BLE VIST I 2012: Den ene privateide versjonen av Skrik ble vist ved New York City's Museum of Modern Art (MoMA) fra oktober 2012 til april 2013. Men Skrik blir ikke vist når Munch-museet denne uka satser stort i New York. Foto: REUTERS / Mike Segar / NTB Scanpix
BLE VIST I 2012: Den ene privateide versjonen av Skrik ble vist ved New York City's Museum of Modern Art (MoMA) fra oktober 2012 til april 2013. Men Skrik blir ikke vist når Munch-museet denne uka satser stort i New York. Foto: REUTERS / Mike Segar / NTB ScanpixVis mer

Munch-utstilling ved The metropolitan

Diger Munch-satsing i USA denne uka. Men amerikanerne savner et spesielt bilde ...

- Det er fint å la Munch utfolde seg, uten at dette «Skriket» er det alle løper etter.

(Dagbladet): For ett år siden annonserte Munch-museet i Oslo at de skulle satse stort i USA, og blant annet ha et samarbeid og en egen utstilling ved selveste The Metropolitan museum (The Met) i New York.

BEVISST STRATEGI: Museumsdirektør Stein Olav Henrichsen forteller at det er bevisst at de ikke viser Skrik ute i verden. De vil trekke folk til Munch-museet i Oslo. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
BEVISST STRATEGI: Museumsdirektør Stein Olav Henrichsen forteller at det er bevisst at de ikke viser Skrik ute i verden. De vil trekke folk til Munch-museet i Oslo. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

Onsdag 15. november åpner utstillingen som har fått navnet «Self-Portrait: Between the Clock and the Bed».

I de kommende dagene står det norske museet bak flere utstillinger og arrangementer som hyller den norske maleren i samme by. Edvard Munch Art Award på 500 000 kr skal deles ut til en internasjonal kunstner, fra New Museum i New York, og det blir egen Munch-konferanse og fotoutstilling på Scandinavian House.

- Det blir en skikkelig Munch-uke i New York, sier direktør ved Munch-museet, Stein Olav Henrichsen stolt.

Savner Skrik

Utstillingen på The Met består av mer enn 43 Munch-verk, med bildet «Selvportrett mellom klokken og sengen» som hovedbilde. Den har tidligere i år blitt vist i den nye fløyen laget av norske Snøhetta ved San Fransiscos Museum of Modern Art.

HOVEDBILDET: Utstillingen Edvard Munch: Mellom klokken og sengen viser i følge Munchmuseet en samling av Munchs mest oppriktige og tekniske dristige verk. Nærmere 215 000 besøkte utstillingen da den ble vist ved SF MOMA. Foto: Munchmuseet
HOVEDBILDET: Utstillingen Edvard Munch: Mellom klokken og sengen viser i følge Munchmuseet en samling av Munchs mest oppriktige og tekniske dristige verk. Nærmere 215 000 besøkte utstillingen da den ble vist ved SF MOMA. Foto: Munchmuseet Vis mer

Utstillingen viser Munch-bilder laget over seks tiår, blant dem en rekke verk som ikke tidligere er vist i USA. Men det ikoniske bildet «Skrik», er ikke å se - noe som har fått flere kritikere til å reagere. I nesten alle omtaler av utstillingene er utelatelsen av «Skrik» et hovedpoeng.

Flere er positive til et nærmere bekjentskap med den norske maleren. «Det er mer ved Edvard Munch enn Skrik», skriver for eksempel The New Yorker.

Men flere mener også at Edvard Munchs mest kjente bilde mangler. «Man kommer ikke utenom at denne høyprofilerte utstillingen har en gigantisk, skrikende forsømmelse», skriver San Francisco magazine, og oppsummerer utstillingen som «Emo Tour de Force».

Vil ha folk til Oslo

Stein Olav Henrichsen tar det amerikanske «Skrik»-savnet med knusende ro.

- Vi prøver hele tiden å lage utstillinger som har tydelige perspektiver, uten at de inneholder «Skrik», sier han til Dagbladet.

- Det er alltid noen som spør etter Skrik, men for oss er det viktig å løfte fram også andre verk. Det er fint å la Munch utfolde seg, uten at dette «Skriket» er det alle løper etter, sier han og legger til at museet ønsker at folk skal savne det ikoniske maleriet.

- Det er helt greit, for vi vil gjerne ha flere reisende til Oslo for å se «Skrik» her. Det er en del av strategien.

USA har fått sin dose

Det finnes fire versjoner av det verdenskjente Skrik-maleriet. Munch-museet eier to versjoner, Nasjonalmuseet ett, mens ett er i privat eie.

I 2012 ble den private versjonen av «Skrik» solgt av den norske rederiarvingen Petter Olsen, og kjøpt av den amerikanske businessmannen Leon Black for hele 120 millioner dollar.

Dette verket ble seinere samme år vist på New York City's Museum of Modern Art (MoMA).

Henrichsen sier at MoMa-utstillingen gjør at Munch-museet ikke vil prioritere å sende en av de norske «Skrik»-versjonene over dammen.

- Utstillingen på MoMA trakk 1 million mennesker, så amerikanerne har fått sin dose, sier han.

- Våre «Skrik» er veldig sårbare. De er tegnet på papp og det er veldig sårbart å sende dem ut. Det er veldig sjelden vi låner dem ut. Skulle vi ha vist det ute, hadde vi nok valgt et annet sted.

Hadde vært et poeng å ha med Skrik

Dagbladets kunstanmelder, Arve Rød, forstår at amerikanerne stusser over at en stor Munch-utstilling ikke viser kunstnerens mest kjente verk.

- «Skrik» har jo nærmest blitt en logo i seg selv, en popkulturell merkevare. For å få folk til å komme på utstillingen, hadde det vært et poeng å ha med «Skrik». Det er litt som om Barcelona skulle spilt oppvisningskamp i Oslo, uten at Lionel Messi var med. Det er noe man venter seg, sier han, men legger til:

- Men «Skrik» er ikke i nærheten av å være det mest interessante i kunstnerskapet til Munch, og det har lett for å stå i veien for mye annet, særlig av den seinere produksjonen. Sånn sett er det fint om Munch blir eksponert i utlandet, også for andre ting enn «Skrik».

Munch-utstillingen ved The Met blir stående til 4. februar neste år.