Deus fra konsentrat

Det var med relativt store forventninger jeg satte i gang med førstepersonsskyteren «Deus Ex: Invisible War».

Forgjengeren fra fire år siden var en enorm opptur, med store valgmuligheter og åpne løsninger.

Mye av dette er nå dessverre borte.

Muligens er det for å tekkes de store massene, muligens er det for å kunne fungere på konsoll- dårlig gjort er det uansett. Det er gått 20 år siden sist, og din hjemby er utslettet av terrorister.

Idet du våkner opp et helt annet sted, skjønner du (elitesoldat som du er) at alt ikke er som det skal være, og at det er vanskelig å vite hvem man egentlig kan stole på.

Etterhvert som du oppgraderer deg selv med biomodifikasjoner, vil spillets gang avhenge av dine valg.

Disse valgene innvirker likevel ikke nevneverdig på historien, som heller ikke fenger på langt nær like mye som sist gang.

Men for all del: Det er mange elementer av interesse i spillet.

Nå skal det også sies at grafikken på PC-versjonen er svært imponerende, med skyggespill og tøydukke -effekt når du løfter på lik.

At du må ha en monster-PC for å kjøre det på skikkelig vis, er imidlertid en helt annen ting...