Digital abonnementsvekst for mediehusene. Opplaget synker

Medietallene for 2015 legges frem.

(Dagbladet): I dag presenterer Mediebedriftenes Landsforening medietallene fra året som har gått, og det er flere klare tendenser. Blant dem er en digital abonnementsvekst for mediehusene.

Aftenposten størst I 2015 sank totalopplaget med 5,2 prosent, mens mediehusenes digitale opplag med 52 prosent. 90 prosent av det digitale opplaget er komplett-abonnement som inneholder tilgang til både papir og digitalt.

Papiropplaget sank med 8,5 prosent i fjor. VG og Dagbladet gikk aller mest tilbake med en opplagsnedgang på 20 prosent. Av 18 aviser med opplagsfremgang, var det Klassekampen som økte mest med 2 400 eksemplarer. Det er en fremgang på 12,4 prosent, skriver NTB.

Aftenposten er fortsatt landet største avis, når det gjelder opplag. Avstanden til VG øker og Dagens Næringsliv har gått forbi Dagbladet. Aftenposten Junior er inne på lista over de største avisene, med 25 000 i opplag.

- Hviler ikke på laurbærene Klassekampen øker mest, og har nå passert 20 000 opplag og avisa har anslagsvis 100 000 lesere på papir.

- Med økte inntekter og flere lesere følger også et ansvar for å lage en enda bedre avis. Så her hviler ingen på laurbærene. Vi er allerede i gang med å se hvilke områder vi kan styrke oss på framover, sier redaktør Bjørgulv Braanen til NTB.

2014 passerte Dagbladet 1,5 millioner brukere daglig. Da uttalte sjefredaktør John Arne Markussen at man måtte forberede seg på en utflating og at veksten i total bruk ikke ville fortsette. Det fikk han helt rett i.

Holder posisjonen Lesingen på nett holder seg stabil på rundt 1,237 millioner. Daglig leser 700 000 nordmenn Dagbladet på mobil. En økning på 7 prosent fra 2014 til 2015.

Dagbladet har for 2015 et godkjent opplag på 71 514. Det er en nedgang på 2,9 prosent fra 2014. Dette inkluderer papiropplaget på 56 932 (ned 22,7 prosent fra 2014) og ca 14 000 e-avis kunder (snitt for 2015).