ANNERLEDES: Skikkelsene i «Grensen» lever i en utvidet virkelighet med flere sanser enn de vanlige fem. Vis mer Vis mer

Årets beste filmer 2018:­­

Dette var de beste filmene i 2018

Et skittent svensk eventyr, en animasjonsfilm full av hunder og en absurd komedie om gamle Sovjet kom alle med på Dagbladets liste.

1. «Grensen». Svensk. Regi: Ali Abbasi

Årets beste film forener oppvaskvannsfarget skandinavisk hverdag med noe eventyrlig og grensesprengende. Fra første stund skjønner du at du skal inn i en verden der du ikke har vært før. Tollbetjent Tina (Eva Melander) ser annerledes ut enn de andre, og hun kan noe de ikke kan: Snuse seg fram til hvem av dem som går forbi som har noe å skjule. Og så, en dag, står hun overfor en mann som synes å ha de samme trekkene og evnene for henne selv. Det er begynnelsen på en rakettreise av en film som aldri slutter å åpne nye dører. «Grensen» er basert på en novelle av den svenske forfatteren John Ajvide Lindqvist, og filmatisert med forbløffende selvtillit av Ali Abbasi, som også trekker veksler på sin egen minoritetsbakgrunn til å lage et en mørk fabel som også sniker seg inn i betente debatter om ståa i samfunnet.

2. «Cold War». Polsk. Regi: Pawel Pawlikowski

KALD KRIG: Avstanden mellom østblokk og vestblokk ble uoverstigelig for mange kunstnere. Vis mer

Kjærligheten i «Cold War» er så enorm og så sterk at den nesten er irriterende. Det er stunder da avhengigheten mellom sangeren Zula (Joanna Mulig) og pianisten Wiktor (Tomasz Kot) får dem til å gå til så dumdristige steg at du kan få lyst til å se vekk. Men det som er årsaken til alle frustrasjonene og alle ulykkene er dét at paret finner hverandre i det kommunistiske Polen, og etter at Tomasz hopper av, mens Zula ikke våger, er det duket for storstilt tragedie. Regissør Pawel Pawlikowski, som har vært gjenstand for antisemittisk mistenkeliggjøring i Polen, skildrer skarpt hva det gjør med mennesker å måtte forholde seg til et rigid og totalitært system. Samtidig lager han store, filmatiske bilder som er nesten uutholdelig skjønne, og bader dem i klokkeklar korsang og trist jazz.

3. «Phantom Thread». Britisk/amerikansk. Regi: Paul Thomas Anderson

UTSØKT: «Phantom Thread» er en et utsøkt mørkt drama som ikke styrer unna det lett sykelige på veien gjennom et motehus i London. Video: Focus Features Vis mer Vis mer

Det er ikke rart «Phantom Thread» ser nydelig ut, all den tid den handler om en skjønnhetsdyrkende mann, en feiret moteskaper i femtitallets London, spilt av Daniel Day-Lewis. Men han møter en sulten ung kvinne, spilt av Vicky Krieps, tar den en vending mot noe som er mørkt, litt forkvaklede, og enormt fengslende. Krieps spiller ei jente som vil være en muse, en inspirasjonskilde, men som bruker den rollen til å øve makt. Og hun er klar til å slåss for å beholde posisjonen som den store mannens nærmeste, i kampen mot kjærestens søster. Etter hvert framstår det anspente og morsbundne «geniet» som den svakeste i trekanten, og «Phantom Thread» finner nye dyp, der ambisjoner, komplekser og halvt uttalte behov går sammen til en filmatisk heksegryte. Alt dette skjer mens filmens vakre pianotema strør sølvskimrende toner over det som skjer, og det skinner i fløyel og sateng.

4. «The Florida Project». Amerikansk. Regi: Sean Baker

VAKKER: «The Florida Project» er en sår og levende film om drømmer og fattigdom. Vis mer Vis mer

Morsomt og litt tragisk om fattige barns liv i utkanten av alle amerikanske barns eventyrverden, Disney World i Florida. Barna er overlatt til seg selv og skaper sin egen magi i den brutale billigversjonen av den amerikanske drømmen. Willem Dafoe overbeviser som motellets resepsjonist og resignerte menneskekjenner.

5. «Lady Bird». Amerikansk. Regi: Greta Gerwig

«LADYBIRD»: Greta Gerwig debuterer som regissør med dramakomedien «Lady Bird» med Saoirse Ronan i hovedrollen. Filmen har norsk premiere 13. april 2018. Video: Zero Media Vis mer

Herlig film om «de grusomme tenåra», formidlet gjennom et mor-datter-forhold som er tidvis sårt og kjeklete, tidvis morsomt og kjærlig. Greta Gerwig er en mester i å skildre hvordan folk klarer å rote det til for seg. Full av situasjonskomikk, treffende replikker og en dyp forståelse av hvor vanskelig det er å vokse opp.

6. «Roma». Meksikansk. Regi: Alfonso Cuaron

PUR HVERDAGSMAGI: Denne meksikanske filmen er ren og skjær nytelse i to timer. Se den! Video: Netflix Vis mer

Personlig memoarfilm om oppveksten til regissøren i bydelen Roma i Mexico City på tidlig 1970-tall, formulert som en vakker hyllest til hushjelpen Cleo. Om machokultur, kvinnemot, oppbrudd, klasse- og etniske skiller mot et bakteppe av sosial uro. Men først og fremst en varm skildring av barndom i et hjem og en verden i endring.

7. «The Death of Stalin». Britisk. Regi: Armando Iannucci

TRAILER: Den fransk-britiske filmen «The Death of Stalin» beskriver maktkampen i Sovjetunionen etter Joseph Stalins død i 1953. Heftig rivalisering blant tidligere lojale medlemmer av politbyrået etter at diktatoren er falt fra. Video: Selmer Media Vis mer

Humoren er magisk og morbid, basert på at livredde folk gjør mye komisk. I Moskva tripper Sovjetunionens førende menn rundt Stalin og prøver å unngå å havne på diktatorens dødslister. Etter Stalins død begynner en forfengelig og farlig maktkamp. Bruken av engelsk legger et absurdistisk slør over det hele, og Steve Buscemi, Simon Russell Beale og Jeffrey Tambor er superbe.

8. «Kapernaum». Libanesisk. Regi: Nadine Labaki

LIBANESISK PRISVINNER: Hvorfor Barnet som kjemper for å overleve står i sentrum for Nadine Labakis «Kapernaum».Vis merVis merVis merVis mer Vis mer

En knyttneve av en film om uregistrerte barn blant flyktninger og menneskesmuglere i Beiruts slum, filmet i barns øyehøyde, fortalt fra deres ståsted. Innledes med en tolvåring som saksøker sine foreldre for at de har satt ham til verden, før filmens tilbakeblikk forklarer hvorfor. Dyp humanisme i skildringen av umenneskelige liv.

9. «Isle of Dogs». Amerikansk. Regi: Wes Anderson

VIDUNDERLIG NEDPÅ: Wes Andersons «Isle of Dogs» er en underfundig og gjennomdesignet animasjonsfilm med noen hardt prøvede hunder i hovedrollen. Video: FOX Searchlight Pictures Vis mer

I et dystopisk framtids-Japan blir hunder forfulgt, og etter hvert sendt i eksil til en gold øy der de slåss om maten og lengter etter eierne sine. Andersons kjærlighet til alt japansk kommer til syne i de symmetriske og delikate animerte bildene, og den lakoniske humoren treffer, men det er hyllesten til båndet mellom hund og menneske som betar mest.

10 «Sorry to Bother You». Amerikansk. Regi: Boots Riley

SVART HUMOR: Friskt og absurd blikk på den ytterliggående kommersialismen i det amerikanske samfunnet. Vis mer

Annerledes og temmelig surrealistisk om å strebe etter den amerikanske drømmen, i dette tilfellet som svart telefonselger i fattige bystrøk i California. Nøkkelen er å hente fram «den hvite stemmen». Rapperen Boots Rileys filmdebut er krass kritikk av kapitalisme, rasisme og kommersialisme - men med en raus overflod av satirisk galskap.