Dette vil snu hele spillbransjen på hodet

Se video av OnLive.

SAN FRANCISCO (Dagbladet.no): I går ble den nye spilltjenesten OnLive annonsert helt ut av det blå.

Tjenesten baserer seg på streaming av spillet mens du faktisk spiller det. Enkelt forklart betyr dette at det du ser på skjermen er en live HD-video av spillingen som foregår på en server mange kilometer unna der du befinner deg.

Dermed kan store og kraftige spill som nå krever en monster-pc spilles på høyeste grafikkinnstillinger, selv på en Mac, billig laptop eller via en liten boks som kobles til tven - og behovet for superdyre spill-pcer og stadige oppgraderinger reduseres betydelig.

Viste fram live
Nyheten om denne tjenesten, som kan bety en revolusjon i hvordan spill distribueres og oppleves, ble mottatt med både begeistring og forundring. Hvordan skal spill, som er en umiddelbar og interaktiv opplevelse, kunne fungere i streamingform når selv små Youtube-videoer sliter med overføringsproblemer?

På en pressekonferanse i kveld ble OnLive, som har vært under utvikling i hele sju år, vist fram og demonstrert for første gang.

- Dette er en mulighet til å revolusjonere måten vi tenker på spill, hvordan utviklerne gir ut spill, og hvordan forbrukerne bruker spill. Vi tror at dette virkelig kommer til å forandre på ting, på sikt noe helt enormt, men også betydelig selv på kort tid, sa Steve Perlman, mannen bak OnLive, til de frammøtte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Perlman skapte i sin tid streamingløsningen til Quicktime mens han jobbet for Apple, og har fått med seg tidligere Eidos-toppsjef Mike McGarvey på laget.

- Vi snakker om de siste, høyteknologiske spillene som du vil få tilgang til samtidig som du kan kjøpe de til pc eller konsoll. Men vi gjør spillene tilgjengelig øyeblikkelig. Vil du spille trykker du bare på spillet, og det starter med en gang. Det er ingen nedlasting, ingen patching, ingen fysiske medier, sa Perlman.

Via nettleser eller på tv
Han mener at vi nå beveger oss vekk fra konseptet med at du må være på en spesiell type maskin for å spille et spesielt spill.

- Om du har OnLive, enten det er på en billig pc uten grafikkort, eller på en billig mac, kan du med et lite nettlesertillegg på én megabyte kan du spille de mest avanserte spillene som er. Om du har en tv, vil vi ha en liten mikrokonsoll som gir deg de samme spillene på tv, sa Perlman.

Alt dette høres helt utrolig ut i teorien, men hvordan virker så det hele i praksis? Det eneste som kreves av maskinen hjemme hos deg, er nok kraft til å dekomprimere videoen som sendes fra de kraftige, spesialbyggede serverne som kjører OnLive-tjenesten.

For at denne videoen skal nå hjem til deg så kjapt at det ikke oppleves annerledes enn å spille lokalt, har OnLive utviklet en ny streamingteknologi for interaktive medier som i motsetning til lineær streaming av vanlig video minimerer forsinkelsen ned til et nivå som er så lite at det ifølge Perlman ikke kan oppfattes av et menneske:

- Forsikelsen vil være på rundt ett millisekund. Du må virkelig se det for å tro det, og det tok lang tid for oss å få det til å virke.

Kravet til bredbåndet ditt avhenger av hva slags skjerm du vil bruke. For en gammeldags «tykk-tv» kreves 1,5 Mbps, mens det for en HD-tv kreves maks 5 Mbps, litt avhengig av spillet.

Spilte «Crysis»
For å demonstrere at det faktisk funker, fikk vi se Perlman og McGarvey spille «Crysis» sammen på en storskjerm. McGarvey spilte på en billig Dell-laptop, som aldri i livet ville kunne kjørt spillet i den kvaliteten vi fikk se på skjermen.

Perlman spilte via mikrokonsollen koblet mot en tv, og disse enhetene snakket pent sammen via OnLive-serverne som var 80 kilometer unna.

Senere spilte McGarvey et baseballspill via en MacBook, en maskin som ikke vanligvis forbindes med spilling — men som via nettlesertillegget via OnLive nå vil kunne kjøre spill på samme måte som pc-er med skjermkort til flere tusen kroner.

Tjenesten åpner for flere kjøps- og leiemodeller, og absolutt alt av lagrede spill, videoer som tas opp av gameplay og annet lagres på serverne, slik at du når som helst kan fortsette spillet fra der du slapp fra en annen maskin et annet sted.

Fjerner pirat-mulighet
Fra start er det ti utviklere som EA, THQ, Ubisoft, Atari som støtter tjenesten med 16 spill hittil, og disse blir vist fram på GDC-messegulvet i morgen, der vi vil være tilstede for å prøve tjenesten med egne hender.

Det vil garantert være flere spill tilgjengelig på OnLive når tjenesten lanseres i Nord-Amerika mot slutten av året, spesielt ettersom den nye distribusjonsmåten gjør det helt umulig å piratkopiere spillene.

På spørsmål om når vi i Norge kan forvente oss å få OnLive, svarte Perlman til Dagbladet.no at de vil jobbe hardt for å sette opp servere og rulle ut tjenesten også i Europa så raskt som mulig, uten å nevne noe konkret.

Hvor mye tjenesten vil koste er også usikkert, men én ting er sikkert: Det vil bli billigere enn å gå til innkjøp av monster-pcer, samt stadig oppgradering av disse, eller spillkonsoller for den saks skyld.

- Vi vil redusere pengesummen folk må ut med for å få tilgang på spillene i dag. Hardware er dyrt, enten det er grafikkort eller en spillkonsoll. Vi vil at de pengene skal gå til å kjøpe spill, sa McGarvey.

Dagbladet.no er hele denne uken på spillutviklerkonferansen GDC i San Francisco. Følg med på db.no/spill eller på Twitter: @snorrebryne.