TAR IKKE HENSYN Utfordringen med rene transportøkonomiske utredninger er ofte at de ikke tar godt nok hensyn til de sosiale aspektene ved endringene som vurderes, skriver artikkelforfatteren.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
TAR IKKE HENSYN Utfordringen med rene transportøkonomiske utredninger er ofte at de ikke tar godt nok hensyn til de sosiale aspektene ved endringene som vurderes, skriver artikkelforfatteren. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpixVis mer

Dieselbileiere straffes økonomisk

Ikke alle har mulighet til å skifte bilen raskt nok.

Meninger

«60 kroner i bomringen for dieselbiler», roper nyhetsoppleseren i det jeg våkner. «Dieselbiler uten miljøklassifiseringen Euro 6 får et prishopp fra 32 til 60 kroner i bomringen».

Det er lett å si seg enig i intensjonen. Vi bør og skal redusere utslippene i byen vår. Det er det ingen tvil om. Utredningen fra COWI som ble offentliggjort denne uken viser også at folk i større grad erkjenner at forurensningen fra biltrafikken er farlig. Det indikerer at befolkningen er enig i at endringer må skje.

Og vi har en tilbøyelighet til å lytte til føringene vi får. Da vi for eksempel ble oppfordret til å kjøpe dieselbiler fordi de var «bra», reagerte befolkningen med å gjøre nettopp det.

Utfordringen med en dobling av bomavgiften slik rapporten foreslår ligger imidlertid i de sosiale konsekvensene av en rask politisk endring. I dagens situasjon tror jeg de fleste som skal kjøpe seg bil i Oslo, vurderer andre alternativer. Særlig når det er sannsynlig at de ikke kan kjøre når de vil.

Likevel er det ikke alle som har mulighet til å skifte ut bilen sin raskt nok. Unge, nyetablerte med behov for en bil for å komme seg til barnehagen, har ikke samme mulighet til å kjøpe seg en miljøvennlig bil sånn over natta. Forenklet sett er konsekvensen for dem at de får betydelig økte utgifter på kort tid, uten mulighet til selv å endre atferd.

Dieselbileiere har også nylig fått senket verdien av bilen sin, som en følge av de politiske signalene om dieselbilforbud på kommunale veier. 

Jeg håper politikerne tar disse diskusjonene før de beslutter noe. For utfordringen med rene transportøkonomiske utredninger er ofte at de ikke tar godt nok hensyn til de sosiale aspektene ved endringene som vurderes. 

Raske politiske endringer med kort varsel, med potensielle skjevfordelte økonomiske ulemper er en dårlig løsning.

Jeg skrur av radioen, tusler bort til frokostbordet og må bestemme meg. Skal jeg kjøre dieselbil eller hybridbuss i dag?