som helst vil ha republikk liker ham, og antakelig ville han blitt valgt til president om det ble republikk, sier Døving.

Her er hele listen:

1. Kronprins Haakon

Ane Dahl Torp er Norges nyeste diva. Her på premieren til «Gymnaslærer Pedersen». Foto: Daniel Sannum Lauten
Ane Dahl Torp er Norges nyeste diva. Her på premieren til «Gymnaslærer Pedersen». Foto: Daniel Sannum Lauten Vis mer

2. Ane Dahl Torp

3. Marit Bjørgen

4. Kjetil Andre Aamodt

5. Jonas Gahr Støre

6. Kari Traa

7. Kåre Konradi

8. Gro Harlem Brundtland

9. Ole Gunnar Solskjær

10. Kjell Inge Røkke

De som nesten nådde opp:

Petter Solberg, Jens Stoltenberg, Morten Harket/A-ha, Sissel Kyrkjebø,

Celina Midelfart, Finn Schjøll, Henrik Bjørnstad, Petter Stordalen.

Kjetil Andre Aamodt er gullgutt, både på ski og i reklamebransjen.
Kronprinsen er reklamebransjens drøm.