ÅSES KVELD: Åse Kleveland  (67) kan sitte rolig og nyte tolkninger av låter fra hennes 50 år lange karriere i kveldens «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV 2
ÅSES KVELD: Åse Kleveland  (67) kan sitte rolig og nyte tolkninger av låter fra hennes 50 år lange karriere i kveldens «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV 2Vis mer

Anmeldelse: «Hver gang vi møtes»

Dette var noe helt annet, Ida Maria!

Det er Åse Klevelands kveld. Vi anmeldte TV 2s «Hver gang vi møtes» låt for låt.

6bTV: Åse Kleveland ga ut sitt første album som 15-åring, men har nok vært mer kulturpersonlighet enn artist de siste åra. Hun er ikke først og fremst kjent som låtskriver heller, men får her servert smakebiter fra en 50 år lang karriere.

Ida Maria: «Stor slem pike» (Ole Paus)

NY SIDE: Ida Maria.
NY SIDE: Ida Maria. Vis mer

Så typisk Ida Maria å synge akkurat den låten! Jeg var hard mot den nordnorske «rebellen» forrige lørdag. Det ble for pubertalt. Her viser hun hva som kan bo i henne – og det er en side vi ikke har sett før. Åse betegner sjøl låten som «Frekk, utfordrende og på sin tid litt provoserende» da hun sang den på sitt siste (!) soloalbum i 1976. «Jeg tror Sden her låta handler om oss, altså», sier Ida Maria. Med hes stemme drar hun en frekk, kabaretaktig retroversjon med både sjarm og utilslørt publikumsfrieri. Riktignok minner den i overkant mye om «Fru Johnsen», både i arrangement og tema, men det glemmer vi i pur glede over at Ida Maria leverer så bra.

Esben «Dansken» Selvig: «Skaff meg en synder (Speilet)» (Åse Kleveland/ Esben Selvig)

SER SEG I SPEILET: Espen «Dansken» Selvig.
SER SEG I SPEILET: Espen «Dansken» Selvig. Vis mer

Det hadde kanskje vært mer naturlig om Eldar tok denne, siden originalen synges på Toten-dialekt. Men «Dansken» gjør den i stedet til sin. Han har tatt seg veldig mange friheter her, teksten er ny og refrenget omskrevet. Han har sett seg i speilet og lagd en egen, personlig rap-versjon – med en god porsjon humor og fin flow, Dette er en av bare tre låter som Åse selv har skrevet. Det viser seg at den egner seg bra som rap, særlig fordi han har beholdt et fengende refreng. En god debut for «Dansken», som var hovedperson i første program.

Benny Borg: «Intet er nytt under solen» (Arne Bendiksen)

FYRRIG; Benny Borg.
FYRRIG; Benny Borg. Vis mer

Sola skinner kanskje aller mest i Spania, så Benny har lagd en flamenco/sigøyner-inspirert versjon av Åses mest kjente sang – den som de fleste nok har trodd heter «Jeg vet om en gammel mann». Det er en Grand Prix-sang (tredjeplass i den internasjonale finalen i 1966) som Åse framførte alvorlig og sittende, mens Benny har gitt den et nytt og atskillig friskere liv – med god hjelp fra en hardtarbeidende trekkspiller. Benny har vært den stødigste så langt.

Saken fortsetter under videoen.

TRUBADUR: Benny Borg tolker Åse Kleveland-klassikeren «Intet er nytt under solen» (nr. 3 i Eurovision Song Contest i 1966). Video: TV2 Vis mer

Margaret Berger: «Gi meg fri» (Arne Bendiksen)

ELEKTRONIKA: Margaret Berger.
ELEKTRONIKA: Margaret Berger.  Vis mer

Margaret overbeviste stort forrige lørdag, men dette blir veldig stillestående og anonymt. Av en eller annen grunn har hun oversatt sangen til engelsk. Elektronika-stilen gir låten et mer moderne tilsnitt, men arrangementet er kjedelig. Det er lite å utsette på Margarets sangprestasjoner, men det som i utgangspunktet var skrevet som et svar på datidas protestviser, mister noe av den kraften som kunne høres i Åses høyreiste versjon. Kanskje hadde den vært mer troverdig på norsk.

Eldar Vågan: «Midt å natta» (J.J. Cale / Lillebjørn Nilsen / Finn Kalvik)

SWINGER: Eldar Vågan.
SWINGER: Eldar Vågan.  Vis mer

J.J. Cales «After Midnight», enda bedre kjent med Eric Clapton, fikk norsk tekst på et nachspiel. Og - den høres litt ut som den framføres på et fuktig nachspiel Dette er på 70-tallet, og Eldar synger om nøkkelklubben Down Town. Noen som husker? Eldar har funnet fram trekkspillet, og lager en litt «rotete», swingjazzinspirert versjon - med vibrafon. Han har sagt at han skal utfordre, og det gjør han virkelig her. Noen vil kanskje kalle det radbrekking, men hans versjon er i hvert fall befriende annerledes og leken, Dermed blir han aldri forutsigbar. Eldar flyter på sjarmen, men har nok fortsatt sin beste framføring til gode.

Hanne Sørvaag: «Hvor skal vi dra» (Filippos Pliatsikas / Åse Kleveland / Erik Hillestad)

COUNTRY: Hanne Sørvaag.
COUNTRY: Hanne Sørvaag. Vis mer

Etter en tur innom rap i første program er Hanne tilbake i komfortsonen – med en sang som hadde sin premiere under Spellemannprisen for ganske nøyaktig to år siden. Den greske rockeren Pliatsikas var så fornøyd med Åses versjon at han ville ha henne med på en engelskspråklig utgave på sitt siste album. Protestangen, opprinnelig skrevet med utgangspunkt i den økonomiske krisa i Hellas, har fått et dempet countrypreg i Hannes versjon. Hun mangler Åses intenst undrende framføring, og det gjør Hannes tolkning litt bleikere. Jeg kunne nok ønske at hun hadde gjort mer ut av låten, samtidig synger hun med så mye feeling, på Stavanger-dialekt, at den er «innafor»,

Neste lørdag er det Ida Maria som er hedersgjest.