Digital dannelse

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NORSKE ELEVER og studenter kan nå kommunisere og dele kunnskap med elever og studenter på alle kontinenter. Etter vellykkede tester av samhandling og læringsteknologi over bredbåndsatellitt kan også utkantstrøk i mindre utviklede deler av verden nås. Hva om norske elever, lærere og, læremiddelprodusenter gikk i spissen for å utvikle læringsressurser i samspill med lærere, elever og produsenter i utviklingsland?

Norge har skrevet under på å bidra til læring for alle i Dakar-erklæringen. Nå skal også alle norske elever lære å bli digitalt kompetente - i tillegg til å lese, skrive og regne. Digital kompetanse; inkludert digital dannelse, er mer enn ferdigheter i å bruke teknologiene. Det handler om å utvikle kvalitetsinnhold, samhandlingsevne, innovasjon, formidlingskompetanse og en levende og reflektert digital læringskultur. Ikke bare enkeltmennesker, men også samfunn og nasjoner vil måtte utvikle og praktisere digital dannelse og global bevissthet. For vår del bør det innebære å strekke oss utover våre egne nasjonale mål. I tillegg er gjensidig kunnskapsutvikling mellom såkalte i- og u-land og produksjon av godt digitalt innhold en lønnsom investering for oss. Elever vil lære å samhandle på tvers av kulturer. Dette er ferdigheter som etterspørres av et næringsliv som er en del av en global handel med varer og tjenester.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer